Beta slagen mark

Ninnurur

Trådstartare
Om du slår hö på en vall, hur nära inpå är marken ok att använda som bete efteråt? Kan man släppa direkt eller bör det vila/växa innan?

Om du slår hö på en vall, hur nära inpå är marken ok att använda som bete efteråt? Kan man släppa direkt eller bör det vila/växa innan?
Vi brukade (om vädret tillät) sprida en liten omgång gödning och vänta en vecka och sen släppa flocken.
Det syns rätt bra när gödningen har smält och försvunnit.
Det beror också på hur stor betet är och hur stort betestryck. Gräs växer och tar inte illa upp av betesdjur :):)

Som sagt - hur långt är ett snöre.

De har gått i den hagen flera somrar, men inte direkt efter skörd tidigare. Betesmängden räcker normalt bra, oron ar om marken eventuellt inte skulle vara näringsrik nog direkt efter skörd :)

De har gått i den hagen flera somrar, men inte direkt efter skörd tidigare. Betesmängden räcker normalt bra, oron ar om marken eventuellt inte skulle vara näringsrik nog direkt efter skörd :)
Ja, det beror ju på återväxttakten om/hur länge och väl det i den hagen räcker.
Min erfarenhet är i och för sig att många underskattar i vilken takt gräset faktislt återväxer och hur nycket hästarna faktiskt får i sig.

Om den klarat sig bra i den hagen tidigare hade jag provat.
De får väl kompletteringsfodra fullblodet annars. .Typ ta in när en annan rids tex.
Visst vore en hage med mer bete optimalare för fullblodet men antagligen inte för övriga? Om ni nu ens skulle ha en sådan tillgänglig.

Jag tänker att det borde varit problem tidigare somrar också men eventuellt längre in på sommaren om det skulle bli problem nu för det hunnit växa lite mindre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
729
Senast: Fibusen
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 560
Senast: Blyger
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 928
Senast: sthu
·
Foder & Strö Det börjar låta illavarslande va r jag bor med att hitta tillräckligt med hö att köpa till hösten/vintern.Funderar på att slå eget att...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka