Besiktning, vem skall boka tid?

Sv: Besiktning, vem skall boka tid?

För mig känns det tryggast om jag själv väljer klinik, när jag köpte Dockan så tog jag hem henne, körde till klinik och besiktigade. Vi hade inskrivet i kontraktet att om hon inte gick igenom så tog säljaren tillbaka henne och betalade tillbaka full köpesumma. Men som sagt, hon står hos mig och där kommer hon stanna resten av sitt liv hoppas jag. :love:

Några andra gånger har säljarna besiktigat och jag har aldrig blivit lurad hittills *peppar peppar*. Men jag hade nog i alla fall minst sett till att vara med på besiktningen, helst beställt den själv också med veterinär jag vet är opartisk/litar på.

Det gär man väl upp sins imellan. Själv tycker jag att det är köparens ansvar, i samrådan med säljaren. Men de gånger jag köpt häst har säljaren bokat besiktning. Senast var det även säljaren som betalade, på eget initiativ.

Det gör man nog upp tillsammans.

När jag sålde min häst frågade jag köparen om hon ville ha någon särskild veterinär, men eftersom hon inte ville det så bokade jag min vanliga och stod för den kostnaden.

Men det är väldigt olika hur man gör har jag märkt! :laugh:

Vad ska du ha besiktningen till?

Eftersom det vanligaste behovet av vet-besiktning är inför ev tvist, så behöver köparen stå som beställare eftersom det är köparen som ska visa att h*n fullgjort sin undersökningsplikt av "varan".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 869
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 051
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka