Bestickkorg eller bestickhylla

Bestickkorg i diskmaskinen eller ej

  • Korg

    Röster: 78 55,3%
  • Hylla

    Röster: 64 45,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    141
  • Omröstning stängd .

Magnum

Trådstartare
Viktig omröstning!
Köp av ny diskmaskin,
Klassisk bestickkorg eller
Modern bestickhylla?


Jag som restaurangmänniska känner ju att det finns en anledning att man diskar bestick stående, så är jag på korgalternativet.
Sen ska man lägga besticken liksom lite prydligt i rader för att de ska bli rena ordentligt då. Vet inte om jag pallar 😅😎

De jag pratat med som HAR hylla, tycker hylla är bäst. Bättre än korg. Korg är ute.

Så, Vad tycker ni och varför?
Hit me!
 
Fick/köpte en ny diskmaskin nyligen. Insåg inte förrän jag fick hem den att den hade hylla 😅

Men jag är mycket nöjd. Tycker det är bra de ligger separerade och det är lätt att plocka ur dem när man lägger dem på rad! Alla hamnar åt samma håll. Jag upplever det inte som särskilt tidskrävande 😊

Lite svårt med större saker som slevar och osthyvlar osv, men det går. Dock får man inte plats med så mycket sånt.
 
Jag har haft båda varianter och ser för- och nackdelar med båda. Skulle säga att det avgörande är vilken typ av disk man har mest av/vilken typ av plats man föredrar. Bestickhylla gör ju platsen där glasen står något mer begränsad (normala glas får ju i regel plats, men vill man kunna placera andra saker där som kan sticka upp något högre så är det bättre utan hylla. Vill man istället ha mer plats för saker på nedersta våningen så är ju hylla att föredra, eftersom man slipper en korg som tar plats där.

Vad gäller själva hylla vs korg som bestickplacering är min uppfattning om att det går snabbare att stoppa ned bestick i korg eftersom man ändå måste "placera" dem på en hylla, sällan ett problem om man bara stoppar ned få bestick i taget, men används många vid en måltid kan det ju bli lite mer tidskrävande. Lätt att sortera dock, så det kan gå snabbt att plocka ur om man placerar likadana bestick intill varandra (det kan man ju göra i korg också, men min uppfattning är att det tar längre tid att identifiera vilka bestick som är var där).

Sen finns det väl vissa typer av bestick som kan vara svårare att placera på hylla, eller åtminstone tar mer plats (t.ex osthyvlar och stekspadar), men de brukar ju gå att placera på glashyllan också om man vill.

Och en grej till - är inte diskmaskinen precis intill besticklådan är det klar fördel med korg, som man kan lyfta ur och ta med till lådan. Den är ju lite svårare med hylla, men är besticklådan intill diskmaskinen så man inte behöver gå emellan så spelar ju inte den biten någon roll.
 
Jag valde korg. Tittade även på maskiner med hylla, men det föll bort eftersom ett av våningsplanen ofrånkomligen blev lågt vilket begränsar möjligheten att få in större saker som bunkar och kastruller till bara ett av planen. Bestickkorgen är ju dessutom enkel att lyfta ur om man vill kunna utnyttja hela bottenplanet till något annat.

En av de största fördelarna med maskinen jag valde (som av någon anledning saknades på i princip alla andra märken) är att gallret även på bottenplanet är tätt med bara 1-2 cm mellan ribborna. Det gör att man kan placera även mindre saker på bottenplanet utan att de ramlar igenom. Det är guld värt!
 
Jag valde korg. Tittade även på maskiner med hylla, men det föll bort eftersom ett av våningsplanen ofrånkomligen blev lågt vilket begränsar möjligheten att få in större saker som bunkar och kastruller till bara ett av planen. Bestickkorgen är ju dessutom enkel att lyfta ur om man vill kunna utnyttja hela bottenplanet till något annat.

En av de största fördelarna med maskinen jag valde (som av någon anledning saknades på i princip alla andra märken) är att gallret även på bottenplanet är tätt med bara 1-2 cm mellan ribborna. Det gör att man kan placera även mindre saker på bottenplanet utan att de ramlar igenom. Det är guld värt!
Vilket märke? Det där fenomenet att sätta allt glesare driver mig till vansinne också. 🙄
 
Föredrar korg, men det blev hylla på den vi köpte då de som hade korg saknade annat vi tyckte var viktigt. Vant mig med hylla, men skulle jag välja mellan två identiska i övrigt skulle jag ändå välja korg.
 
Har både en maskin med hylla och en med korg (i den andra bostaden).
Efter att jag vant mig vid hylla så är korg så mycket sämre. Man har ingen överblick över besticken, känns som att korgarna är plastiga och dålig kvalitet.

Skulle aldrig köpa en maskin med korg igen.
 
Viktig omröstning!
Köp av ny diskmaskin,
Klassisk bestickkorg eller
Modern bestickhylla?


Jag som restaurangmänniska känner ju att det finns en anledning att man diskar bestick stående, så är jag på korgalternativet.
Sen ska man lägga besticken liksom lite prydligt i rader för att de ska bli rena ordentligt då. Vet inte om jag pallar 😅😎

De jag pratat med som HAR hylla, tycker hylla är bäst. Bättre än korg. Korg är ute.

Så, Vad tycker ni och varför?
Hit me!
Vi är oeniga här hemma. Jag ADHD med noll tålamod för sånt vill ha korg och bara kasta ner skiten i. Tycker det blir rent och bra även i korg.
Sambo, pedanta OCD-mannen, älskar hyllan vi har nu.
 
Efter jobb i ett kök där en drös dumpade sin disk lite hur fan som helst efter sin lunchrast är jag tvärallergisk mot hyllor. Det var bara ett elände att försöka lägga allting rätt, diska om i det fall andra lastat in som apor och kört igång maskinen, och så utrymmesbristen och det faktum att jag inte bara kunde lyfta ur en korg och ta med alla bestick till besticklådan på en gång. Bestickhylla suger och kommer en diskmaskin med hylla in här så slänger jag ut skiten på gatan, helvete vad jag hatar de!

Ehm, jag röstar för korg alltså. Korg är bra :up:
 
Jag har haft egen diskmaskin i ett och ett halvt år nu bara, resten av livet har jag inte haft. Mamma har haft dock, och då bara korg. Jag har korg, på den på nuvarande jobbet är korg och föregående jobbet hade hylla. Föredrar nog korg ändå. Lättare för mig att sätta ner i korgen än att lägga i hyllan, svårt för synen med avstånd och sådant i en hylla och att få besticken rätt. Bättre att dumpa i en korg. Vissa av mina vassa knivar diskar jag i maskin och lägger i översta korgen, där kan jag lägga stekspade och slevar osv vid behov också.
Brukar fylla korgen med tre bestick/slevar i varje fack. Översta hyllan blir fortare full än understa ibland.

Jag har någon slags glashållare i min översta också, men vet inte riktigt hur den fungerar, är väl till glas med fot och sådana använder jag aldrig. Använder ibland ett champagneglas när jag lyxar till det med alkoholfri cider men det står fint utan hjälp ändå. Skulle vilja ha en hylla till i min diskmaskin, för glas, skålar och småprylar för det är det jag har mest av. Små 2 dl matlådor med lock, små skålar jag har gröt i, glas, muggar osv.
 
Jag har en diskmaskin med både-och i ett av husen på gården.

Det finns stora fördelar med korg för bestick och är även bra med hylla.

Men eftersom vi har både-och, så ställer jag "vanliga" bestick i korgen, och så lägger jag en del annat på hyllan istället,
förutom då "vassa knivar".

Bästa maskinen är ändå en Asko vi har i ett annat av gårdens hus. Den är liksom "trevånings".

Traditionell underkorg med bestickskorg, liten mellanhylla som rymmer mindre burkar, små skålar, decilitermått och annat småplock på ena sidan, och så har den knivhållare för stora vassa knivar på andra halvan där också katternas matskålar för mjukmat ryms, och så en traditionell överkorg...
Jag upplever den som oerhört rymlig tack vare den där "mellanhyllan".

KL

Om någon vitvaruförsäljare säger att "bestickskorg är ute", så är nog vitvaruförsäljaren ute och cyklar, alternativt så har de kampanj på några modeller med hylla enbart hylla...

Det finns flera märken som har diskmaskiner med "både och".
 
Jag har en diskmaskin med både-och i ett av husen på gården.

Det finns stora fördelar med korg för bestick och är även bra med hylla.

Men eftersom vi har både-och, så ställer jag "vanliga" bestick i korgen, och så lägger jag en del annat på hyllan istället,
förutom då "vassa knivar".

Bästa maskinen är ändå en Asko vi har i ett annat av gårdens hus. Den är liksom "trevånings".

Traditionell underkorg med bestickskorg, liten mellanhylla som rymmer mindre burkar, små skålar, decilitermått och annat småplock på ena sidan, och så har den knivhållare för stora vassa knivar på andra halvan där också katternas matskålar för mjukmat ryms, och så en traditionell överkorg...
Jag upplever den som oerhört rymlig tack vare den där "mellanhyllan".

KL

Om någon vitvaruförsäljare säger att "bestickskorg är ute", så är nog vitvaruförsäljaren ute och cyklar, alternativt så har de kampanj på några modeller med hylla enbart hylla...

Det finns flera märken som har diskmaskiner med "både och".
Det var en släkting till mej som tyckte korg var ute 😁
Jag hade gärna haft både och isåfall!
 
Efter jobb i ett kök där en drös dumpade sin disk lite hur fan som helst efter sin lunchrast är jag tvärallergisk mot hyllor. Det var bara ett elände att försöka lägga allting rätt, diska om i det fall andra lastat in som apor och kört igång maskinen, och så utrymmesbristen och det faktum att jag inte bara kunde lyfta ur en korg och ta med alla bestick till besticklådan på en gång. Bestickhylla suger och kommer en diskmaskin med hylla in här så slänger jag ut skiten på gatan, helvete vad jag hatar de!

Ehm, jag röstar för korg alltså. Korg är bra :up:
I jobbkök diskar man ju alltid bestick två gånger, liggande först sen stående i korg. Underlättar ju om man sorterar besticken innan men efter ett antal år har man ju lärt sej snitsen, plocka bestick går på ett kick oavsett hur huller om buller det ligger. Tycker jag.

Men det är också pga arbetsskada jag fortfarande är team korg. 😆 Det år då det blir rent ordentligt. Och lättare att bära med sej hela korgen till lådan.
 
Vi är oeniga här hemma. Jag ADHD med noll tålamod för sånt vill ha korg och bara kasta ner skiten i. Tycker det blir rent och bra även i korg.
Sambo, pedanta OCD-mannen, älskar hyllan vi har nu.
Jag har inte adhd men vill kasta ner besticken.
Mannen har adhd dock, och jag tror han kommer bli vansinnig på en låda i slutändan 😅😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sociala medier
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Höstföräldrar 2021, del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Hindertyper på hopptävling
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp