besvärlig vinter?

johossan

Trådstartare
Är det många här ute som haft problem med sin hästar efter denna långa och besvärliga vinter? då menar jag att underlaget har varit dåligt pga snö och is och halka. och med problem menar jag att hästen haft problem med halka ex, diffusa hältor, spänningar osv som uppkommit av dåligt underlag en längre tid?
sitter själv har med en häst som har varit gallig i frambenen en tid som nu ska kollas upp på klinik och som troligen uppkommit pga dåligt underlag i hage osv.
vad säger ni? har ni upplevt samma sak?

Sv: besvärlig vinter?

Denna vinter har ju varit totalt hopplös! Även om jag har haft snöskor + 4 broddar i varje hov så har det inte gått att rida.
Snöklampar så att jag har fått ha en hammare att slå bort dom med.
Men nu verkar det tackålov bli vår... ;)

Har inte haft några problem alls denna vinter. Mycket snö har vi haft...och har kvar ca 30-50 cm.

Mycket bättre underlag denna vinter än t.ex förra vintern.
Enda problemet denna vinter är nåt broddtramp o lymfangit 2 gånger. Denna vinter har ju vart så bra ridväder bara man broddat å snösulat ordentligt och ordentligt med kläder:D.
Förra vintern med slask, regn, lera å skit var ju rena döden för hästarnas hovar å ben, mycket bättre med kallt å riktigt med snö, 4 brodd i varje hov å snösulor så har det inte vart några problem med att rida alls.

Det beror nog precis på vart man bor.Vi hade det perfekt nästan hela vintern,broddar i och snösulor- inga problem.
Men så töade det hastigt ett par dagar och sedan frös det på igen och det blev värsta åkern i hagarna.
Fullblodet stapplade fram och fick ont i fötterna på det gropiga underlaget.Hon stod på box i två veckor men nu äntligen är det mjukt igen.

Vårt fullblod måste ha flytsulor fram så fort det fryser till det minsta, men så är det varje vinter.

Hej!

Jag har verkligen älskat denna vår fram tills nu. Vi har har jättemysigt med snö och pållan (som inte ska gå på varken hårt, isigt eller lerigt underlag) har gått i säkert 2 månader.

Vintern red vi inte så mycket pga skada så den klarade jag mig utan.

Nu är underlaget däremot hemskt, isigt och hårt varvat med lervälling. BLÄ!

Pållan har varit fräschare än på länge, men nu är det vila igen som gäller..

/Lavinia

Det fixar hovis men du kanske måste säga till så det köps hem Equepak (stavas?) dyrt men väl värt pengarna. Aldrig haft problem med strålröta, tjärar 1-2 gånger i veckan där man kommer åt, vintertid. Rapsoljar sommartid om det är torrt å varmt. Finns även andra funktions sulor som man kan köpa, kolla med hovis vad som kan funka om du inte vill kosta på flytsulor.

Vi har haft en underbar vinter med kallt och mycket snö. 4 broddar i varje hov så rider man trots vintern:)
Sparkskador har kunnat läka bra pga ordentlig kyla, vi har inte haft några halkskador alls.

Nu börjar vår tuffa tid med lera och mjuka marker samt detta förbannade regnande:(
Regn, 2 grader och blåst tar musten även ur härdade isisar....

Det fixar hovis men du kanske måste säga till så det köps hem Equepak (stavas?) dyrt men väl värt pengarna. Aldrig haft problem med strålröta, tjärar 1-2 gånger i veckan där man kommer åt, vintertid. Rapsoljar sommartid om det är torrt å varmt. Finns även andra funktions sulor som man kan köpa, kolla med hovis vad som kan funka om du inte vill kosta på flytsulor.

Tack! :) Brukar sko på ATG p.gr av tunna hovvägar så det görs ordentligt tror de har sånt där.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 767
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka