Best condition

Shaggy

Trådstartare
Jag har fundrat lite på en sak nu ett tag och tänkte jag skulle få lite respons på mina tankar.
Det här med att dela ut BC i 50 km klasser verkar vara lite olika bland arrangörerna. På vissa tävlingar delas det ut i 50 km klasser på andra inte utan då enbart i längre distanser.
Frågan är varför är det så? Borde man inte dela ut BC även på 50 km för att kanske få iallafall någon/några att kanske tänka sig för lite mer. Det klagas ju mycket på att det rids för fort på 50 km så ett BC pris kan inte det verka något dämpande?

Sv: Best condition

Jag håller med. Jag har också funderat på om det inte vore lämpligt att dela ut ett BC i 50 km, just för att premiera den häst som haft snabbaste pulstider osv.
Men jag har alltid möts av ett stort NEJ.

Däremot får man nog sluta säga att 50 km går för fort, för både 80 och 120 rids ju ofta på samma hastigheter.

Fanns det någon speciell anledning till att inte dela ut ett sånt pris? Tycker att det verkar väldigt sunt.

Nästa år så kommer det att bli en ny ritt i västmanland, Kungaritten, då ska jag instifta ett sånt pris.

madde++++

Tanken från början var att den ska ridas i en triangel. Köping-Arboga-Kungsör.
Vetgrindar inne i städerna, och en ordentlig prissumma. Det är Hasse Wallman som spånat på detta.
Probelmet är väl att det inte finns distansryttare i detta område som kan göra förarbete med banorna osv.

Det delas ut BC i 50 km på vissa tävlingar det vet jag. Jag kan faktiskt inte förstå att någon skulle kunna ha något emot det. Det måste ju vara bra för hästarna och även kul för den ryttaren som får lite kredit för en bra tränad häst och väl riden ritt även om det är en kort klass.

Det kluriga är att dela ut BC till rätt häst också. De som rider fort på 50km har hästar som de kan göra det på. Talangfulla hästar som sjunker fort i puls.
Jag ser inget fel i att rida en 50km fort MEN hästen måste vara klar för det också. Det sänder fel signaler att dela ut ett sådant pris till fel häst. Då kan man fresta andra att gasa lika mycket.
// Linda

Visst kan man se det på det sättet men isåfall kan man ju använda samma resonemang när det gäller 80 km. Det går julika fort där och det är ju även då talangfulla hästar som sjunker snabbt i puls.
Jag kanske tänker fel andra kanske inte är så hönsiga med sina hästar som jag är med Novan.

Vetgrindar inne i städerna, och en ordentlig prissumma. Det är Hasse Wallman som spånat på detta.
Probelmet är väl att det inte finns distansryttare i detta område som kan göra förarbete med banorna osv.

Wallmans-spånerier har blivit verklighet!!:)

Vi började i år med förberedelser, hann inte få till det. Men nästa år blir det av! En stor grupp jobbar med det. Vi har med flera duktiga distansmänniskor bla Gits och Bo Kjellgren. Sen är det flera ridklubbar och MÅNGA sponsorer.

Blir nog bra till slut. Vi har möte i början av december, då vet jag mer.

BC pris måste väl ändå gå till den som bäst har förberett sin häst för det. Inte till den som rider snabbast?

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Det brukar vara högst placerade utan anmärkningar och är det vinnaren så blir det ju till den som ridit snabbast.

nu låter ajg väl som en idiot..men vad är Best condition? har förstått att det är ett pris, men..
var/hur/när/varför delas det ut?

nu låter ajg väl som en idiot..men vad är Best condition? har förstått att det är ett pris, men..
var/hur/när/varför delas det ut?

Best condition översätts ibland till bästa kondition. Fast det är lite missvisande då condition inte betyder det på engelska utan snarare att den häst som är i bäst skick i mål, alltså piggast och gladast. Det är väl därför man använder det engelska uttrycket.

I USA så hade man innan det så att det oftast valdes ut bland de 10 främst placerade och gavs efter besiktning dagen efter. Vet inte hur det är nuförtiden i USA.

Här i Sverige ges det oftast, som sagts, till den främst placerade häst med minst anmärkningar i vetprotokollen. Ofta vinnaren.

Egentligen anser jag att det bör ges efter en bedömning av de främst placerade hästarna t.ex. med upptrav vid hand av hästarna tillsammans i en cirkel för att se på framåtanda och attityd likaväl som att titta på vetkorten.

Varför - jo för att premiera inte bara fart utan en vältränad och glad häst även. Det finaste priset när det ges på rätt sätt anser jag.

Hälsning Maja

:bow: aha, jag fattar :idea:

baserat på vad jag nu vet om detta, håller jag med om att man skulle göra en annan bedömning än vet.protokollen.. en häst som kommer i mål med bäst puls o.s.v., är ju inte alltid gladast (erkänner dock att min erfarenhet är liiten...:smirk: :D) .

ÅÅH men vad roligt ! Jag är ju från Köping och vet massa massa vägar här ! :D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka