Besviken över mitt sadelinköp

Sanette

Trådstartare
Köpte ju en Amerigo Classic för inte så länge sedan till hästen.
Tyckte att sadeln va superskön och hade ut en oberoende sadelutprovare. Hon tyckte att sadel låg bra på min häst.
Kort därefter började min häst tjura jättemycket när jag red honom. Stannade och ville inte gå, strök öronen bakåt, bockade m m. Han va inte alls nöjd. Trodde då att han började tycka att det va lite jobbigt att arbeta och kanske hade lite träningvärk. ( Han är 4 år) Jag lät honom vila i 2 veckor och började sen rida honom lite försiktigt igen med Amerigo sadeln. Han fortsatte att va lika tjurig. Bytte då till min Equipe hoppsadel och då började han lugna sig igen. Tjurigheten försvann och han va inte alls lika spänd mer. Jag drog då slutsatsen att han inte gillade Amerigon. Red ikväll i min Bates caprilli dressyrsadel. När jag satt upp så va han lite misstänksam men det försvann snabbt. Gick sedan jättefint! Mitt problem är då att Batesen är alldeles för bred i midjan för mig. Då jag har en gammal bäckenfraktur. Den frakturen känner jag inte alls av i Amerigon utan tycker att den sadel är underbar att rida i. Men det gör ju inte hästen. Någon som har något förslag på sadel som är lik Batesen men med smalare midja? Är innovan smalar i midjan? Någon som upplevt något liknande med era hästar då ni bytt till Amerigo? Sadlarna ska ju ha väldigt gott ryckte vad jag hört.

Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Besviken över mitt sadelinköp

Jag tror inte att din häst reagerar just på att det är en Amerigo utan att sadeln helt enkelt inte passar;). Provred du i sadeln när du hade utprovaren ute?

(Och ja, vi har bytt från Amerigo till annat märke - men det berodde på att hästen växte ur sadeln)

Jag tror inte att din häst reagerar just på att det är en Amerigo utan att sadeln helt enkelt inte passar;). Provred du i sadeln när du hade utprovaren ute?

(Och ja, vi har bytt från Amerigo till annat märke - men det berodde på att hästen växte ur sadeln)

Nej, klantigt nog gjorde jag inte det. Så jag får ju skylla mig själv. Men tyckte att det kändes så bra när jag red i den den första tiden. Kändes som om jag fick hästen mer i uppförsbacke. Men nu i efterhand så skulle hon tittat när jag red i den också.

Jag har en amerigo classic till min ponny, han trivs jättebra med den och det gör jag också. :)
dt är nog inte fel på märket utan att sadeln kanske inte passade? :D

jag har bytt TILL amerigo.
och fick rekomendation att ta det extremt lugnt i ca 4 veckor eftersom sadeln gav min häst mer rörelsefrihet och därför mer träningsvärk på hästen!
jag fick jätteont första 2 veckorna i sadeln (träningsvärk!) men NU inser jag vilken toppensadel det är nu när vi ridit in oss i den. Har ridit i några andra sadlar nu på sista tiden och vill bara tillbaka till min Amerigo ;)
och hästen känns riktigt bra i den, han har musklat sig så mkt till det bättre!

bates innova hade jag när jag köpte amerigon. kändes mig fastlåst i den...

Det är nog bara så att sadeln inte passar din häst.
Jag har haft två amerigosadlar, en utprovad Vega som dock visade sig vara för smal för hästen och för liten i tum för mig samt en Cortina. Cortinan fick jag ont i ryggen av. De var båda fina sadlar men inget speciellt märkvärdiga. Jag vet inte om jag tror så mycket på att hästarna blir mer rörliga i just amerigon. De blir mer rörliga i en sadel som passar dem o ligger bra
Har bytt till Albion och både hästen och jag trivs mycket bättre. Min häst blev mycket rörligare i den men det beror nog inte på att det är en Albion utan att den passar henne bra.
.

Det tror jag också, det handlar om passformen för varje häst, och ryttaren, båda måste stämma tror jag. Om sadeln inte är bra för ryttaren så hindrar man ju i värsta fall rörligheten själv också.

