Betäcka 2åringar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ior
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 397
Sv: Betäcka 2åringar

*kl*

Man ska inte betäcka 2 åringar.. Dom är inte färdigväxta och stannar till i deras egen utveckling för att ge fölet sitt..

Visst kan misstag ske och då är det ju inte mycket att göra, men man ska inte medvetet betäcka unghästar för 3års ålder..

Jag var på en föreläsning igår med en vetrinär om stoet innan betäckningssäsongen. Frågan om att betäcka 2 åriga ston kom upp och hon sa att sålänge stoet har en bra plats i flocken och är i gott hull så kan man betäcka henne som 2-åring.
Själv tycker jag att det är lite tidigt. Men denna vetrinär har stor erfarenhet och vet vad hon pratar om. Och det medför ingen risk på stoet. Hon sa oxå att om man ville bromsa stoet lite i växten så kunde man då betäcka henne tidigt.

Men vad säger semin stationen om man kommer med ett 2 års sto?

Ett ungsto slutar ju inte växa för att hon blir dräktig - jag betäckte mitt 3 åriga halvblodssto och hon fölade både som 4 och 5 åring. Hon var 162 som 3 åring och slutade på 167 i manke. Hon tunnade aldrig ur utan var alltid i gott hull.

Jag har själv ridit och tävlat ett sto vars föräldrar var två när hon föddes och hon själv fölade som tvååring...detta sto skulle egentligen ha blivit 20 cm högre samt varit mer proportionerlig(ej 10 cm höjdskillnad mellan fram- och bakben.. hade dessutom en rörelsestörning som syntes tydligt i traven.

ett annat sto jag känner var helt ok, trots att hon fölade som tvååring. Fölet fick dock en del defekter som sne käke "unghästutseende" samt mkt mindre än vad den borde vara.

Nu var ju detta hästar som betäcktes som ettåringar. jag kan ju inte så mkt om avel, men skulle jag ta föl på min häst skulle jag vänta tills hon var minst 3 innan jag betäckte.

Ja, det låter inte alls bra att betäcka en åring... det förstår jag att det inte blev så bra.

Ett ungsto slutar ju inte växa för att hon blir dräktig
Det där skiljer sej åsikterna om rejält. Det är inte helt ovanligt att man betäcker 2-åriga ponnyston som man tycker börjar bli för stora för att vara ponnier. Hade det inte varit så att stona faktiskt stannar i växten, så hade man väl inte fortsatt med metoden?
Dock finns det flera ston som faktiskt fortsatt växa. Frågan är dock hur mycket av deras egentliga tillväxt som de skulle haft om de inte vore dräktiga eller haft fölet.
Ditt sto kanske skulle ha blivit ännu större om hon inte betäcktes tidigt.

Ja och som sagt det är ju en ganska stor skillnad på att betäcka en tvååring i mars/aprilskiftet mot i slutet av juli....

Om vi ska betäcka vår tvååring, vilket kommit på tapeten så skulle jag vänta till ganska sent. Men vi har inte bestämt oss och har ingen brådska. :idea: Först ska årets fölningar dra igång.... Sen får vi se vilka som betäcks om och med vad. SEN ska jag nog fundera. ;) *s* efter att ev. även tagit en titt i plånboken hehe

Gira :banana:

Det där skiljer sej åsikterna om rejält. Det är inte helt ovanligt att man betäcker 2-åriga ponnyston som man tycker börjar bli för stora för att vara ponnier. Hade det inte varit så att stona faktiskt stannar i växten, så hade man väl inte fortsatt med metoden?
Dock finns det flera ston som faktiskt fortsatt växa. Frågan är dock hur mycket av deras egentliga tillväxt som de skulle haft om de inte vore dräktiga eller haft fölet.
Ditt sto kanske skulle ha blivit ännu större om hon inte betäcktes tidigt.

Det har du kanske rätt i, det vet man ju inte.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
761
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 012
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 128
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka