Bestämma hagsammansättning?

Mariona

Trådstartare
Tidigare har vi haft sto- respektive valackflock i stallet. Nu har stallägaren plötsligt bestämt att ha sina hästar i en egen hage och alla inackorderingarna ska gå i en hage. Detta resulterade i att mitt sto blev ensamt sto med fem valacker i hagen. Och hon brunstar ju förstås efter några dagar. Vilket resulterade i att min ungvalack och en annan valack slogs varpå den andra valacken blev skadad. Inte jätteilla, men ändå.
Frågan är - i hyran ingår att stallägaren sköter vatten samt fodringar i hagen. Kan jag kräva att hagsammansättningen ändras så att det inte blir slagsmål och att stallägaren fortsätter sköta vatten och fodringar om mina sätts i en egen hage? Eftersom det tidigare fungerat helt problemfritt i hagarna tills plötsligt den här ändringen kom. Jag får inte ha mitt sto med stallägarens sto och valack, då "det finns risk att stallägarens sto sparkar mitt" enligt stallägaren (stona har bara gått ihop i ett och ett halvt år problemfritt och står och skriker efter varandra och alla valackerna gått ihop problemfritt under samma tid). Nu hamnar vi inackorderingar i precis den sits stallägaren inte ville sätta sina egna hästar i. Jag håller på att försöka hitta nytt stall då det är flera andra saker som inte fungerar, men det gäller ju att hitta det också.
Dels vill jag ju inte ha någon av mina hästar skadade, men jag vill ffa för mitt liv inte att någon av mina hästar ska skada någon annans häst! Och om nu stallägaren envisas och det blir illa - kan vi inackorderingar kräva ersättning av stallägaren då det är beslutet att ändra hagsammansättningen hux flux som är orsaken? Vi blev inte ens informerade om ändringen, utan plötsligt var mitt sto flyttat till valackerna och det fanns inte ens någon hemma på gården som övervakade hopsläppet (stallägaren åkte bort på fest då nämligen...).
 
Tyvärr kan du inte kräva någonting men iaf jag är väldigt mån om att det ska vara lugnt i hagarna och hästarnas bästa måste gå före det mänskliga egot.
Jag är allt annat än vän med en av de inackorderade i stallet (föräldrarnas gård) och hade inte velat ha med dom hästarna att göra men för unghästens bästa så måste han givetvis få dela hage med mina. Nykastrerad unghäst ska inte gå med bitchiga ston.
Släppte honom med valackerna igår och yngre valacken anföll..... Ut med honom och min gamle fick gå med unghästen och den yngre fick gå själv. Detta var ju inte en hållbar lösning så idag fick unghästen gå ut med ponnyerna istället (vilket jag först motsatte mig helt) och det verkar lugnt och bra så då får det väl bli så då....

Jag hade blivit vansinnig om det skötts på det vis du beskriver. Allt som rör hästarna ska ske i samråd med samtliga berörda hästägare och hopsläpp ska inte ske oövervakat även om det behövs kollas i max en halvtimme om allt går lugnt till
Har man frivilligt satt ihop två hästar så delar man ju på risken att det ska hända något så att hon skulle vara orolig för ditt sto är ju bara en dålig undanflykt.
Se till att få ett stallmöte med alla inblandade och få fram den riktiga orsaken till hagflytten och prata sen fram en lösning som funkar för alla!
 
Nej, du kan troligen inte kräva annat än att ha hästen i hage - om det inte är tydligt formulerat i avtalet att du har en viss, specifik hage.

När jag var inhyrd ville jag ha en annan hage åt mina.
Jag frågade "snällt": "Om jag stängslar till den hagen där, får jag ta den då?" gällande ett ledigt utrymme där det dock inte fanns helt staket.

Svaret blev "jag fixar stängsel till veckan och släpper dina där".

Så jag funderar på om det kan finnas en lösning som innebär att du lägger ner lite jobb - och möjligen pengar till materiel - och fixar en egen hage?
 
Hade det först eftersom mitt sto stod i karantän efter att ha varit borta några veckor under sommaren, hade då byggt egen hage i en annan hage så att de inte skulle ha kontakt över staketet. Med eget material. Men den lilla byggda hagen i hagen var hipp som happ riven av stallägaren utan att jag fått information och mitt sto hade bytt hage, också det utan information till någon av oss inackorderingar.
Den hagen som jag byggde karantänshagen i är en permanent hage bredvid de andra, duger fint åt mina hästar att gå i om jag bara fick ha dem där och kunde få den skötsel med fodringar och vatten som jag betalar för. Hagen används dessutom inte.
Problemet är att jag valt ett stall där fodringar och vattentillförsel ingår (ett dyrare alternativ och betalar hyra utifrån dessa tjänster året om) under veckodagarna pga att jag jobbar så till att jag inte har några som helst möjligheter att sköta det vissa dagar (skiftarbete mm), annars hade det bästa varit att hyra/låna en hage någonstans till dess jag hittat ny stallplats. Ingen som kan trolla fram en stallplats för två hästar ur bakfickan? Vill inte tala om var pga att vill inte hänga ut stallägaren eftersom stallägaren inte är här och kan försvara sig.

Och som sagt - någon som helst frivillighet eller samförstånd/överenskommelse gällande hagförändringarna finns ju inte, utan helt enväldigt stallägarens beslut utan att ha vare sig rådfrågat eller informerat oss. Hade det varit en sak vi kommit överenskommelse gemensamt så hade det varit en annan sak, då hade vi fått stå vårt kast. Vilket är en av sakerna som gör mig riktigt irriterad - tar man emot inackorderingar måste man ju visa ett visst mått av hänsyn gentemot dem samt vara mån om att det ska vara säkert för ALLA hästar, inte bara sina egna.
 
Och som sagt - någon som helst frivillighet eller samförstånd/överenskommelse gällande hagförändringarna finns ju inte, utan helt enväldigt stallägarens beslut utan att ha vare sig rådfrågat eller informerat oss. Hade det varit en sak vi kommit överenskommelse gemensamt så hade det varit en annan sak, då hade vi fått stå vårt kast. Vilket är en av sakerna som gör mig riktigt irriterad - tar man emot inackorderingar måste man ju visa ett visst mått av hänsyn gentemot dem samt vara mån om att det ska vara säkert för ALLA hästar, inte bara sina egna.

Där jag var installad förekom det att hästar bytte hagar helt på stallägarens initiativ.
En gång hittade jag inte min unghäst.
Nej, han hade fått en annan liten hage - eftersom han var för ung för att ha skor och det var jättehalkigt med skaderisk om han skulle försöka halka bort till sin vanliga hage. Därför fick han en egen men sämre hage närmre stallet - för att han skulle få komma ut.

Eller en häst jag köpte som var rymmare och behövde trä- eller metallstaket. Då flyttade stallägaren på en annan häst för att min häst skulle hamna i den hage som hade starkast staket.
Det var inte alldeles populärt hos den som fick hästen flyttad, men det fanns ju vettiga skäl.
Jodå, de flyttades runt ibland.
Som regel meddelades/tillfrågades respektive hästägare men det var stallägaren som bestämde.
 
Jag hade problem med min häst och en valack som prompt skulle gå med stona. Den valacken blev såklart jätteintresserad av mitt sto när hon brunstade och försökte betäcka henne. Jag såg att hon sparkade mot valacken.
Jag sa till stallägaren och valackägaren att vi inte kan ha dom ihop då skaderisken är för hög för båda. Upplevde inte att jag fick något svar, det hette då att det var för lite gräs i hagen så de "tjafsade"...
Jag bestämde mig då för att flytta min häst till sjukhagen tills hon slutat brunsta, men det fick jag inte för stallägaren för det blev så besvärligt för dom, trots att jag var beredd att sköta allt.

Kan säga att det är en av anledningarna att jag passar på och byter stall nu när tillfälle gavs.
Jag upplever att som installad har man inget att säga till om och passar det inte får man se sig om efter annan stallplats typ.
 
En hästägare hade försökt tala med stallägaren idag, men det blev inget resultat där, snarare tvärstopp. Stallägarens ord gäller, önskemål och synpunkter är inget som tas hänsyn till, oavsett hur vänligt det framförs. Suck...
Det ÄR stallägarens gård, men det vore så skönt om det bara gick att ha en trevlig sansad diskussion så att det blir en lösning bra för alla, både inackorderingar och stallägare.
 
Wow...

Jag inser igen varför jag står där jag står, trots att mycket är allt annat än perfekt. Stallägarna!! När jag flyttade tillbaka till stallet efter ett par år borta, byggdes en egen hage till min häst - eftersom hon i det läget inte kunde stå i lera eller på fri tillgång. Efter några år själv fick hon en hagkompis - då byggdes hagen ut med några meter till. Nu senast när sambons valack blev mobbad efter att ha skeppats in i mer eller mindre samma flock som han gått med innan betet, byggdes raskt ett permanent staket i mitten av hagen så vår fine prins slipper bli mobbad/skadad och dessutom fick han en snäll men busig yngre häst som sällskap. Mina stallägare är dom bästa!!

Jag hade aldrig kunnat stå i ett stall där hästarna flyttades runt lite hipp som happ, men så är min häst en sån som blir galet mobbad, flyr i panik och alltid skadar sig/trampar av sig skor. Jag vet att folk tycker jag tramsar med henne, men jag har varken tid, råd eller ork med mer skador.

/Lavinia
 
Jag skulle bli helt jävla skogstokig om någon (stallägare eller inte) fick för sig att flytta runt mina hästar och släppt ihop med andra hästar utan min vetskap :rage: Hade inte viljat stå kvar i ett sånt stall. Nu är jag kanske onödigt pessimistisk, men jag tycker att det ofta brukar vara flera brister samtidigt på ställen där det är tjafs om sånt här...

Tack och lov har jag flera ponnyer med liknande näringsbehov och en välfungerande liten grupp, så de senaste 3 stallen vi stått i har det varit självklart att de haft en egen hage om jag vill det :):up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 030
Senast: Skye
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 376
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 356
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 062
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp