- Svar: 26
- Visningar: 1 756
Från tolv till fem timmar – så var det tänkt att tiden för fyrverkeri på nyårsafton skulle ändras lagom till årets firande i Helsingborg. Så beslöt politikerna, men beslutet är överklagat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med till 100%!!Men är det inte dags att förbjuda skiten helt för privatpersoner?!
Kan man överklaga överklagandet?Från tolv till fem timmar – så var det tänkt att tiden för fyrverkeri på nyårsafton skulle ändras lagom till årets firande i Helsingborg. Så beslöt politikerna, men beslutet är överklagat.
Det lär vara ett kommunalbesvär, antar jag. Då finns det inte så mycket annan argumentation att ta till än att beslutet skulle vara orättmätigt långtgående och därför utanför kommunens befogenhet, när man inte kan peka på någon specifik lagreglering som man avvikit från och det lär ju inte finnas i detta fallet.Alltså vad är det för stolpskott
Personen vill att beslutet rivs upp och hävdar att kommunen agerat olagligt genom ändringen. I överklagande skriver personen dessutom:
”Beslutet som sådant innebär ett långtgående ingrepp i den enskildes frihet samt innebär ett alltför övergripande förbud av pyrotekniska artiklar”.
Är det ett långtgående ingrepp i den enskildes frihet att bara få skjuta raketer under fem timmar istället för tio på nyårsafton?Det lär vara ett kommunalbesvär, antar jag. Då finns det inte så mycket annan argumentation att ta till än att beslutet skulle vara orättmätigt långtgående och därför utanför kommunens befogenhet, när man inte kan peka på någon specifik lagreglering som man avvikit från och det lär ju inte finnas i detta fallet.
Det är väl knappast någon som tror att överklagandet kommer gå igenom, utan som just har syftet att det inte ska kunna tillämpas till årets nyår?
Det kan man ju ha olika åsikter om. Jag har inte uttryckt någon sådan.Är det ett långtgående ingrepp i den enskildes frihet att bara få skjuta raketer under fem timmar istället för tio på nyårsafton?
Jag tycker personen borde skämmas
Men jävla hjärndöda idiot.Jag bor i en by där det inte skjutits fyrverkerier på många år. Nu har grannen gjort sig av med sina hästar och ska därför skjuta i år. Hon var så starkt och aggressivt emot det förut men nu är hon sur på mig och vet att jag måste ge mina lugnande.
Jag antar att hon någon gång tidigt på kvällen kommer skjuta över min hage förr att skrämma, skada eller döda någon av mina hästar. Det vore inte första gången…
Jag kommer självklart polisanmäla då det inte är lagligt att skjuta när det finns allvarlig risk för skada på människa, tamdjur eller byggnader.
Kunde inte sagt det bättre själv. För 1,5 år sen sa eller gjorde jag något hon blev sur för. Min stora häst har fortfarande inte läkt klart sen augusti då de eldade ett jätteberg med miljöfarligt avfall bredvid min hage.Men jävla hjärndöda idiot.
Jag ger mina domesedan efter att ett år sett min lugna nästan springa ihjäl sig. Det var sista året de fick vara ute i hage på nyårsnatten. Då hade jag inte min stora än och han får sån panik så lugnande är det enda som hjälper.I fjol sköt min stallägare för första gången raketer. Fast han visste att min ena häst var hysteriskt rädd för raketer och tidigare år fått panik. Denna gång fick alla hästarna panik (eftersom det lät precis ovanför dem) och det var ren tur att de inte sprängde staketet.
Jag sa upp mig från stallplatsen några dagar senare och enligt nuvarande stallägare kommer det inte skjutas nåt. Hoppas att det stämmer, men jag är ändå på plats vid midnatt, ger mäsk och försöker andas med magen.
Jag ger mina domesedan efter att ett år sett min lugna nästan springa ihjäl sig. Det var sista året de fick vara ute i hage på nyårsnatten. Då hade jag inte min stora än och han får sån panik så lugnande är det enda som hjälper.