Jag har en amerigo som låg bra och ökade rörligheten när jag köpte den men nu är för smal tyvärr, måste jag konstatera och rörligheten minskar ju då igen det är inte bekvämt längre. :(

Provade en annan igår och den var superskön, passar mej bra, men för vid, rörligheten ökade men det blev andra konskekvenser istället, så det var både plus och minus jämfört med den andra:( Sadlar är ett elände:crazy:

TS:

Det kan ju vara som någon sa att din häst fick träningsvärk först och ont som blev kvar pga det, jag fick samma förhållningsorder som någon skrev att med nya sadeln i vintras ta det lite föriktigt eftersom hon rörde sej annorlunda med den och det är klart det kan leda till tex överansträngning i förlängningen.

Jag upplever ändå att amerigosadlarna är sadlar man "kommer åt" hästen bra i s a s, och den cc jag provade igår var ännu mer så, en drömkänsla för mej:love: men hästen reagerade både positivt och negativt, hon kände definitivt att kraven ökade ett snäpp till s a s, och det skulle kräva lite invänjning, om den nu hade varit rätt vidd.:cry:

Så ja, det kan finnas många orsaker till din hästs reaktion och det knepiga blir att lura ut vad som är vad när man provar sadlar:crazy:
Hoppas att du lyckas hitta nåt som passar:idea: (och att jag gör det:cool:)

bates är enormt breda i midjan så det bör inte vara svårt att hitta en smalare sadel. jag satt som en unge på en ardenner i den sadeln, benen stod rakt ut för att den var så bred! men det är omöjligt att föreslå märken utan att ha sett hur hästens rygg ser ut.

jag har bytt TILL amerigo.
och fick rekomendation att ta det extremt lugnt i ca 4 veckor eftersom sadeln gav min häst mer rörelsefrihet och därför mer träningsvärk på hästen!
jag fick jätteont första 2 veckorna i sadeln (träningsvärk!) men NU inser jag vilken toppensadel det är nu när vi ridit in oss i den. Har ridit i några andra sadlar nu på sista tiden och vill bara tillbaka till min Amerigo ;)
och hästen känns riktigt bra i den, han har musklat sig så mkt till det bättre!

bates innova hade jag när jag köpte amerigon. kändes mig fastlåst i den...

Samma med min häst när jag bytte till Amerigo förutom att hon hade glömt bort att tala om för mig att hästen skulle få träningsvärk, han kunde knappt gå dagen efter :D Det var ju typ 10 år sedan nu som jag köpte min första Amerigo, har haft dom på alla mina hästar som ser väldigt olika ut och dom har funkat perfekt både hopp och dressyr.

Men hjälp! Vad är det för en sadelutprovare som uttalar sig om sadelns passform utan att ha sett den i alla gångarter med ryttare i?:eek::eek:

Byt sadelutprovare och ta ut en seriös sådan istället.

Lycka till!

ta ut en av amerigos sadelutprovare så får du bra hjälp!

vad överbyggd den var, inte ett dugg konstigt att han får ont av classicen som ju är väldigt rak.

om du vill ha en amerigo så ska väl dj vara för överbyggda hästar. prova annars prestige.

vad överbyggd den var, inte ett dugg konstigt att han får ont av classicen som ju är väldigt rak.

om du vill ha en amerigo så ska väl dj vara för överbyggda hästar. prova annars prestige.

Både dj, cc och alto fungerar på överbyggda hästar, men är det annat som avgör också.

Men en 4-åring kan vara överbyggd nu men kanske inte om ett tag eftersom de växer och baken kan dra iväg så kanske bäst med en billigare passande sadel så länge tycker jag.

Jag gillar ju Prestige sadlarna. Har ridit i en Leonardo en gång + i deras hoppsadlar.
Leonardon tyckte jag var för bred i midjan för mig. Vilken av deras modeller är smala i midjan?

Jag gillar ju Prestige sadlarna. Har ridit i en Leonardo en gång + i deras hoppsadlar.
Leonardon tyckte jag var för bred i midjan för mig. Vilken av deras modeller är smala i midjan?

Jag tycker alla jag har provat är rätt breda dessutom är dom nog för svängda för din.

Men hjälp! Vad är det för en sadelutprovare som uttalar sig om sadelns passform utan att ha sett den i alla gångarter med ryttare i?:eek::eek:

Byt sadelutprovare och ta ut en seriös sådan istället.

Lycka till!

Håller med fullständigt!!

De på strömsholm tittar inte alltid när man prövar sadeln och ska provrida den.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar