Beslutsångest

maria_b

Trådstartare
Min katt fick ungar för ca en månad sedan. Tanken var att vi skulle behålla en av ungarna. Tyvärr blev min katt (mamman) överkörd i veckan och lever alltså inte längre. Jag är nu ytterst tveksam till att behålla ungen jag hade tänkt i rädsla att han också kommer bli överkörd, vilket är en stor risk tyvärr. Även om vi bor på landet så har vi en ganska trafikerad väg utanför oss, det är bara 50 sträcka men många kör som dårar. Vi har fått flera katter överkörda under åren vi bott här, och nu när min senaste dog så kände jag verkligen att NEEEEJJJJ, jag vill inte vara med om detta mer! Sade direkt då att vi får hitta ett nytt hem även till ungen vi tänkt att behålla.

Men sen så är jag ändå lite velig då vi dels behöver katter för mössen, vilket jag inte tycker är anledning nog egentligen. Men sen då tänker jag att katterna lever väldigt lyckligt hos oss, de stormtrivs i miljön och har det så bra en katt kan ha. Och förhoppningsvis så har de som har dött inte behövt lida, vilket man kanske inte kan garanetera, men borde vara troligt.

Största delen av mig säger fortfarande att NEJ, vill inte utsätta ännu en katt för detta, samt sorgen att förlora en vän. Men ändå kan jag inte bestämma mig helt, jag tänker ändå att om katten håller sig undan bilarna så kommer allt vara så bra det kan vara. Usch.. jag får ångest, det lutar åt att han får ett nytt hem men jag behöver ändå era tankar kring detta.

Sen så skulle jag vilja få tips på musbekämpning i stallet vilket lär behövas om vi inte skaffar någon mer katt. Vi har fortfarande en vuxen katt kvar i stallet men hon är för lat för att kunna hålla bort alla mössen på egen hand. Det finns förutom den katten även hundar, hästar och ibland barn i stallet, så råttgift är inget bra alternativ.

Mvh Maria

Sv: Beslutsångest

Om du inte känner att miljön är tillräckligt säker för att släppa ut fler katter lösa i ska du givetvis inte göra det.

Alternativ till gnagarbekämpning finns en del. Klassiska rått/musfällor, manicker som avger för oss ohörbart ljud, kanske finns det tips på Anticimex hemsida eller liknande? Såg på Ett med naturen för ett tag sedan och där var det en veterinär som höll mössen borta från elledningar och foder i stallet genom att helt enkelt utfodra dem på en plats hon hade avsett för dem. Det har tydligen fungerat alldeles utmärkt i flera år.

Du kanske kan köpa en råtthund? I en del andra länder är det rätt populärt att träna små terriers att ta gnagare. Hundar är ju betydligt lättare att träna till att bara hålla sig på gården.

Ja man kan ju kolla upp med Anticimex vilka alternativ som finns! Vet inte om råtthund skulle vara det bästa alternativet, känns inte som jag har tillräckligt med tid för att hinna träna en hund i daxläget, annars bra förslag!

Den vanligaste råtthunden är väl Jack Russel som var och varannan hästägare har. Tror dom flesta råtthundarna har det i blodet, och inte behöver tränas alls.

Den vanligaste råtthunden är väl Jack Russel som var och varannan hästägare har. Tror dom flesta råtthundarna har det i blodet, och inte behöver tränas alls.

Fox terrier är tydligen också rätt heta på råttor. Kände ett par som hade en sådan för några år sedan. Deras problem var inte att träna hunden att ta råttor utan att få den att INTE ta råttor hela tiden.:D

Samma med min syster som ju iofs inte har en terrier, men ändå. Han kan helt oväntat dyka ner i diket och komma upp med världens råtta i munnen :p

du kan väl ha katten inne då om det är för trafikerad?

Fast hur många stallråttor fångar katten inne? Har man katt som råttfångare gör den inte så mycket nytta som innekatt.

TS: Håller med sol om råtthund, finns massor med raser som passar som råtthundar och ofta kan dom vara bättre än katterna, hundar älskar att jobba, katter att sova så hundarna håller nog igång längre studner/dygn.

Jag svarar alla som tipsat ang hund:

Det är inte tiden det tar att träna för just råttor som skulle vara problemet, utan tid att skaffa en till hund överhuvudtaget. Läget är som så att min familj har en hästgård/ridanläggning. Men jag har egen lägenhet i stan eftersom jag är lite gammal för att bo hemma och åker alltså ut varje dag till stallet. Vi har redan två hundar hemma på gården, dessa hundar funkar dock endast som familjehundar och vi har dem ej lösa eller i stallet då de inte funkar bra med andra hundar och katter. Ska jag då skaffa en till hund så blir det dels problem för hunden att vara själv i stan när jag jobbar samt att när jag är hemma på gården så har jag väldigt mkt jobb med hästarna som ska ridas osv o då kan jag inte ha tillräckligt med koll på hunden samt att jag inte kan ta in den i huset med våra andra. Så tid för en ny hund räcker överhuvudtaget inte till.

Den dagen våra nuvarande hundar inte finns så kommer säkert mina föräldrar vilja ha en ny hund som gårdshund, då kommer situationen vara annorlunda. Men i nuläget så har jag helt enkelt inte tid att skaffa en till hund och då tycker jag inte man ska göra det.

Jag ska börja kolla efter nytt hem till den andra lilla kattungen nu med, blir knappast svårt att bli av med honom. Är så jäkla trist att inte kunna ha stallkatter när man har gård utan att de blir överkörda bara för att folk kör som idioter utanför..:cry:

Om du jättegärna vill ha katt så kan du ju hålla den inne. Angående mössen så kan du ringa anticimex.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 435
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 559
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar