Bestrida faktura!

S

Sweety

Kan man bestrida en faktura efter sista betalningsdag?
Kan man bestrida en påminnelse?
 
Sv: Bestrida faktura!

Vad jag vet så betalar man in fakturan och bestrider så slutar det med att du får pengar tillbaka. Du ska inte strunta i att betala fakturan.


Jag har bestridit en p-bot på detta sätt och fick pengar tillbaka till slut. Skickade ett mail till p-bolaget. Fick svar. Skickade ett mail till där jag kom in med vittnesuppgifter och efter det fick jag pengar tillbaka. Jag var alltså tvungen att ha ett vittne innan dom "gav sig".
 
Sv: Bestrida faktura!

Det beror ju helt på vad det handlar om. Om någon skickar en faktura på nåt jag inte beställt bestrider jag fakturan direkt utan att betala in något. Aldrig i livet att jag skulle betala först...när det gäller böter är det andra regler.
 
Sv: Bestrida faktura!

Och är det ett privat bolag är det inte en bot utan en kontrollavgift och betala en sådan i förväg ses ofta som att man godkänt kontrollavgiften.

Har man däremot på riktigt fått en p-bot av polis eller gatu- och fastighetskontoret (el motsvarande) så ska det ju betalas först och bestridas sen.
 
Sv: Bestrida faktura!

Har bestridit många fakturor i mina dar... Det går alltid att bestrida en faktura - sen om man får rätt eller inte beror ju på omständigheterna. Om man gör det på en påminnelse eller inte spelar ingen roll (om det har gått till ett inkassobolag kan man däremot få lov att betala deras utgifter även om man får rätt om grundfakturan). I de flesta fall räcker det med att ringa och bestrida. Gäller det "allvarliga" saker som det kan bli rättsak av rekommenderar jag att ta kopior på ALLT.

Har "bråkat" med kronofogden (eg fodringsägaren då - men de sköter ju ärendet ;) ) och fått rätt genom att verkligen ha kvar alla papper och kvitton. Det kan vara oerhört viktigt med vilka datum något är betalt! Turerna kan ju bli så att man bestrider till fodringsägaren som inte tar reson och sedan skickar ärendet till kronofogden. Så länge man bestrider ett KFärende kan de inte mäta ut skulden eller göra ett utslag. Striden måste man då ta med fodringsägaren i tingsrätt eller vid förlikning dessförinnan.

Vanliga missförstånd eller fel som gjorts av tex telefonbolag el. dyl har jag oftast kunnat reda ut per telefon (men lika viktigt då att ta namn på den man pratar med och tom be om skriftligt på det de säger..)
 
Sv: Bestrida faktura!

Det är alltid dumt att vänta till efter förfallodatum att bestrida en faktura. Frågan är om det finns fog för så sen bestridan - varför har den inte bestridits tidigare?

Normalt står på fakturan att "Anmärkning mot fakturan ska ske inom åtta (8) dagar" (eller hur många dagar de nu anser rimligt). Visst kan du bestrida, men det är inte till din fördel att det gått så långt tid.

Vad avser fakturan och varför är fordran stridig?
 
Sv: Bestrida faktura!

Fakturan gäller försäljning av tjänst och nu bestrider kunden efter påminnelsen, dvs ca 40 efter att de fått första fakturan.
Bestrids pga att kund anser att tjänsten inte utförts i så stor omfattning som specifiserats på fakturan...
 
Sv: Bestrida faktura!

Låter som det klassiska sättet att försöka förhala betalningen.

Jag har som vana att alltid lämna vidare till KFM i sådana fall och riska den pengen, för att syna bluffen. Hittills har jag i 100 % av fallen fått betalt, utan att gå till rätten. I vissa fall har det dock krävts utmätning innan pengarna kommit in. Det har det varit värt, det har ju blivit en kostsam process för gäldenären.

Har du fått skriftligt underlag på bestridan och anser du att det finns något fog för anmärkningen?
 
Sv: Bestrida faktura!

De bestrider via sms och ber mig återkomma med det riktiga summan!
 
Sv: Bestrida faktura!

Skicka dem en mycket detaljerad uppgift om vad fakturan avser? Inte bara typ "utförda tjänster", reparation toalett" etc.
Så kanske de inser att de har fått utfört det de ska betala för.
 
Sv: Bestrida faktura!

Härlig inställning.

Jag hade mailat (om du har mailadressen) och meddelat att fordran kvarstår enligt tidigare faktura. Eventuellt kan ju en specifikation vara på sin plats (om det är rimligt). SMS att mailet är skickat.

I skrivelsen meddelas att fordran lämnas till KFM för indrivning om skulden inte regleras senast 30/7 2012 (t ex). Skriv gärna till "Detta kan komma att innebära merkostnad och risk för betalningsanmärkning".
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
473
Juridik & Ekonomi Om jag skickar fakturor precis före årsskiftet, men de betalas 30 dagar senare, dvs i januari nästa år .... beskattas inkomsten då under...
Svar
15
· Visningar
668
Senast: tinaiva
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp