Besiktningsfråga röntgen

AmyPond

Trådstartare
Jag har nu ev. hittat en häst att köpa, men jag vill röntga ryggen på den vid besiktningen innan köp (utöver den vanliga besiktningen). Har någon erfarenhet av det och vad prislappen kan tänkas hamna på?

Jag planerade att röntga ryggen vid besiktning i våras. Nu gick inte hästen igenom övrig besiktning så vi gjorde aldrig röntgen.
Det kan säkert vatiera lite beroende på klinik men jag skulle betala ca4000kr fär enbart röntgen. det kändes som en liten kostnad mot vad ev problem skulle innebära för kostnader.

lite får man väl fråga sig varför man röntgar, ev. fynd blir ju tråkigtför både säljare och köpare och spelar en väldig roll, trots att de kanske aldrig skulle påverkat hästen om de aldrig upptäckts.
En svår övervägan. Vi hade anledning att kolla ryggen då det var en yngre häst som inte riktigt kom till sin rätt under ryttare.

Tack för svar, detta är också en ung häst och en ras som ganska ofta kan ha KS, så jag vill vara säker (så säker man kan bli) att hon inte har det. Köper ej denna häst utan ryggröntgen, men eftersom jag aldrig gjort annan besiktning än gårdsbesiktning så vill jag höra lite erfarenheter :)

Vilken klinik är inte bestämt så det kan jag inte göra än, har googlat runt en del, men det verkar ligga mellan 3-4000kr.

Jag har nu ev. hittat en häst att köpa, men jag vill röntga ryggen på den vid besiktningen innan köp (utöver den vanliga besiktningen). Har någon erfarenhet av det och vad prislappen kan tänkas hamna på?
Beror ju på hur många bilder de tar. Jag röntgade en rygg en gång och tror det gick på runt 200 euro så de uppgifter du hittat verkar vettiga. Stora problemet är ju att man inte har något absolut samband mellan röntgenfynd och faktiska besvär, men ändå klart vettigt att röntga särskilt om man misstänker nåt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 503
Senast: PrinceFair
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka