Betäcka 3-årigt islandssto?

Sv: Betäcka 3-årigt islandssto?

Att det är okej, precis som med andra raser. Inte tidigare än tre år dock.

Men samtidigt anser ju dom flesta att det är alldeles för tidigt att rida in en islänning vid 3 års ålder!?

Jag tycker förstås att det är skillnad på att rida in och på att betäcka. Det är för övrigt inte ovanligt att inridning påbörjas vid tre och ett halvtårsålder.

I vilt tillstånd betäcks stona (har jag fått lära mig) vid 2 års ålder, så fort de blir brunstiga.

De klarar av alldeles utmärkt att ta hand om sitt föl då. Men det är kanske inte att rekomendera när man inte låter sto och föl födas upp i flock. Då saknar de "barnvakter" som kan hjälpa dom.

Jag anser att man måste se varje enskild häst (gäller alla raser) för bedöma om de är mogna för att få föl. De som är det är det väldigt nyttigt att få föl som 4 åring då de växer till sig och mognar mkt då.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka