Besök av främmande ungkatt

MonteRose

Trådstartare
I går hörde jag väs och fräs från min matplats och när jag kommer dit så sitter en helt främmande, smal ungkatt och smaskar i sig av mina katters blötmat. Han var väldigt kelen och jag försökte undersöka honom lite. Såg ingen märkning i nåt öra, inget halsband och kulorna var väldigt små. Kunde ej avgöra om han var kastrerad. Skulle kunna uppskatta hans ålder till ca 4 - 5 månader gammal.

Han var inte utmärglad men väldigt smal och fruktansvärt hungrig. Jag lät honom äta tills han självmant lyfte huvudet från matskålen. Sen lyfte jag ut honom på altanen och stängde dörren. En av mina katter bad nog honom att fara åt pipsvängen för sen såg jag inte honom igen.

Nu är frågan... Gjorde jag rätt eller fel? Vad skulle jag i så fall gjort i stället?
Om han mot all förmodan skulle komma igen, vad ska jag göra då?
 
Sv: Besök av främmande ungkatt

Rätt eller fel beror på vad du tänkt göra med katten.
Nu när den fått mat där kommer den sannolikt tillbaka, om inte dina egna katter sätter stopp för det.

Sätt upp lappar runtomkring och skriv att en ägare gärna får höra av sig, så vet du om den hör hemma nånstans. Annars kanske ringa ett katthem som får komma och hämta om den visar sig vara hemlös.
 
Sv: Besök av främmande ungkatt

Han kom igen igår kväll. Knödde sig igenom ett liiitet hål i min inhägnad. Åt så att magen stod i fyra hörn. Jag ignorerade honom fullständigt. Har annonserat på flera ställen på Facebook.

Funderar på att han nog har en ägare eftersom han kommit vid samma tid på dygnet samt att att går igen så fort han ätit klart. Hade det varit en hemlösing så hade han väl stannat kvar? Jag tycker inte heller han ser ut som en vanlig bonnakatt. Kulorna är väldigt små, mer som små tomma påsar så jag tror att han är kastrerad men helt säker är jag inte.

1005296_490291827711542_1526109127_n.jpg
 
Sv: Besök av främmande ungkatt

Han ser ut som en bengal.
Sätt fast en lapp i en lagom stor stretchbar snodd och sätt runt hans hals, där du ber ägaren kontakta dig då han kommer till dig och äter.
 
Sv: Besök av främmande ungkatt

Ullos förslag är jättebra :)

Så gjorde vår gammelkatts upphittare. Numera är hon även extramatte och fullkommligt avgudar och skämmer bort honom något kopiöst.
 
Sv: Besök av främmande ungkatt

Uppdatering.

I morse lyckade jag få på honom ett halsband med mitt namn och telefonnummer och några timmar senare ringde en förvånad ägare :D

Katten bor på en tvärgata till mig och får mat hemma. Min är väl bara godare. Skönt att veta att han har ett hem. Han är hälften bengal och hälften huskatt.
Tveksamt om han kommer igen för i dag åkte han på däng av en av mina.
 
Sv: Besök av främmande ungkatt

Ja precis. Skönt att jag inte behöver ta ansvar för denne också. Han har en bror också men den har jag inte sett till. Denne kommer fortfarande minst en gång, i bland två gånger om dan o länsar min katters matskålar. Gör inte mig så mycket och jag har inte hjärta att kasta ut honom. Han är förfärligt smal. Glömde att fråga hur gammal han är men han måste vara i värsta växtfasen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är ofta ut och promenerar och träffar ofta på en hel del katter. Har tagit för vana att kolla efter efterlysta katter på katthemmets...
Svar
5
· Visningar
1 208
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp