Besöka hjärtintensiv

TeamLundVer

Trådstartare
Min mor ligger på hjärtintensiven sedan igår och nu när jag fått veta att hon blivit väckt och bortkopplad från respirator skulle jag såklart vilja besöka henne.

Men, jag är dunderförkyld. Ont i halsen, hostar och nyser, världens huvudvärk och full med slem. Är jag välkommen ändå eller bör jag låta bli att åka in?

Och om någon skulle vilja förklara aorta dissektion för mig på ett enklare sätt än Google så hade jag varit väldigt tacksam. Har tydligen lite svårt att ta in information just nu.
 
Nej, jag skulle spontant avråda att gå dit. Tror avdelningen avråder starkt om du ringer och frågar.
Akut dissection av aorta innebär att kärlväggarna separerat och bildar "falska" blodbanor. Kärlväggen har tre lager, alla har egna namn, kommer bara ihåg intima nu, men enkelt förklarat blir blodvanan i sitt separerade lager också "porös" och riskerar att spricka. Det finns två olika dissektioner, beroende på var den startar och hur långt den går. Den kan skada hjärtat vitalt, det kan leda till stroke.

Någon annan kan kanske förklara bättre än jag.
 
Hej! Usch vad jobbigg.
Jag skulle dock inte åka till intensiven om du är förkyld.
Kan inget säga om aortadissektion egentligen eftersom mina erfarenheter är uråldriga- men min pappa drabbades 1987. Och det gick bra. Han levde i 30år till. Och idag har man kommit ännu längre vad gäller behandling.
Det är ett livshotande tillstånd men med rätt ingrepp i rätt tid är chanserna goda att det går bra.
 
Aortadissektion är som tidigare användare skrivit när när skärlväggarna i stora kroppspulsådern skiktar sig. Beror ofta på att det finns ett bråck (försvagad vägg på pulsådern). Det kan sprida sig uppåt till aortabågen som avgår från hjärtat och/eller neråt till bukaorta och de stora kärl som delar sig till varje ben.
När det händer akut så är det ett livshotande tillstånd- operation är det räddar liv.
Man kan ha ett bråck på pulsådern utan att detta händer, men risken för dissektion är förstås mkt högre. Bråck tenderar att växa och det finns en ärftlighet. Därför screenar man familjemedlemmar för detta när någon närstående drabbats. Över en viss storlek opererar man det under planerade optimala förutsättningar istället.
Då är det fortfarande en stor operation med risker men ändå en rutinoperation.

Jag hade med en dunderförkylning inte besökt en nyopererad närstående . :heart

Hälsningar M Narkossyrra som varit med vid ett antal sådana operationer.
 
Jag hade ringt och frågat personalen på avdelning om det är lämpligt med förkylt besök. Som intensivvsårds-ssk uppskattar jag att anhöriga gör det, för då kan jag göra en bedömning. Mår patienten bra och tex är på väg till avdelning så kan besök lika gott vänta någon dag till.

Aortadissektion har @Mearas förklarat på ett väldigt bra sätt. Kan tillägga att det verkligen är en rutinoperation, på min klinik görs flera varje vecka och min upplevelse är att det är med få komplikationer. Även om det är en stor operation.
 
Aortadissektion är som tidigare användare skrivit när när skärlväggarna i stora kroppspulsådern skiktar sig. Beror ofta på att det finns ett bråck (försvagad vägg på pulsådern). Det kan sprida sig uppåt till aortabågen som avgår från hjärtat och/eller neråt till bukaorta och de stora kärl som delar sig till varje ben.
När det händer akut så är det ett livshotande tillstånd- operation är det räddar liv.
Man kan ha ett bråck på pulsådern utan att detta händer, men risken för dissektion är förstås mkt högre. Bråck tenderar att växa och det finns en ärftlighet. Därför screenar man familjemedlemmar för detta när någon närstående drabbats. Över en viss storlek opererar man det under planerade optimala förutsättningar istället.
Då är det fortfarande en stor operation med risker men ändå en rutinoperation.

Jag hade med en dunderförkylning inte besökt en nyopererad närstående . :heart

Hälsningar M Narkossyrra som varit med vid ett antal sådana operationer.

Efter att min mormors syster, min mamma och min morbror drabbats av aortadissektion (min morbror är den enda som överlevt), så tog jag upp det med min förre läkare. Han i princip klappade mig på huvudet och sa "lilla gumman, du ska inte oroa dig".
Sa jag att jag har en ny familjeläkare nu? :mad:
När jag tog upp det med min nya läkare, så skrev hon direkt remiss till kärlenheten, så nu har jag fått tid för ultraljud av aortan. :heart
Ingen har pratat om att screena familjemedlemmar eller något om ärftlighet, utan det har vi fått "tjata" om själva. :(
 
Jag hade absolut inte besökt någon på sjukhuset om jag var förkyld. Hade inte velat riskera att smitta någon som är sjuk.
 
Efter att min mormors syster, min mamma och min morbror drabbats av aortadissektion (min morbror är den enda som överlevt), så tog jag upp det med min förre läkare. Han i princip klappade mig på huvudet och sa "lilla gumman, du ska inte oroa dig".
Sa jag att jag har en ny familjeläkare nu? :mad:
När jag tog upp det med min nya läkare, så skrev hon direkt remiss till kärlenheten, så nu har jag fått tid för ultraljud av aortan. :heart
Ingen har pratat om att screena familjemedlemmar eller något om ärftlighet, utan det har vi fått "tjata" om själva. :(
otroligt att inte ta den informationen på allvar. Bra att du bytte läkare. ! Beklagar att du förlorar anhöriga ;(
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 469
Senast: Saeta
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Corax
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 204
Senast: tara
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp