Beta in, betes plan?

A

Anna Hoglund

Hej, är nyfiken på hur alla andra gör inför sommarbetet?
På hur lång förhand börjar ni beta in hästen?
Hur länge får hästen äta i början?
Hur snabbt ökar ni intervallerna på gräs ätandet?
Hur länge har ni hästen på "övervakad" betning innan den får gå på fulltid?

Jag är nämligen själv lite osäker på om jag är onödigt försiktig eller om jag är för snabb?

Dag1: ?
Dag 2: ?
..........dag 10..............dag 15.........dag 25.....etc

Sv: Beta in, betes plan?

Vi har fyra hästar på lösdrift. De har en del gräs i sin vinterhage. Den senaste månaden har vi även flyttat över dem 6h/dag till en vårhage där de fått beta ist för att få sitt lunchhö. De har då fått hö 3ggr/dag ist för 4. Vi har även börjat ge dem bakjäst och linfrökaka.

Nästa vecka släpper vi på bete. De får då hö morgon och kväll i 1v tid, sen bara hö på morgonen i 1v sen inget alls vecka 3.

Invänjningen går av sig själv för oss. I hästarnas hagar växer en del gräs och i takt med att det börjar växa så börjar ju också hästarna äta av det.

Så är det för oss också, och det är absolut det enklaste sättet. Stora vinterhagar där gräsväxten hinner komma igång innan man släpper på sommarbetet. Dessutom brukar jag låta hästarna gå ute dygnet runt om vädret är bra redan i mars/april.

Jag börja för någon vecka sedan när det hade kommit upp bra med gräs.Då laga jag en liten hage på en gammal gräsmatta.Där får hästägarna sätta dit sina hästar när de vill.
Har stängt av en del av vinterhagen som är skogshage,gjorde det säkert i mars.Det har kommit upp lite gräs. Där sätter vi dem om ca en vecka och de får beta. Då får de hö morgon och kväll,Lite mer än vanligt. Där får de gå till det är flytt till sommarbete. Jag har ett bete som det är ganska magert bete på så de blir invänjing av dem där med...

Tycker jag har löst det bra!

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
907
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 159
Senast: Mineur
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 304
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama