BESLUTSÅNGEST! bråttom med hingstval.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rodrigo__
  • Startdatum Startdatum
R

Rodrigo__

Har ett 11årigt sto ca 168 cm. e. Kingston-Einstein. En äldre stam med Marco Polo, Ramiro o dyl.

http://www.sporthorse-data.com/d?i=10605018 (mitt sto, bilder och stam)

Lite lång i ryggen. Sådär galopp..
Hoppar mkt bra med är svår att få henne att hoppa bra bak då hon är lite lång. Fram är det dock inga fel på.

Har ett j*vla temprament. En riktigt satmara!
Så det är viktigt att hingsten har bra temp. Även att benen är bra då hon varit mkt skadad.. Så även om dessa ledinflammationer kan bero på mkt annat är det ingen idé att chansa.

Vill få fram en lite lättare typ, kvick m. bra galopp. självklart ska den hoppa som bara den ;) Den behöver vara i lite mer uppförsbacke! och bättre ansatt hals då hennes är lite lågt ansatt.

Har nu funderat i fleeeera månader och behöver nu hjälp eftersom det är mindre än en vecka tills vi ska iväg till seminstation!!!

Jag har senaste tiden funderat mest på Chicago, Cortado och Cosmeo. Alla tre på www.schou-skouboe.com .

sen har även Heartbeat, Carmargue och 10000 andra funnits i åtanke :p

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!

Sv: BESLUTSÅNGEST! bråttom med hingstval.

Vad är det positiva med ditt sto som gör att du vill ta ett föl på henne då?

Som det låter i ditt inlägg måste hingsten stå för merparten av förbättringen, och om det är så så kanske man ska ta sig en extra funderare?

Hingsten måste alltså lyckas förbättra en lång rygg, en dålig galopp, inte så bra bakben i språnget, ett tråkigt temperament och dessutom ge hållbara avkommor eftersom stoet inte verkar så hållbar?......

Vad är det positiva med ditt sto som gör att du vill ta ett föl på henne då?

Som det låter i ditt inlägg måste hingsten stå för merparten av förbättringen, och om det är så så kanske man ska ta sig en extra funderare?

Hingsten måste alltså lyckas förbättra en lång rygg, en dålig galopp, inte så bra bakben i språnget, ett tråkigt temperament och dessutom ge hållbara avkommor eftersom stoet inte verkar så hållbar?......

Visst att mitt sto har lite lång rygg. Jag sa aldrig att galoppen är dålig! Den är sådär, mestadels för att hon inte är den lättaste att rida ihop pga att hon är lång. Hennes bakben är den absolut inga fel på, när man får till det. Ang hållbarheten så skrev jag att det kan bero på mkt!!!! Hon kommer från Holland och gud vet hur hon blivit behandlad där. Hon kanske har blivit dåligt skodd och hårt riden t.ex....!
Visst att hon har temprament. Men eftersom jag klarat av henne i flera år, är jag säker på att jag kan uppfostra nästa till det bättre. Så tror jag inte min häst blivit så bra behandlad innan, då jag upplever att hon är osäker.

Kan tänka mej att det låter lite osäkert att ta föl på henne.

Men om ni såg henne som jag så är hon trots allt en häst med enorm kap. och rör sej bra.

Men vad är hennes förtjänster? Lite mer specifikt. Blir lite luddigt med enorm kapacitet liksom.

*KL*
bara en snabb fundering... Tror inte att egentligen någon av de du nämnt lättar upp speciellt...

Chicago har jag bara sett film på och visst ser han inte "tung" ut , men inte av det lättare slaget och har också tyngre blod i sig liksom flera av de du räknar upp!

OM du nu vill få en lättare avkomma!? Jag skulle också med de kriterier du ha titta efter en hingst som har några årgångar så man verkligen ser att han ger tex bra temp, typförbättrar mm.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
3 157
Senast: rostad
·
Avel Har ett svart KWPN sto (även med i ASVH) på 16 år. E.Haarlem - Voltaire - Furioso II o på mödernet wellington - nimmerdor - Inschallah x...
Svar
6
· Visningar
2 649
Senast: sassiball
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka