Beslutsångest - kastrera nu eller få kattungar

Mjuff

Trådstartare
Min honkatt ska steriliseras. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska göra det nu eller vänta lite.
Det kanske kan vara roligt att låta henne få EN kull i alla fall, innan man tar bort möjligheten för alltid.

Vi har bara henne, så jag har även funderat på att skaffa en katt till. Vad tror ni är bäst för henne? Att hon får behålla en av sina egna ungar, eller att vi skaffar en annan kattunge? Säkert väldigt individuellt, men ändå.

Det som talar emot att vi överhuvudtaget ska skaffa fler katter är att hon är så otroligt social och go. Hon går med på promenader, åker med i barnvagnen osv. Kommer in varje kväll när man ropar. Jag vill inte att hon ska förlora sitt goa sätt mot oss. Finns det risk att hon gör det om hon har en kattkompis?

Nu så alla kloka kattälskare som orkar bry sig om mitt lilla dilemma. Ge mig de tips och råd ni har! :banana:

Sv: Beslutsångest - kastrera nu eller få kattungar

Inga ungar, det finns så himla många huskatter ändå. Behövs inga fler.

Kastrera är det bästa.

För kattens skull gör en kull varken från eller till. Dräktighet och förlossning är inga riskfria processer och oftast får man inte bara en kattunge utan flera och man ska hitta bra hem till alla.

Kattungar är en enorm glädje också, annars skulle jag inte föda upp katter men det är tyvärr inte bara roligheter.

Jag orkar bry mig. :) Och jag råder dig att kastrera katten nu. Katthemmen är överfulla av sommarkattungar och ungar till övergivna kattmammor, ta hand om en av dem istället om du vill ge din katt en kompis. Jag förstår att du kan tycka att det är kul att få en kull efter just din katt (för katten själv spelar det ingen roll), men det finns så många goa små hemlösa missar, ge en sådan ett hem och gör en god gärning istället för att sätta ännu en kull huskattungar till världen, som du måste försöka hitta hem till och inte har en aning om vad som händer med längre fram.
Sen för att svara på din fråga så tror jag inte att hon kommer bli mindre go mot er. Enligt min erfarenhet är ensamkatter givetvis mer inställda på sina människor, men jag tror inte att en katt som är van att vara ensam och sedan får en kattkompis överger husse och matte ;) Det kan nog snarare bli tvärtom, att hon kräver mer uppmärksamhet för att hon blir lite svartsjuk!

Min honkatt ska steriliseras. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska göra det nu eller vänta lite.
Det kanske kan vara roligt att låta henne få EN kull i alla fall, innan man tar bort möjligheten för alltid.

Vi har bara henne, så jag har även funderat på att skaffa en katt till. Vad tror ni är bäst för henne? Att hon får behålla en av sina egna ungar, eller att vi skaffar en annan kattunge? Säkert väldigt individuellt, men ändå.

Det som talar emot att vi överhuvudtaget ska skaffa fler katter är att hon är så otroligt social och go. Hon går med på promenader, åker med i barnvagnen osv. Kommer in varje kväll när man ropar. Jag vill inte att hon ska förlora sitt goa sätt mot oss. Finns det risk att hon gör det om hon har en kattkompis?

Nu så alla kloka kattälskare som orkar bry sig om mitt lilla dilemma. Ge mig de tips och råd ni har! :banana:

Jag förstår dig.
Jag hade tagit en kull av henne och sen kastrerat henne.

Många är imot sånt om det är en "bara en vanlig huskatt".
Visst det finns många huskatter, men varför ska inte hon
ha rätt att sprida sina gener vidare?

Jag hade iaf tagit en kull av henne och behållit en av kattungarna.

Jag tror att hon fortfarande kommer ha sinn goa sätt mot er fast hon ha en attkompis.
Självklart kommer hon vara mycket med den andra katten(om de går i hopp) men även med er.

Nej, snälla. Lägg ner det där med att "ha rätt att sprida sina gener vidare". Det enda det handlar om är om ägaren tycker att det är kul/gulligt att ha kattungar efter sin katt och anser att det väger tyngre än att ta sitt ansvar och inte sätta fler potentiellt framtida hemlösa katter till världen eller inte.

Kastrera! Det finns 100000-tals hemlösa katter i sverige, är så hemskt onödigt att tillverka flera!

För att ställa en motfråga: Varför skulle hon ha rätt att sprida sina gener vidare? Har alla katter en medfödd rätt att reproducera sig, oavsett vilken skit de bär på? Ska man resonera så följer ju även att kattens kattungar när de blir vuxna ska få lämna en kull och då eskalerar antalet katter i Sverige väldigt, väldigt fort. En honkatt, säg att hon får fyra ungar, när de fyra ungarna blivit vuxna får alla en kull var... för enkelhetens skull kan vi säga att alla fyra ungarna får fyra ungar var och så vips finns 16 barnbarn. Dessa barnbarn ska sedan få fyra ungar var och så vips, 64 st barnbarnsbarn... jag tror du förstår resonemanget.

Jag tycker snacket "det finns så mycket huskatter så det inte behövs någon till" är rätt obehaglig.
En individ med trevliga egenskaper kan man gott avla på, om man bryr sig om var de hamnar.

Jag har tagit flera (hus) katter från samma ställe genom åren, eftersom den grenen varit så otroligt trevliga katter. Det går inte att byta ut mot vilken katt som helst. Jag önskar rasuppfödarna förstod detta.

Tyvärr är det många som skiter i att ta hand om sina kissar, så varför inte hitta framtida köpare först - och sedan avla?

Jag har aldrig använt mig av argumentet att det redan finns för många huskatter. Däremot så bedrivs huskattavel sällan (någonsin?) på ett sätt jag skulle kalla seriöst. För mig krävs det mer än att en katt är söt och snäll för att den ska användas i avel.

Jag svarade med knappen längst ner.

För många av oss så räcker det med att katten är snäll, söt och frisk.
Varför inte? Vi människor avlar på oss själva utan att vare sig vara särskilt söta, snälla eller friska.
Det viktiga är att det finns någon som kan förbarma sig över oss i livet.

Du har antagligen mycket bättre koll på din släkt än din katt har på sin. Inte heller brukar huskattägare har vidare bra koll på huskattens släktskap så det kan bli lite hur som helst med inavel.

Sedan anser inte jag att det är jämförbart med människoavel. Jisses, när det gäller sin egen reproduktion är man väl allt annat än opartisk. Önskad/driften till att fortplanta sig är starkare än förnuftet många gånger. När det gäller våra katter behöver vi ju inte blanda in samma känslor utan kan se på det lite kallsinnigare.

Ja, jag har så mycket koll att jag förstår att det rimliga vore att INTE avla på mig. Kommer det att spela så stor roll när det kommer till kritan? Antagligen inte.

En person som MEDVETET avlar på sin huskatt gör rimligen den bedömningen att båda föräldrarna är lämpliga avelsdjur. Oftast blir utkomsten av huskatter rätt bra också. De är generellt trevliga och friska, plus att det finns många släkter att välja bland. Man behöver ju inte ta en i grannskapet.

Enligt min erfarenhet så vet de flesta som tar en huskattkull inte ens vilken katt det är som är pappa till kullen och då kan man inte direkt säga att man gjort någon bedömning alls av huruvida pappa katt är lämplig för avel eller inte.

Det viktigaste är att båda föräldrarna är friska.

Som det sas på Insider om hundavel, att oftast är det blandraserna (= huskatterna i detta fall) som är friskas.
Att rasdjuren är sönderavlade.

Å vem säger att hennes katter blir hemlösa katter?

Man kanske inte ska "avla" med sin huskatt, men att ta en kull om honan är frisk, har ett trevligt personlighet och om fadern har det samma skadar inte.
Fast ni som är emot kanske vill utrota huskatterna?

Enligt min erfarenhet så vet de flesta som tar en huskattkull inte ens vilken katt det är som är pappa till kullen och då kan man inte direkt säga att man gjort någon bedömning alls av huruvida pappa katt är lämplig för avel eller inte.

I de fallen är det väl inte heller tal om medveten avel, utan snarare om att man släppt ut en okastrerad katt.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om och jag skulle uppskatta om du höll dylika osmakliga kommentarer för dig själv.
Var du läser in att jag skulle vara emot huskatter har jag ingen aning om, att däremot vara emot fortsatt okontrollerad ökning av antalet huskatter önskar jag verkligen att alla var, då skulle färre katter behöva frysa och svälta ihjäl varje vinter.

Vad jag vet ser hundvärlden betydligt sämre ut än kattvärlden när det gäller rasavel, rätta mig om jag har fel nån...

Att utrota huskatterna kommer ta väldigt lång tid om det ens går? Det finns alltid rötägg som släpper ut sina okastrerade katter.

Vi som är emot huskattavel vill inte utrota huskatten utan bara slippa se den lida.

Det viktigaste är att båda föräldrarna är friska.

Som det sas på Insider om hundavel, att oftast är det blandraserna (= huskatterna i detta fall) som är friskas.
Att rasdjuren är sönderavlade.

Å vem säger att hennes katter blir hemlösa katter?

Man kanske inte ska "avla" med sin huskatt, men att ta en kull om honan är frisk, har ett trevligt personlighet och om fadern har det samma skadar inte.

Nu har vi ju inte avlat på katter ens i närheten så länge som man renavlat hundar så nej, våra raskatter är inte sönderavlade. Det går INTE att säga att huskatter generellt är friskare än raskatter. Däremot finns det helt klart fördelar med att korsavla MEN det innebär inte att det är sundare att föda upp huskatter utan att testa än att tex. föda upp renrasigt och testa för HCM och blodgruppera.

Vad gäller hundar så ligger blandraser någonstans i mitten försäkringsmässigt dvs. det är medelfriska hundar. Det finns raser som är betydligt sjukare och de som är betydligt friskare. Bland de friskaste raserna hittar man hårt arbetande raser.

Jag är inte ute efter att utrota huskatter, men med 100 000 hemlösa katter, då huvudsakligen huskatter ser jag faktiskt ingen risk att de kommer utrotas.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om och jag skulle uppskatta om du höll dylika osmakliga kommentarer för dig själv.
Var du läser in att jag skulle vara emot huskatter har jag ingen aning om, att däremot vara emot fortsatt okontrollerad ökning av antalet huskatter önskar jag verkligen att alla var, då skulle färre katter behöva frysa och svälta ihjäl varje vinter.

Men jag får säga precis vad jag tycker, även om du känner så.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 292
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 493
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur