Besvärlig vid brunst

L

lyckorna

Mitt ena sto är riktigt jobbig vid brunst,
Hon har svårt att vara själv i vanliga fall men vid brunst förvärras detta och hon kan inte heller koncentrera sig vid arbete. Lugna skogsturer går bra, men det kommer att bli jobbigt vid tävling
Vad rekomenderas att göra ?
Vilka örtblandningar fungera bra ?

//Maria

Ring en djurhomeopat och fråga!!!
Vill du kan jag pm:a nummret till en som jag känner och tycker om, fast då får du vänta nån da för det kan jag ej i huvudet...

Se om du kan få tag på örtextraktet "Hormonize" som är till för ston som blir besvärliga vid brunst. En bekant till mig använder det till sin hopphäst som blir lite knäpp.

Eller örtblandningar såsom Hilton Regulate, eller Stroppy Mare från Dodson&Horell, enkelt att blanda i fodret. Stroppy Mare finns i en flytande variant.

Tack för svaren !
Jag tror att jag börjar med att prova Stroppy Mare.
Jag har redan gjort an håranalys på henne och köpte då det preparatet som de föreslog men jag tyckte inte att det blev någon skillnad.

//Maria

Stroppy mare är det tillåtet att använda vid tävling ?? För inom travet är det ju en massa konstiga regler *S* Har nämliven en shettis som tävlar trav här hemma som jag har funderat på att ge det. Tycker nämligen om deras foder och tänkte att det kunde vara bra.

Svar ja, den är tom tillåten i England som har hårdare regler än STC. Det enda örtpreparat som har sk karens fn, är djävulsklo. Finns ju som bekant i flytande form och kallas då Buteless, men även rot är karensbelagd. Det gäller alltså alla bladningar som innehåller detta också, och karens på den är väl 96 tim om jag inte missminner mig.

Tack för det då vågar jag ge det till den lilla ettriga tjurtanten ;-) Hon kan nämligen bli lite väl tuff ibland vid brunst och det är ju faktiskt barn som tävlar så det kan ju kännas lite lugnare med en lugnare häst vid sådana tillfällen :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 042
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka