Beskärning

Tandra

Trådstartare
Har 2 benjaminfikusar och en hibiskus som samtliga är drygt 3 meter, då det bara är löv på den översta metern så funderar ja på att beskära dom.

Vad jag inte lyckats hitta är information på hur mycket beskärning dom tål går det att som dom gör med buskar och träd ute att ta så mycket att endast någon halv meter utan löv är kvar?

Har även en ca 2 meters High Chaparrall går den att beskära och hur giftig är den vita saften?

Sv: Beskärning

Benjaminfikus vet jag inte så mycket om vad gäller beskärning. Hibiscusar tål att man beskär dem hårt. Jag skulle dock rekomendera dig att vänta tills slutet av Januari så att växten inte behöver sätta nya blad nu när det blir mörkare och mörkare. Resterna gör du sticklingar av så har du en hibiscusskog sen :love:

Sv: Beskärning

Jag har 2 hibiskusar som jag beskär regelbundet. Den ena är ca 25 år och som ett ”litet” träd och den andra är ett skott från den och kanske 3-4 år nu :love: Är din aldrig beskuren eller var det bara länge sedan? Min stora kan jag ta in ganska ordentligt ibland utan att den tagit skada av det. Men om din är en ända lång stam utan grenar nedåt skulle jag nog ta ett skott först, vänta till den tagit sig och sedan klippa ned den andra radikalt. Du har i alla fall ett skott om det andra inte skulle bli bra :crazy: Men vänta med det till fram emot våren, gör inget nu.

High chaparall har jag också en som är i hibiskusens ålder, den har jag bara tagit bort de som går i taket. Jag vet inte hur giftiga de är, men jag har alltid haft gummihandskar på när jag gjord det. Det brukar rinna ganska mycket där man beskär så jag brukar fukta en bit hushållspapper och trycka dit. Den får sitta några dagar eller så.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?