Betäcka årslamm?

J

janta

Hur vanligt är det att man betäcker årslamm? Finns det skillnader i raser när det gäller detta?

Sv: Betäcka årslamm?

Jag har ju iofs getter, men får och getter är väldigt lika i mångt och mycket! Jag har betäckt årsgetterna, de blir könsmogna vid 4-5 mån ålder och de betäcks när de är minst 6 mån, så att de killar första gången vid lägst ett års ålder. Det går hur bra som helst. Man får ju fodra lite mer så att de har att växa på med och täcka upp med mineralerna. Så här gör man ju med getterna för att man vill att de ska börja ge mjölk så tidigt som möjligt.

:bow: Har varit lite fundersam över detta men det verkar vara fler som betäcker. Och eftersom jag inte har betäckt än blir det ju rätt sen lammning så det ska väl gå bra.

Oktober är väl snarare den månad de flesta betäcker? Lammen/killingarna kommer ju knappt fem månader senare (fyra månader och 25 dagar har jag för mig), dvs i mars. Lycka till!

Det finns så många olika inriktningar när det gäller får, men i stort sett alla betäcker årslammen. Tidpunkten varierar från vilken inriktning till vilken ras det rör sig om.
Mjölkfår har det precis som getterna, man vill att de ska komma igång och producera mjölk så fort som möjligt.
Kalla fakta när det gäller köttproduktion är att lamm som är slaktfärdiga till påsk ger mest pengar. Det är störst efterfrågan på lamm just till påsken.
Vissa gamla raser går inte att betäcka förrän efter nyår. Dom blir helt enkelt inte brunstiga innan och lammar sedan när det är varmare ute i maj/juni.
Det enda som är gemensamt är att om man betäcker unga tackor så är rekommendationen att man har dom ihop med en eller ett par älder tackor. De gamla fungerar då som en sorts "lärare" och kan visa de unga tackorna vad det innebär att ha lamm. Har man bara unga tackor kan det bli så att dom inte riktigt förstår vad som hänt när dom lammat och överger lammen. Detta händer inte alltid men det förekommer ganska ofta.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 885
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka