Besvärlig mugg

M

mwass

Jag har en häst som har problem med mugg. Jag har provat en mängd salvor men inget hjälper. Jag har haft salicylsyrevaselin, hästvaselin, aloe vera, helosan och anitbiotika, men muggen kommer ofelbart tillbaks. Har ni några tips på vad jag kan göra?? Jag vill inte hålla på och använda antibiotika. Hon blir dessutom öm och lite svullen i bakbenen där det sitter. tacksam för all hjälp!! Marie

Sv: Besvärlig mugg

Prova grönsåpa.
Köp grönsåpa på burk, den som inte är flytande utan mer som gele.
Smörj in karlederna, ta på ganska mycket och låt det sitta kvar,tvätta inte bort det.
Detta hjälpte på min häst förra hösten när inget annat hjälpte.
/Anette

"Hibiscrub"!!! :bow:
Har haft problem med mugg hela sommaren. Har provat alla möjliga salvor och tvättat med mild tvål, men icke...
Tills vet. rekommenderade att tvätta benen med "hibiscrub" (finns i 500 ml flaska på apoteket), en desificerande tvål som används tex. före operationer.
*Skölj rent benen, massera in "hibiscrub" och låt verka 10 min och skölj rent ordentligt.

Det har gjort susen på min häst, fast det har tagit en vecka innan jag riktigt kunde konstatera detta faktum! :)
Jag torkar benen noga och måste även använda olja och salicylsyrevaselin annars blir huden som fortfarande läker för torr.

// Heyoka

Glömde tillägga att benen ska behandlas med "hibiscrub" varje dag till problemen är borta. //Heyoka

hej

Vi har använt Hibiscrub + salicylsyrevaselin, men det hjälpte inte heller. det var nästan att hon blev alldeles för torr i huden

Har du provat med Virkon (dubbelt utspätt)? Använd det tills muggen försvinner, därefter smörj in med Acidofilus (filmjölk) för att återställa naturliga bakteriefloran några dagar, och sen smörj med gul helosan i förebyggande syfte.

Trist att inte det funkade. Jag antar att huden blir uttorkad av allt tvättande också...
Jag hoppas verkligen att muggen inte kommer tillbaka.
Har läst en hel del andra trådar om mugg, det har säkert du också gjort, men det är en del som menar att muggen kommer från obalans i magen, vilket kan vara sant i mitt fall då han fick mugg i samband med betet. // Heyoka

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 144
Senast: Sasse
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 528
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV