Besiktning

Hambo

Trådstartare
Om allt kommer att funka så ska jag köpa 2 treåriga Islänningar, vad BÖR besiktigas då ?
Dom är ju mer eller mindre ohanterade.....2 killar är det :love: Snöpta !
Som det ser ut just nu så blir det inte stoet jag tittade på:crazy:
Hej från Hambo

Senast ändrad:
Sv: Besiktning

Efter egen erfarenhet skulle jag se till att få tänder och hovar kollade noga, alltså inte bara gårdsbesiktning.
Skulle kanske också vilja ha någon som "kan" hästens kropp som kunde kolla att de är jämna och korrekt byggda. (kan man se detta själv är det ju bra, skulle själv känna mig osäker och vilja ha hjälp)
Annars vanlig gårdsbesiktning skulle jag tro, skulle inte ta några plåtar. Skulle vilja att de visades i alla gångarter om möjligt (eller så många det går), men inte böja.

Men att lasta 2 ohanterade hästar och köra in till röntgen är väl lite väl drastiskt ?
Korrekt benställning etc är viktigt, självfallet så ska jag ta en Islandshästkunnig vet som kollar dom .
Dom är svensk födda, deras mammar har eksem, men ingen av deras avkommor har visat eksem.
Jag har sett dom springa i hagen, dock såg jag ingen tölt.
Kan bero på att det gick för fort .
Jag är där och hälsar på dom nästan varje dag, då en av dom är jäkligt skygg, men igår nosade han på min hand !
Jag hade gjort mig väldigt liten och alla treåringar blev väldigt nyfikna på mig:grin:

Jag ska ju opereras nästa vecka och köpet av hästarna beror på utgången av den operationen , vilket gör att jag vill KÄMPA !
Undrar bara vad mina gamlingar säger ( ett sto en valack) när det kommer 2 fräscha kompisar
Hej från Hambo

Allt beror ju på hur viktigt det är att de är friska. En gårdsbesiktning räcker ju för försäkringsbolaget i de flesta fall.

Jag brukar ha som regel: vill man ha besiktningsprotokoll UA - gårdsbesiktning. Vill man veta att hästen är frisk - klinikbesiktning.

Men att lasta 2 ohanterade hästar och köra in till röntgen är väl lite väl drastiskt ?

Om det är det eller inte beror ju mycket på vad dels priset är och dels det tänkta användningsområdet. Just den här rasen är ju lite speciell efter som den är så disponibel för spatt. Ingen röntgen nu och kanske nya försäkringar vid köpet kan ju bli en kostsam historia i framtiden. Kan helt klart vara en förmildrande omständighet om de har en gällande försäkring sedan de var föl som du kan överta.

Normalt sett så ser man inte spatt på en oriden häst, om man däremot kunde hitta en veterinär som kan se om en disposition finns så är det skillnad. Men dessvärre tror jag att du får importera en sådan från Island i så fall, eftersom det är ännu bara där man studerar möjligheten att se detta innan åkomman utvecklas. Det är ännu ingen vedertagen metod om man säger så.

OM hästen har eksem bör synas nu, nu är det ju så med unghingstar att de gärna ger sig på och tuggar av man och svans på varann i lekens hetta därför är det endast eksemsymptom du ska se på och inte korta manar. Eksemsymptom är taggig mankam vilket tyder på att manen varit nedskrubbad till mankammen.

Tänder vet jag just inte vilket intresse som kan finnas just nu, eftersom de fortfarande har en massa tänder som ska byta ut. Hovar däremot, och att de inte har ett brutet rörelseschema utan rör sig normalt utan tecken på hälta eller dyl.

Dom är försäkrade .Antar att jag kan ta över den, men vet ej om jag kan flytta den till "Mitt" bolag

Hej från hambo

Den vetten jag har i åtanke är kunnig på Islandshästar, självfallet kan hon inte spå framtiden eller se om dom kommer att få spatt .
Hon kan däremot se så dom är korrekta i benställning, även kolla gångarter
( är det verkligen nödvändigt ?)

Det svåraste blir nog att få tag i henne

Hej från hambo

Nu tror jag men är inte 100% säker på det, att man inte ser vargtänder på en så ung häst. Jag vill minnas att man har sagt så vid något tillfälle.

Men i framtiden med lite tur kommer man att kunna se vilka individer som kan utveckla spatt pga disposition, det är studier som man gör just nu för att inte exportera unga hästar med en klar disposition för spatt. Men som sagt, ännu är metoden inte klar även om jag har förstått att man är på god väg.

Både över och underbett kan också utvecklas pga annat, tex brist på att tugga. Vid senaste tandläkarbesöket hade vi just en sådan häst, som höll på att utveckla underbett, här rekommenderade tandläkaren mera grovfoder och mindre kraftfoder samt att han även korrigerade lite i tänderna.

Benställningen kan ju se förfärlig ut på en växande häst, utan att det för den saken skull behöver vara fel. Ofta kan de se kobenta ut om de har vuxit snabbt, och som sedan rättar till sig med tiden.

Svarar skuggi och Hambo samtidigt.

När vi köpte vår treåring hade han iaf en mkt tydlig vargtand.
Visst kan kanske överbett osv också bli med tiden, men jag skulle ändå vilja kolla hur det ser ut i dagsläget, och få en kvalificerad bedömning av läget om man ser några avvikelser.

Hambo: angående gångarter så tänkte jag mest på att jag skulle vilja att någon kunnig kollade hur de rör sig i annat än skritt, om man ser snedheter osv. Inte för att bedöma ev framtida kvalitet på gångarterna som sådna. Inte så kul när man efter en längre tid upptäcker att hästen har en massa låsningar som den haft länge och som kan inverka på muskelsättning osv. Då hade man ju hellre fixat det direkt.

Fast även om benställningen ser förfärlig ut, så kan väl vet upptäcka stora avvikelser från det normala får jag hoppas .
Det där med under/överbett hade jag inte kommit på !:bow:
HfH

Men låsningar etc får nog min kiropraktor kolla, när hästarna kommer hem...
Jag vill inte lägga in bilder ännu, köper jag dom så ska jag lägga in det !
En är gulblack och en är gråblack, dom har samma pappa, men självfallet olika mammor .

Hej från hambo

Åååå.. om du blir less på den gulblacka kan jag ta den :love::idea:
Gråblack? Är det musblack du menar då?

Säljaren sa " Gråblack":crazy: Men hade jag sagt nåt så hade jag sagt Musblack fast han är väldigt Mörk .
Den Gulblacka, är son till det stoet som jag först var spekulant på.
Dom är så häftiga båda 2:love::love:
Jag hoppas verkligen min op går bra och att jag slipper konsekvenser, typ cellgiftsbehandling:eek:

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 724
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård