Beslutsångest!

J

Jaba

Jag vet inte vad jag ska gör amed mitt sto. Vad tycker ni?
Mina funderingar är så här:

Hon är 16 år. Har dragits med lite kotledsinflamationer lite till och från. Nu verkar hon lite ofräch igen då hon inte ställer upp riktigt i hoppningen som hon skulle göra.
Med tanke på att hon är 16 år så är det sissta året hon kan få sitt första föl. Betäcker jag henne nu är hon 18 år innan jag kan tävla henne igen. Är det något att överhuvud taget att tänka på med tanken på åldern? Är det svårt för 18 åringar att komma tilllbaks igen?
Eller ska jag ev spruta igen, sattsa vidare trotts hennes ålder och skaffa mej en unghäst senare? Men vem skulle vela ha ett avdankat sto som man inte kan ha till avelsto?
HUr som hälst kan jag inte ha två hästar. Och ett föl tar det ett tag innan man kan rida på.

Hur skulle ni ha gort?
Hur sent in på sesongen kan man betäcka?

Sv: Beslutsångest!

Sista året hon kan få sitt första föl?? Var har du fått det i från!
Du kan betäcka nästa år, eller nästa år igen, eller nästa..... Det spelar ingen roll!

Sedan hur du ska göra är ju upp till VARFÖR hästen får kotledsinflamationer, kan man ta bort orsaken där så varför inte betäcka henne i år.
Och även om hästen är betäckt så kan du hålla i gång henne hela tiden, och då är det inga problem att ge sig ut och tävla efter att hon har fått sitt föl.

För det förtsa så måste du ju tänka på varför hon haft dessa upprepade kotledsinflammationer!!! :eek:

Hon ska kanske inte sättas i avelsboxen överhuvudtaget??? :eek:

Många ston sätts in i avel eftersom karriären som tävlingshäst är slut oftast pga skador. Det som man måste tänka och undersöka är vilken sorts skador är det? Är de ärfliga och varför vill jag avla på stoet? För din del verkar det som om du vill ha en ny tävlingshäst och inte riktigt har tid eller möjlighet att vänta på att ett ev. föl skulle vara färdigt för tävlingsbanorna? Oftast tror man att det är billigare att avla fram en säg 3-åring själv men det skulle nog vara lättare att köpa en 3-åring istället direkt.

Stoet kan du kanske låna ut till någon avelsintresserad om det visar sig att hon är lämplig att avla på?

Jag förstår hur du tänker, själv avlar jag på ett halv-tokigt sto men hon har inga fysiska skador... :angel:

det viktigaste är att göra en rättvis bedömning om hästen har i aveln att göra... alltför många betäcker i princip vad som helst för att tävlingskarriären är slut. har själv gjort misstaget att betäcka ett sto vars temperament inte borde avlas på -avkomman blev likadan. lätt att vara efterklok! men naturligtvis skall du avla på ditt sto förutsatt att hon är lämplig för avel och att du kan tänka dig att vänta några år med tävlandet!

Man ska undvika att avla på hästar som har lätt för att få inflamationer och liknade.

ja och just det så är det INTe för sent att betäcka, för på stuteriet som jag jobbar på så kom det dit ett 21-årigt sto som skulle betäckas och nu har hon fått föl=)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka