Beslutsångest - kastrera nu eller få kattungar

Sv: Beslutsångest - kastrera nu eller få kattungar

Nånting dom ofta glömmer att ta upp är att det är mycket vanligare att raskatter får en diagnos av den anledningen att matte/husse är mer intresserad. Dör katten utan anledning så är det vanligare att raskatten obduceras än huskatten t.ex. Titta på gårdarna, bönder skjuter ofta sina katter istället för att ta dom till veterinären om dom är riktigt dåliga. Eller så bor katterna i stall eller ute nånstans och det är först när dom drar sig undan för att dö som man märker att nått är fel.

ALLA sjukdomar som finns på raskatter finns också på huskatter.

Visst är det säkerligen vanligare med vissa sjukdomar på raskatter, dom har ju en snävare avelsbas. Men eftersom alla sjukdomar även finns på huskatterna, hur gör då dom som föder upp huskatter för att förebygga? Testas det mot dessa sjukdomar? Nä, i 99,99% av fallen så gör det inte det. Vet ägarna ens vad som ligger bakom kattern? Nä, inte speciellt ofta. För även om man vet vilka mamma och pappa är så har man ingen vidare koll längre bak än så.

Dessutom, det här väl till allmänt hyfs att se till att den "ras" man håller på med har det bra. Finns det en bra balans på marknaden? Inom huskatterna, absolut inte!! Varför då ta fram fler när det finns katter till precis alla som vill ha redan nu? Det är samma med raskatter, inom sin ras så ska man ta ansvar för att det finns en bra balans, vi ska inte heller avla så det blir vanligare och vanligare med raskatter på katthemmen.

De flesta som tar en kull på sin huskatt släpper bara ut katten och låter den bli dräktig.De vet inte vem pappan är och om han är frisk.
Man kan heller inte veta om honkattens trevliga gener kommer att dominera.Ni kanske har läst om rekordkullen på 12 kattungar, det är ju ovanligt med så många ungar men det kan bli fler än man tänkt sig och sedan kanske pappan är svart så att flera kattungar blir svarta.Svarta katter är fina men det är dom som brukar vara kvar till sist för de flesta vill ha katt med lite ovanligare mönster eller färg.Det kan ta mycket längre tid att placera ut dom än man tänkt sig och ungarna kan börja bli könsmogna och det kan leda till bråk- om de i sin tur inte kastreras.
Sedan om honan ska få en kull måste hon hållas inne för annars kan hon bli dräktig igen.Det finns också en risk att något händer honan ute t.ex blir påkörd och då måste ungarna stödmatas innan de kan äta själva.Det är väl varannan timme de ska ha mat- även på natten- och det kan ta tid innan de får i sig det de ska.
Förresten är det en del katter som inte har fått kattungar tidigare som inte förstår riktigt vad dom ska göra.Då krävs det också stödmatning

Sedan är jag trött på alla som tycker att de som inte gillar huskattsavel är emot huskatter.
jag undrar ,de som inte kastrerar katten ser de de hemlösa katterna som ohyra som bara ska skjutas?

Ja, jag tycker det är obehagligt att se och höra om alla kolonier som finns. Dom finns tack vare aveln på huskatter. Kunde man vara mer selektiv i sin föräljning och folk fick jobba lite för att få en katt istället för att som det är nu kunna ta en var som helst så skulle vi inte vara där vi är idag.

Vill man prompt ha ungar finns det massor av dräktiga honor att ta in som akuthem.

Vill man prompt ha ungar finns det massor av dräktiga honor att ta in som akuthem.

Det är förvisso en bra idé. Men den är inte tillämpbar om man vill avla vidare på en trevlig katt.
Jag är mycket tacksam för att föräldrarna till dem jag haft fått sprida sina gener vidare.

Det är förvisso en bra idé. Men den är inte tillämpbar om man vill avla vidare på en trevlig katt.
Jag är mycket tacksam för att föräldrarna till dem jag haft fått sprida sina gener vidare.
´
Det finns många trevliga mysiga katter som är hemlösa för att det föds för mycket kattungar.

Ja, men de har inte minas personlighet. De är speciella. (Som alla varelser)

Jag är inte sådan som kan byta en individ mot en annan. Jag gillar bara vissa. Det gäller såväl katter som hästar och barn.

Men som sagt bara för att hon får ungar behöver det ju inte betyda att de blir exakt som henne, det är ju inte kloning precis...

Nej, men barn har en tendens att få en hel del egenskaper av föräldrarna. I synnerhet om de båda liknar varandra något.

Grejer längre bak kan ju komma igenom också och det ver man ju oftast inte hur det ser ut hos huskatter medan hos raskatter finns allt sånt.
Man måste ju veta vad som är dominant och inte egentligen om man ska avla.

Nä, det kan man inte. Men det är inte överdrivet vanligt att katter blir helt koko heller.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 292
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 493
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama