Vissa saker vet man som ägare inte fungerar för sin häst, oavsett vart hästen bor nånstans. Nya problem dyker alltid upp i hästsammanhang, försvinner ett kommer ett annat men det är ingenting som förändrar tex att hästen kan eller inte kan ha skor för att fungera, eller stå uppstallad eller inte, det är grunder som kanske hästen faktiskt måste leva efter för att må bra.
Och man behöver aldrig ha kontakt med den tidigare ägaren oavsett. Varför skulle man ha det?
Alltså, när någon skriver att den säljs till ett för alltid hem, så innebär inte det per automatik att säljaren menar att den nya ägaren är tvungen oavsett omständigheter ha kvar hästen resten av livet. Jag tolkar det mer så att säljaren vill sälja till någon som har åsikten att hästar inte är någonting man rider och tävlar nåt år eller två för att sedan bytas ut. Alltså en person som har som tanke att ha hästen resten av livet.
Du måste tänka ett steg längre, som min häst som faktiskt inte mådde bra i box, det hade jag skrivit i annonsen för jag kände min häst och han skulle under inga omständigheter behöva bli stående på box igen då han vantrivdes något fruktansvärt som installad. Vissa hästar kanske har provat att ha dom på lösdrift och det har kanske inte passat individen, inget konstigt med det.
Transport och annan hantering är ju saker som är färskvara, det är sådant som går att förändra, men grundgrejer som vad hästen behöver i vardagen för att må bra, det är ofta inte någonting som går att förändra.
Att flytta från området är ju bara att göra, har aldrig sett det i en annons nånsin faktiskt, det begränsar ju antalet köpare något enormt.
Varför utgår du ifrån att hästägaren som känner sin häst väl ljuger om saker och ting? Om folk lyssnade på den gamla ägaren mer hade folk kanske inte blivit så besvikna som många blir när hästen inte fungerar som dom vill. Ofta är ägaren till hästen inte helt ute och cyklar och kan ju faktiskt ett o annat om sin häst.