Jag spårar nu med min mops (vilt och personspår) och det går bra, men skulle gärna ha en hund som jag kunde satsa mer med, och inte enbart i spåret. Hon är inte intresserad av att träna saker som kräver mycket precision av henne, tex tävlingslydnad där det är mycket pill med detaljer. Hon tröttnar på det inom 20 sekunder och det är lixom inte tacksamt arbete, det tar månader för ett beteende att befästas hos henne.
Anledningen till att jag kollar på bruksraserna är för att de intresserar mig, vilket många andra raser inte gör, de SKA vilja arbeta och sammarbeta
Säger som jag gjort på alla andra ställen där du skrivit om dina funderingar, ta det lite lugnt, lär känna så många hundar som möjligt inom raserna du är intresserad av (en hund här och där säger ju inte mycket), åk på tävlingar av de typer du är intresserad av och prata med hundägare du tycker verkar duktiga för att fråga dem om vad de gjort för att lyckas, fråga dig sedan om det de berättar om är något du själv vill göra eller om det är enklare/trevligare/roligare att göra något annat.
Du har skrivit så otroligt mycket på så otroligt många ställen nu att jag ärligt talat inte tror att du kommer längre genom att skriva mer. Hundkunskap och erfarenhet av olika raser får du inte vid datorn/mobilen/surfplattan, den får du genom att ta dig ut i hundvärlden, umgås ordentligt med de som tränar hund, diskutera med människor du möter osv. Det är klart att det är lätt att få beslutsångest när det finns så många raser och så mycket att göra med hundarna, men tänk rent praktiskt också, vad är det troligt att du kommer göra en dag där du även arbetar och har eventuell familj att umgås med? Minns jag rätt om jag säger att ditt hundköp ligger några år framåt i tiden? Har för mig att du skrivit om det. I så fall, vänta några år med att fundera på ras. När det väl börjar närma sig ett faktiskt hundköp så kommer det också vara lättare att veta vilken typ av hund som passar in i ditt liv.