Beskärning/borttag av grenar - lärkträd?

Rie

Trådstartare
När kan man beskära/kapa bort grenar? Någon som vet?
Jag har försökt att googla men på ett ställe står att man ska göra det efter midsommar fram till september samt vara försiktig med att göra det på våren medan det på annat ställe står att man ska göra det på våren.

Det är frågan om att ta bort ett antal grenar längst ner på trädet. Jag har inte kollat om det har börjat hända något med trädet efter vintervilan men jag ska kika.
Jag vet inte vilken sorts lärkträd det är, har det någon betydelse?
Det är stort och högt i alla fall.

Sv: Beskärning/borttag av grenar - lärkträd?

Jag har dålig koll på lärk, men generellt brukar det var mindre bra att kapa i lövträd när det är savningstid.

Kanske funkar det om du skyndar dig nu? Alternativt vänta tills i juni, juli (nog inte aktuellt, då är väl förhoppningsvis huset sålt?)

Eller så är lärken "torr" och fixar beskärningen bra när som helst.

Finns de något trädgårdsforum du kan fråga på? Odla.nu, Allt om trädgård.

Ingen aning, men jag skulle gärna vilja ha ett lärkträd. Är de giftiga för häst tro? Var trivs de? I min sommarhage, som är en platt åker i princip, har jag satt 4 träd varav 2 verkar ha gått hädan, så ett nytt ska dit i alla fall.

Tja, nu får vi se vad trädet säger för nu har vi tagit bort en del grenar.
Det verkar inte ha hunnit börja sava enligt sambon som var den som stod på stegen. Inget kladd på grenarna heller.

Nackdelen med lärkträd är att de släpper barren på hösten - vilket är anledningen till att vi kapat grenarna. Trist när de faller ner, ännu tristare när grenarna blir så långa att barren faller på grannens tomt.
Dessutom kan lärkträd bli ordentligt stora. Jag gissar att detta träd är ca 15 m högt, och högre lär det bli. Trädet planterades någon gång på 70talet, men jag vet inte hur stort det var då det planterades på tomten.

Men en åker borde ju räcka till - om de får vara i fred för hästarna....
Huruvida de är giftiga eller ej har jag ingen aning om.
Men vackra är de. Både sommartid och på hösten då barren blir gula.

Senast ändrad:

Har visst råkat få ett lärkträd av en granne, fantastiskt! Måste kolla upp giftigheten, sedan är det bara att plantera och se till att ingen äter upp den.

Jag har aldrig hört att lärk skulle vara giftigt, tvärtom är det ett tåligt träd och när man planterar det för avverkning hägnar man alltid in för att inte viltet ska avverka lärken först. Lärk är anspråkslösa, föredrar som många andra träd genomsläppliga jordar och sol men klarar betydligt sämre lägen.

Enligt mej beskär man dem bäst i höjd med marken:angel: vi har en 25 meter hög "kvist" framför huset. Gräsligt ful på vintern och bösar ner nåt fruktansvärt. Men sambon är av annan åsikt.. Verkar dock som att jag vinner kampen i år eftersom vi ska göra om infarten till gården:bow:

/LL

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka