Betäcka 2åringar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ior
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 397
I

ior

Läste på en blogg om en som väntatde föl på sina 2års ston.
Vad tycker ni?
Är det lagligt?
Skulle själv inte vilja ta föl på mina tvååringar, de behöver tid att växa färdigt.

Sv: Betäcka 2åringar

:idea: Jag skrev en tråd om detta ämne här på avel, för inte så längesedan. Sök och läs där så ser du vad några av oss anser.

Gira :banana:

Hur går det till i naturen kan man ju fråga sig först... Hemma flörtar våra tvååriga ston ivrigt med grabbarna (val.). Så de skulle nog mycket väl kunna bli mammor som treåringar.

Ja, för sisådär 17 år sedan hade vår originalbonde i byn ett ungsto (ponny) som var tjuvbetäckt. Hon fölade som tvååring!!! Detta utan men. Fölungen fick jag, dels var den oväntad samt att jag var den enda som på vårkanten kom med en gissning att hon nog var dräktig.

Så kan det gå....

Gira :banana:

och jag som tycker det är tidigt att betäcka 3åringar.
Jag tycker tidigast 4år. Men men.....
Bara man matar dom mkt mkt dom är ju själva unghästar och växer väldigt mkt. Sen är det ju roligt om man vet att man har en bra häst att avla på och inte bara gå på stammen. Stammen är ju inte allt det vet vi i galoppen. ;)

*s* ja du stammen betyder ju verkligen inte allt, men ger ju fingervisning och även % större chanser om det är bra i bakåtgående led.
men se inom travet, där har det ju kommit en och annan kanon från typ ingenstans. Ina Scot för att nämna någon. Sedan finns det ju helt hembakta också ;)
men tror att detta fenomenet finns inom alla raser, slumpen att få en riktigt bra individ. Men hur den sedan förärver sig är svårt att sia om.

Gira :banana: som numera är ganska kräsen....

Tittar man hur hästen fungerar som vilda, så betäcks nog två åringen i varjefall.
Men behöver vi det idag, marknaden är ju inte utan hästar precis..........

Tittar man hur hästen fungerar som vilda, så betäcks nog två åringen i varjefall.
Men behöver vi det idag, marknaden är ju inte utan hästar precis..........

Men våra tam hästar är inga vild hästar och det finns studier som visar att dom fölar som 4 åringar eller äldre. Vildhästarna har inget stall och inga skötare som täcker dom mm. Därför så utvecklas dom saktare. Man kan inte någonsin jämföra vilda hästar med dom tama. Så är det bara.

Ja du har rätt, det står det ju. Det är ju en väldig skillnad på att betäcka åring eller tvååring.... Så frågan är ju, är dom tre år vid fölning eller är dom 2 år i år?

Gira, som läste "att betäcka tvååring"

En användare här på buke fick hem ett 1 års sto som var tjuvbetäckt och fölade som 2 åring, ett fint hingstföl. Stoet blev väl omskött och fick god vård och idag är hon en jättefin 4 åring. De visste förstås inte om att hon var betäckt.
Pappan till fölet var också ett år när det begav sig. :o
Jag skulle aldrig i livet betäcka mina ston före 3 års ålder. Dumt att utsätta dem för sådana risker.

Min gamla C-ponnys mormor var bara två år när hon tjuvbetäcktes av en halvblodshingst (själv var hon bara en liten welsh mountain)... måste ju varit rejält kämpigt :(

Ne det skulle inte vi heller göra. Det är ju lite skillnadom hingsten betäcker vid 2 års ålder.

Men våra tam hästar är inga vild hästar och det finns studier som visar att dom fölar som 4 åringar eller äldre. Vildhästarna har inget stall och inga skötare som täcker dom mm. Därför så utvecklas dom saktare. Man kan inte någonsin jämföra vilda hästar med dom tama. Så är det bara.

Det var inte meningen att det skulle jämnföras emellan vild och tam hästar. Utan att det finns människor som menar på att vilda hästar betäcks som två åringar så att det är naturligt för dom att göra det på tama två åringar.
Det är inte lagligt..........för det första.

Jag har förstått att du sysslar med araber, gå in i den andra huvudstamboken ( 1;a bruna) så ser du att stora arabuppfödare har satt det i system att betäcka 2 åringar.

Urtrist tycker jag.

Det var inte meningen att det skulle jämnföras emellan vild och tam hästar. Utan att det finns människor som menar på att vilda hästar betäcks som två åringar så att det är naturligt för dom att göra det på tama två åringar.
Det är inte lagligt..........för det första.
Jag har förstått att du sysslar med araber, gå in i den andra huvudstamboken ( 1;a bruna) så ser du att stora arabuppfödare har satt det i system att betäcka 2 åringar.

Urtrist tycker jag.

Var står det att det inte är lagligt? Vet att detta varit uppe förrut, om det inte blivit en lagändring mycket nyligen är det visst lagligt att betäcka två åringar. Olämpligt kanske, men inte olagligt efter vad jag vet.

Mvh / Fia

Detta var uppe på SAHF för många, många år sedan som motion till ett årsmöte. Jag skrev denna motion, då även jag tillhör skaran av fd arab uppfödare.
Det står inte rent ut att man inte får betäcka ett 2 års sto, men det står att man inte får överanstränga en ung häst.
Jag skrev denna motion, och intervjuade helsingborgs djurklinik och de hänvisade till den lag om överansträngning av unga hästar.

Hallå Ior, vart tog du vägen? Vilken ålder menar du? Sto som fölar vid 2års ålder eller sto som fölar vi 3års ålder? ...tycker det är stor skillnad...

Ior är här
Jag läste som sagt var detta på en blogg och där var det att de hade betäckts vid 2 års ålder, alltså fölade vid tre.
Håller med dej 610 om att det är stor skillnad.
Hoppas det bara är vid "olycksfall" någon får föl där stoet är betäckt som 1 åring. Det händer ju ibland att inte alla hästarna har samma uppfattning som oss ägare om var hagen börjar och slutar.

Har hört någonstans att ett prestationsinriktat stuteri utamlands kan betäcka sina tvåårsston som har superstam, de fölar som treåringar och rids sedan in i "normal" tid.
Medan stoet visar vad hon kan prestera på egen hand växer hennes avkomma och kan också tidigt visa vad stoet sedan kan ge i aveln.
Rätt eller fel tar jag inte ställning till.
Egen reflektion är väl att jag inte skulle fundera på att betäcka den taniga tvååringen, men kanske skulle tänka tanken med en mer välutvecklad tvååring.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
761
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 012
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 128
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka