Beskriv vad du vill ska ingå i en boxhyra!

C

CarolaLind

Och till vilket pris!?

Vad är viktigt? Vad är onödigt?

Vad är värdefullt? Uppskattat?

Vilka tjänster skulle ni inte klara er utan?

Sv: Beskriv vad du vill ska ingå i en boxhyra!

Eftersom jag jobbar heltid och har barn så måste jag ha:
- Utsläpp
- fodring morgon & lunch
- Täckespåtagning vid utsläppet

Viktigt:
- bra stämning i stallet, dvs skötsamma personer
- Bra & stora hagar (gärna kuperade)

Värdefullt & uppskattat:
- Varmvatten
- inga helgtjänster
- intag
- Hö ingår eller finns att köpa/samköpa
- kraft ingår i hyran.
- bra ridvägar, bra paddock, närhet till ridhus
- täckestork
- boxplatser större än standard.
- Ridsällskap :)

Jag kan betala max 1500, ev mer om det finns bra paddock & ridhus (som antingen ingår eller man får betala lite extra för att uttnyttja).

Lösdriftsmöjlighet!? ;-) Men, om man bortser från själva förvaringen så skulle jag nog gärna se att strö ingår i hyran och kanske även ett bra grovfoder. Eftersom jag har mina hästar på lösdrift så faller mycket av det där med in- och utsläpp, täckesfixande bort. Något som jag tycker är viktigt är dock väldränerade hagar! Så att de är torra även i de värsta regn och slasktider.

Viktigt att man kan täcka för varandra i semestertider och liknande. Dvs, jag får hästen passad när jag åker på semester en vecka men, ställer samtidigt upp och passar andra hästar när deras ägare åker på semester.

En bra ridbana som i princip kan användas året runt är också ett plus. (Ja ja skulle gärna se ett ridhus men, det är inte tvunget.)

Priset är ju beroende på var du bor. Här i krokarna får man inte mer än 500:- i kallhyra för stor häst. På cykelavstånd från stan får man det dubbla. Sen tillkommer ju då vad foder och strö kostar. (Själv hyr jag ut lösdriftsplatser och tar samma för dem.)

Bra ridvägar och gärna ridsällskap är plus. Sen är stora kuperade hagar ett måste också.

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, lite svårt det där. Jag är van vid att göra ganska så mycket i ett stall, att man delar på sysslorna. Och jag har inte något alls emot det. Men det var ju inte det du vill veta kanske... ;)
Plus att det beror på hur stallet, hagarna, rivägar mm ser ut.

Rymliga fräscha boxar
"Säker" stallgång
Varmvatten uppskattas
Paddock
Fina hagar (även relativt rymliga vinterhagar)

Sen uppskattas om man slipper morgonfodringen, allt det andra hjälper jag gärna till med.
Jag uppskattar enormt om det är en god stämmning i stallet, avskyr tjaffs. Och att alla gärna hjälper till osv.

Vet inte vad som är maxpriset riktigt, för det jag ber om, kanske 1000:-

PS. hur går det med din häst som varit på kliniken..?

Beror på hur livssituvationen ser ut!

Just nu behöver jag inte ha något förutom själva boxen och en hage så kan jag fixa allt själv! :)

Det tar 5 minuter för mig att ta mig till stallet så jag kan ta ut min häst innan jobbet och åka dit efter jobbet och ta in hästen och rida och sen natta innan jag åker!
Stallet ska självklart uppfylla de regler och lagar man har.

Hagarna skall vara stora och en paddock kan va kul att ha dock inge måste!

En kallhyra på 500kr är ett bra pris. Då är det en box med minst standard mått, el och vatten (varmt) som ingår.

Men får man med foder, utsläpp, strö, paddock m.m så ökar ju priset. Det är svårt att söga just ett bra pris. För ibland får man betala för läget som med hus/lägenhet. Kolla lite på stallannonserna så ser du ju vad folk tar för priser och vad som igår.

CarolaLind skrev:
Och till vilket pris!?

Nu har jag ju eget stall. Men ok.
Utsläpp=viktigt
Fri tillgång på hö dygnet runt=viktigt
Bra box. Minst 10m2
Varmvatten=viktigt

Jag jobbar heltid och börjar jobba tidigt så jag måste ha utsläpp, ev täckesbyte på morgonen, fodring morgon och lunch.
Några viktiga saker som jag var noga med när jag letade stall:
*Bra och stora hagar med elstaket, gärna kuperade.
*Mycket utevistelse, minst 10timmar/dag
*Bra stallmiljö med bra ventilation
*Bra stämning i stallet med ansvarsfulla och skötsamma personer
*Bra ridvägar, är jobbigt att behöva köra iväg hästen i transport för att kunna rida.

Något som jag uppskattar är om man kan köpa foder och strö av stallägaren. Är ganska skönt att ha tillgång till belyst paddock på vintern. Varmvatten och uppvärmd sadelkammare är riktig lyx om det finns!

Priser är svårt att säga, beror nog mycket på var stallet ligger. Betalar nu 1000:-/häst i ett stall som uppfyller allt det jag har skrivit ovan. Fri tillgång på hö ingår samt 4 spånbalar i månaden. Bor i Vetlanda

Att hästen blir omhändertagen på morgonen till eftermiddagen. (Morgonfodring, lunchfodring, täcke på vid behov, utsläpp).

Vad är viktigt?

En stallägare som man verkligen kan förlita sig på är extremt viktigt. Har faktiskt insett att om stallägaren bor på gården så spenderar den sannerligen mer tid med min häst än vad jag gör :confused:

Bra hagar och bra stämning i hagarna, då de nyttjas halva dygnet om hästen står inne på nätterna.
Ovanstående kommer som prio ett vid lösdrift (vilket jag skulle föredra).

Vad är värdefullt?

Rimliga personer i stallet, bra stämning.
Tillgång till ridvägar.

Möjligheten att få tilläggstjänster/hjälputbyte vid behov såsom mockning, insläpp och genomkoll av hästen vid insläpp så man kan slita sig från stallet enstaka dagar om det krisar.

Uppskattat?

Vatten som inte fryser i stallet, gärna varmt också. Spolspilta/spolplats?

Inga krav på helgtjänster/lunchfodringar.

Hö & spån som ingår i stallhyran eller går att köpa av stallet.

Väldränerad paddock för året-runt bruk.

Ridhus på ridavstånd.

Bra Förvaringsutrymmen för sadlar, täcken och tre ton andra prylar.

Helgfika i stallet med samtliga.

Närhet till stallet (i restid)

Prioriterar bort

Stora, stökiga stall, ridskolestall, tävlingsstall.

Ridhus. Bra men inte nödvändigt alls.

Bra lokala kommunikationer (om bil finns)

Kraftfoder inkluderat i stallhyran. (vill köpa & blanda eget)

Pris

Det viktigaste är att det ska kännas Värt priset man får betala.

1500 kr (2000 kr) för grundservice alla dagar + hö + strö.
1000 kr (1500 kr) för lösdrift

är rimliga utgångspriser.
(storstadspriser inom parantes)

Boxar på MINST 12 kvadrat och bra hagar. Spolspilta och bra bindplatser för bandagering mm. Paddock på 20 x 60 med vettigt underlag. Helst manege. Kollektivt funkar fint för mig, men stämningen måste vara vra och det får inte vara för stort...
Ser gärna bra hö att köpa på plats till vettigt pris, kraftfodret vill jag sköta själv...

Hmm står i det stora hela i mitt drömstall. Önskar bara lite bättre sommarbeteshagar (betet tar slut för fort, och staketet är ganska kasst, men de är kuperade och trevliga.) Saknar manege med...

Vad är viktigt?
Mkt utevistelse i BRA hagar. Helst minst 12 timmar vintertid.
Fri tillgång på grovfoder
Bra luft i stallet. Hellre kallstall än "stäng alla dörrar annars fryser vattnet"

Vad är värdefullt?
Bra ridbana, belyst. Ridhus såklart men då får man ju betala desto mer.
Bete på gården
Ridvägar
Stallfolk med samma inställning till analys, träckprov, fodringsrutiner osv. God kommunikation och sammanhållning
Grovfoder(analyserat!) & strö som ingår, kraftfoder kan jag köpa själv
Gärna kollektiv men max ett pass per dag var
Varmvatten/spolspilta
Nära bostaden

Uppskattat?
Varm sadelkammare/fikarum
Tvättmaskin, torkrum
Likasinnat folk ridmässigt

Är ganska flexibel av mig just nu, men med tanke på framtida jobb så är kanske morgonfodring/utsläpp önskvärt. Ffa om stallet ligger en bit bort.

Och till vilket pris!?
Det min ekonomi just nu klarar är en kallhyra på ca 500:- + moms, vilket jag betalar.
Men hade jag högre lön, då skulle jag inte tveka att lägga mer pengar på min stallhyra om stallet jag ville bo i var bra.

Viktigt:
Fullskötsel dagtid vardagar. Och att jag inte behöver fodra alla hästar alla kvällar. Samt schema över helgen, schema som är rättvist, några få ska inte komma undan/göra mkt mer än de andra.
Stall och hagar i så hög standard att hästen mår bra är också mkt viktigt.
Att stallägaren gör nödvändiga reparationer.
Spolmöjligheter under tak.
Ridhus på minst skrittavstånd med tider så man kan använda det.
Alla i stallet ska vara bra hästfolk, självlärda idioter som tror de är experter, samt idioter som jävlas med hästarna så de far mkt illa, det har jag fått nog av! Numera är jag PETNOGA vad det är för människor förutom mig i stallet min häst ska bo i!
Att de andra som hanterar min häst är uppmärksamma är också viktigt, dvs att de snabbt ser och underrättar mig om han är sjuk eller skadad.

Onödigt:
Överdådiga stall och ridhus. Betala mer för att stallägaren rustat med gjutjärnsgaller mellan boxarna, isolerat ridhuset och byggt ut det till 100x100 och sådant, det vill inte jag betala för, för det behövs inte för att jag ska trivas.

God kamratskap är både värdefullt och uppskattat av mig!
Uppskattat är de underbara stallägare där min häst nu bor, jag blir tårögd när jag tänker på hur juste de är! :love: :love:
Uppskattat är också att stallet har en tvättmaskin som tvättar alla hästsaker.
Uppskattat är också att tränaren finns på gården.
Mkt uppskattat är också att stallägaren med personal tar in min häst för skoning eftersom det sker dagtid.
Uppskattat är också att foder ingår i stallhyran, så jag slipper både hämta och ställa i ordning det.

Tillsyn och skötsel av min häst dagtid.

Jag undrar ofta om jag måste flytta min häst hur jag ngnsin ska kunna vara helt nöjd med en uppstallning igen!
För där jag nu har hästen är det så underbart bra, att jag inte kan tänka mig att NGT annat stall ens kommer komma i närheten av lika bra!

Viktigt/Nödvändigt för mig är

*Morgonfodring
*Utsläpp med ev. täckespåtagning
*Lunchhö eller helst av allt fri tillgång men är hästen inhyrd går inte det alla gånger.
*Intagning om det är full storm eller annat skitväder.

Tillgång till.
*Bra hagar med varierad terräng som hästarna kan vara lediga och fria i utan att snubbla runt eller dö av leda i en sandpaddock.
*Bra ridterräng.
*Gärna ett ridhus inom ridavstånd (högst en kvart enkelväg..)
*Inte så långt ute i obygden, det ska gå att ta sej fram även i smällkalla snöiga vintern.

Mockning, rengöring av box.. övrigt stallarbete och arbete med hästen sköter jag själv.
Men samarbetar gärna med andra inhysningar eller ägare om in/utsläpp om man blir sen någon kväll.
Jag köper gärna hö av stallägaren om det är av bra kvalite, jag tycker inte om hö/ensilage så utfodras det med den sortens jäst mat får det vara och jag köper in eget hö.
Köper också gärna eget kraftfoder och saltstenar och sånt.

Jag är beredd att såklart betala kallhyra på mellan 3-600 beroende på läge, avstånd till ridhus/finns det upplyst plan på gården etc.
Sedan en 5-600 för tjänsterna in/utsläpp etc.

Själv föredrar jag att hyra mindre stall på 2-6 boxar där jag sköter allt själv, visst är det trevligt med sällskap men jag har mött på så mycket otrevligt ( :( ) hästfolk att man är/blir väldigt försiktig innan man vågar lita/samarbeta med någon.

Det som är viktigt när jag hyr mindre stall är helt klart hagarna, det ska finnas mycket hagar och gärna så stora som möjligt. Och hästarna ska stå i box minst 3x3. Eftersom jag just nu rider mest i skogen är det viktigt med närhet till det utan att behöva rida på massa asfalt och riskera möten med bland annat traktorer (Som min ena häst är livrädd för) Sen är det såklart viktigt att det är så nära som möjligt.

Så i stort sätt det som bör ingå i hyran är vatten (varm vatten inget krav), stora hagar, funktionerliga boxar och att man sköter sig själv i stort sätt! Priset jag kan tänka mig för detta är som max 500;-/häst, för helhyrning av stall gärna ngr hundringar mindre, värdet stiger ju betydligt om paddock finns där eller andra möjligheter eller ngt som underlättar (ex. att man kan få hö slått där)

Och till vilket pris!?
Så lite som möjligt....nej skojjar bara. Beror jumycket på vart man bor

Jag tror det är bra om man kan välja lite själv vad som ingår och inte....vissa kanske vill ha full service (och betalar därefter) medans andra väljer att göra lite mer själva för att få ner priset lite.

Att stallägaren är flexibel (kanske behöver jag en dag hjälp med någon jag inte brukar ha med...betalar självklar för det extra) i mån av möjlighet.

In och utsläpp....täckersbyte om man har hästen klippt.
Vissa fodringar

Sen så sjävl föredrar jag att ha hästen på lösdrift (helst med tillgång till box om hästen bli sjuk eller liknande) fast det handlade det inte om i det här fallet gissar jag

Morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och eftermiddagsfodring under vardagar är en nödvändighet som måste ingå för min del eftersom jag går i skolan och dessutom pendlar, vilket innebär att tåget går kl. 06.45 varje morgon och jag inte kommer hem förens kl. 16.45 mån-tors, är dock hemma ca 12.45 på fredagarna.

Minimumet för min del är att boxarna är minst 9 kvadratmeter stora, men Gärna Större!
Vattenkoppar ser jag inte så om en nödvändighet i stallet, hellre har jag en uppvärmd vattenkopp ute i hagen. Men däremot vill jag vara säker på att min häst för vatten varje dag.

Daglig utevistelse med andra hästar i bra, rejäla hagar vill jag också ha. Det är också något som står högt på min lista.

Även tillgång till rinnande vatten i stallet vill jag ha, det är de absoluta kraven jag har för att jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig att stalla upp min häst i det stallet.

Även BRA ridvägar i skog och mark och närhet till åtminstone en ridbana som är bra, som man kan nyttja mot en extra kostand t.ex.

Allra helst ser jag dock att samtliga fodringar ingår. Då får hästarna Precis samma rutiner av en och samma person som fodrar, släpper in och ut dom etc. vilket jag tycker skulle vara bra. Jag ser även gärna att man kan köpa strö (helst halm, men även torv och spån) på gården/i stallet samt grovfoder (hö alt. hösilage med hög ts, bra kvalité som inte dammar osv. med medelmåttiga värden). Kraftfoder köper jag helst själv och jag skulle fördra om inget kraftfoder var medräknat i stallhyran.

Helst vill jag också ha varm/kallvatten, spolspilta, tvättmaskiner och ridbana/ridplan som är belyst så man kan rida "hemma" utan att behöva rida ut, och så att man även kan rida utan större bekymmer även kvällstid under vinterhalvåret. Men allra helst även ridhus!

Vill helst också ha Uppvärmd sadelkammare där man får en chans att få plats med ett skåp där det nödvändigaste går in (sadlar, träns, grimmor, grimskaft, skötselgrejer, borstar, hjälm, handskar, skor m.m.) Även säsongenstäcken, dvs. inte alla 236 vintertäcken och 512 regntäcken :D :p....

Toalett är ju också uppskattat om det finns, kan ju vara bra. :p

Allra helst skulle jag vilja ha sommarbete där också, kunna få hjälp av den som släpper ut genom att denna kan tänka sig ta av lindorna på morgonen, den som tar in kan ta av tjocka utetäcket när hästen är inne m.m... Ser gärna att det skulle finnas bra lösdriftsmöjligheter som en alternativ eller "kombinerad" uppstallning också, med bra ligghall osv.

Där jag bor är stallhyrorna låga och det mesta är rätt billigt, så jag skulle inte ge mer än 400-500:- för det översta stället. Om "allt" det jag ville ha skulle finnas på nedersta
stället även inkluderad ridhusavgift och grovfoder skulle jag kunna tänka mig att betala
ca 1500:- för att stå där.. Även bra, trevliga människor i stallet är ju bra!

För 2000 kr/månad +moms får jag:

Utebox med vattenkopp
In/utsläpp i hage
Fodring 3ggr/dag
Hö/hösilage
Kraftfoder
8 balar spån/månad
Spolspilta med kall/varmvatten
Bra uppställningsplatser
Uppvärmd sadelkammare med mycket bra plats + toalett.
Obegränsad tillgång till tvättmaskin
En stalltjej/kille som arbetar i stallet och finns där i princip hela dagen
(reagerar ifall något skulle hända)
5 minuters skrittväg till stora utebanor + två ridhus. Tillgång till hindermaterial och bra tränare. Ridhuskort 2300/år.
Fina preparerade ridvägar med en del terränghinder.
Bra stallkompisar.
Möjlighet att parkera hästtransport på plats.
Mockar gör vi själva.

Det jag skulle önska mig är:
att kunna köpa mockningstjänst om man är bortrest.
att kunna köpa tillsyn/visitering om man är bortrest.
att kunna köpa "rastning" av häst (t.ex uteritt, longering, tömkörning etc) om man är bortrest.

Nu fixar detta sig oftast ändå eftersom man kan betala stalltjejen att göra dessa grejer alternativt fråga någon boxgranne om hjälp. Men är man borta längre tid så skulle jag önska att man så att säga "formellt" kunde köpa dessa tjänster.

Senast ändrad:

Vad är viktigt?

- In/utsläpp
- minst 3 fodringar.
- ordentligt med utrymme för mina saker.
-Bra hagar och ordentlig utevistelse

Vad är värdefullt?

- trevliga stallkompisar
- spolspilta
- strö och foder

Uppskattat?

- Mockning.

de första punkterna.

Nog för att jag inte har häst nu men innan hade jag behövt följande
Vad är viktigt?
-In och utsläpp
-Täckespåtagning
-Att någon fodrar morg,lunch och kväll åt mig, middagen fixar jag oftast själv.

Vad är värdefullt?

- trevliga människor i stallet
- Stalltjej/kille vilken man kan köpa extratjänster utav
- spolspilta
- strö och foder

Uppskattat?

- Stalltjej/kille av vilken man skulle kunna köpa till följande tjänster vid resa eller liknande;
Mockning
Enklare motionering
Borstning och genomgång
-Varmvatten
-Täckestork
- I övrigt ett välfungerande ställ med bra ordning.

morgon och lunchfodring
Utsläpp
Täckespåklädning

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka