Besiktning: Hovbroskförbening båda fram.

Sv: Besiktning: Hovbroskförbening båda fram.

Det lutar mot att jag ska ha kvar honom..

Som flera har sagt innan, dumt att köpa på sig problem. Men man vet ju aldrig, det kan ju funka hur bra som helst trots hovbroskförbeningen.

Hoppas i vilket fall att du köper hästen riktigt billigt i så fall.

Varför betala för problem, dem får man gratis tids nog!

Min hovslagare tar 1300:- för att sko min häst fram (med hovbroskförbening) med specialskor. Hon skos var 5 vecka. Det borde avskräcka de flesta från att köpa en sådan häst!

Om du nu absolut måste behålla honom så skulle jag absolut se till att få en röngten på alla ben. Inte bara fram. Jag förstår inte alls hur en vetrinär kan säga att hästen har hovbroskförbening utan röngtenbilder, värst va alla vetrinärerer verkar ha röngtensyn nu förtiden.

Sen kan jag förstå att du tycker om hästen och vill ha honom men har du otur så börjar HBF gro ordenligt redan i morgon så han måste avlivas om en månad... Har du tur så funkar han felfritt i X år till men det är en stor chansning. Du vill dessutom använda hästen till hoppning som jag har förstått det? Eller iaf hoppa litegrann? Det sliter mkt på frambenen och vår vetrinär avrådde oss starkt till ens ett litet skutt mammas häst om vi ville behålla honom så länge som möjligt. Det kan ju också variera från häst till häst men jag skulle ändå råda dig till röngtenbilder så man ser hur pass långt gången hovbroskförbeningen är. Det finns ju en anledning till varför man friröngtar nordsvenskar...

Skor du med pg beslag eller vanligt?

Du valde att svara på det enda positiva inlägget i hela tråden.

Jag skulle aldrig köpa en häst med HBF, problem kommer tids nog endå och det finns mycket hästar på marknaden nu.
Och den är 1 gradigt halt båda fram, har ni gjort något åt det?

Skor du med pg beslag eller vanligt?

Han har alltid haft helt vanlig skor, aldrig behövt någon form av specialsko.
När vi flyttade för snart 10 år sedan och bytte hovslagare så frågade jag ang olika skor osv, han sa att eftersom min ponny aldrig hade haft problem av detta så skulle man inte börja med att testa något nytt, bara fortsätta på det vis som har passat honom utmärkt i alla år.

Det verkar ju på andra i tråden att det är vanligt med STORA problem ang detta, men JAG har aldrig haft ett enda bekymmer med denna ponny och hans ben.

Har väl haft tur med honom kanske?

Hoppas på att få ha honom i många år framöver..

Om du nu absolut måste behålla honom så skulle jag absolut se till att få en röngten på alla ben. Inte bara fram. Jag förstår inte alls hur en vetrinär kan säga att hästen har hovbroskförbening utan röngtenbilder, värst va alla vetrinärerer verkar ha röngtensyn nu förtiden.

Det går faktiskt att ställa diagnosen utan röntgen - om det gått litet längre så kan man faktiskt känna baktill vid ballarna att det inte är den mjuka litet gummiaktiga känslan när man klämmer ihop, utan mer stumt och hårt om hästen har HBF. Fast då har det ofta gått ganska långt, så om diagnosen ställts utan att hästen har röntgats är det ju ytterligare ett oroväckande tecken.

Sedan är det ju alltid det här med försäkring - har du köpt honom och tecknat en ny försäkring kommer inte försäkringen ersätta behandling alls för saker som rör hovar och senor/leder (i alla fall inte nedtill på benen), då de kommer hävda att skadan fanns innan försäkringen tecknades = DYYYRT!!! Kan du ta eller har lyckats föra över förra ägarens försäkring på dig i samband med köpet betalar de troligen däremot. Så tänk på det inför framtiden även om hästen fungerar nu så kan du plötsligt stå med rejäla kostnader längre fram. Och det är INTE kul!

Har veterinären konstaterat hbf utan röntgen hade jag definitivt avstått köp, då är det långt framskridet.

Sedan är det ju alltid det här med försäkring - har du köpt honom och tecknat en ny försäkring kommer inte försäkringen ersätta behandling alls för saker som rör hovar och senor/leder (i alla fall inte nedtill på benen), då de kommer hävda att skadan fanns innan försäkringen tecknades = DYYYRT!!! Kan du ta eller har lyckats föra över förra ägarens försäkring på dig i samband med köpet betalar de troligen däremot. Så tänk på det inför framtiden även om hästen fungerar nu så kan du plötsligt stå med rejäla kostnader längre fram. Och det är INTE kul!

Det är inte riktigt sant. Försäkringsbolagen går mycket på vad den undersökande veterinären/röntgenbilderna har att säga. Jag vet hästar som besiktigats med hovbroskförbening och som har en försäkring utan reservation!

Det är inte riktigt sant. Försäkringsbolagen går mycket på vad den undersökande veterinären/röntgenbilderna har att säga. Jag vet hästar som besiktigats med hovbroskförbening och som har en försäkring utan reservation!

Jo förvisso, men problemet i det här fallet är ju att hästen dessutom hade gallor/svullna senor samt var 1 grad halt på båda frambenen. Alltså inte helt ren vid veterinärbesiktingen, alltså pågående skada/sjukdom innan försäkringen tecknades = sannolikt ingen ersättning. HBF kanske inte är ett problem vare sig nu eller senare, men hur ska TS kunna hävda det gentemot försäkringbolaget då hästen faktiskt var halt vid besiktningen? Och ingen vet ju säkert vad hältan beror på - HBF? ledinflammation? senproblem? annat?

Jag skulle inte våga köpa utan att vara beredd på att själv få stå för alla veterinärkostnader avseende frambenshälta i framtiden...försäkringbolagen drar öronen åt sig mer och mer i dessa ekonomiska tider.

Om man väljer att köpa eller inte är ju till köparen att besluta. Men att hovbroskförbening med automatik leder till reservationer är inte sant och det var mest det jag ville påvisa med mitt inlägg.

Se till att få en röntgen på HBF och ett utlåtande om bilderna.
Om hästen ska promenadridas och har gjort det och fungerat så skulle jag inte vara jätterädd för HBF om den inte är halt av den. Däremot behöver du ta reda på varifrån graden hälta kommer ifrån. Det kan vara ett större problem. Förrän utredning skett vet du inte heller om hästen är halt även utan böjprov.
Det är vanligt att en dubbelsidig hälta inte syns just pga att hästen är lika halt på båda framben och då syns det inte.

Funderar du på köp så åk till en klinik och kolla upp hästen så du inte köper en häst som du snart kommer att få skiljas ifrån.

Lycka till!

KL
Även jag är ägare till hbf-häst och även jag vill avråda med tanke på att man ständigt har i bakhuvudet att undvika vissa grejer (vissa underlag, vissa inslag i ridningen osv) samt att det är apdyrt att sko. Dessutom vill inte alla hovslagare hålla på att pyssla med specialskor såsom PG och då har man ett problem till.

Låt vara att många hästar funkar fint hela livet trots hbf, men din verkar ju redan vara lite knackig.

Kan lägga till en fundering. Om man redan äger en häst som utvecklar HBF är det ju klart att man försöker förbättra situatonen med beslag, vård etc. Men därifrån till att köpa en häst med HBF är det väldigt långt för mig.

Vi fick dessutom inte PG utan andra beslag,1500-2000 kr/skoning och korta skoperioder i början - inte det roligaste

Exakt, självklart får man göra det bästa av situationen om man redan äger hästen - jag menar som de flesta andra i tråden att det är lite oklokt att KÖPA en sådan häst (det tänker jag aldrig i livet göra - min har fått detta under tiden hon har varit i min ägo och då är det ju inte så mycket att göra).

*KL*
Jag säfer som de andra köp inte hästen och ffa inte utan ytterligare utredning!!!

Jag har också haft en häst med hbf, men hon har klarat av att tävla höga klasser hoppning under några år med det, men när det väl börjar trassla är det INTE roligt!

Och som de säger, hbf kan kännas utan röntgen, men då är det ganska allvarlig förbening! Sen om jag har förstått det rätt behöver inte alltid graden av förbening vara det som talar för el emot hur väl hästen fungerar, utan det som är avgörande är hur nära nerver o dyl det sitter. Är det mkt påverkar det iofs blodgenomströmningen i hoven då den inte kan utvidgas som den skall när den sätts ned i marken, och då är det risk med problem pga det med.

Men det som i ditt inlägg oroar mest är 1 grads hälta båda fram!
Är det en mkt gammal häst som kan ha åldersstelhet?
Oavsett om det beror på det eller ej, vill du VERKLIGEN ha hästen skulle jag åka till klinik och göra en ordentlig hältutredning och ha kvar den på foder tills dess att veterinär kan, antingen friskförklara hästen och sedan skall det ha gått ytterligare tid minst 1 månad när du ridit den som du vill, är den då fortfarande frisk, eller att den efter din ridning efter flera månader fortfarande "bara" är 1 gradigt halt, då först skulle jag kanske fundera på köp!

Annars låt bli för din egen skull!

Jag har en häst som konstaterades ha hovbroskförbening på båda fram i augusti och det upptäcktes efter diffusa rörelsestörningar och väldigt mycket spänningar och ovilja att gå. När det är jobbigt så är det riktigt jobbigt! Jag skulle aldrig köpa en häst med de problemen, absolut inte, men nu fanns inte detta på plåtarna när vi besiktigade (tre vet. som inte har sett detta alltså) och nu försöker vi se om han kommer palla att gå som dressyrhäst. Det som är så jobbigt är att då han reagerade gick han inte ens för fullt och på blandat underlag, d.v.s. ridhus, ridbana, gräsbana, skog etc etc. Och jag har aldrig varit dumdristig när det gäller att rida på osäkra underlag.
Det blev boxvila och lugn igångsättning, hittills har han vart symptomfri så vitt vi vet, han har väldigt mycket nerv och blir lätt nervös och orolig men vi har inte sett några rörelsestörningar ännu.
Jag låter honom gå med sulor fram, efter mycket prat med vet. efter ÅB då hästen var helt ren och fräsch på böjprov m.m. så beslöt vi att inte göra något annat d.v.s. sko med några beslag eller så.
Att köpa en sådan häst kan lika bra funka som gå åt helvete, det beror helt på. En del hästar går med det och är helt symptomfria och kan tävla höga klasser, andra är mycket känsligare och kan knappt gå på en väg.
Nej, jag skulle inte köpa en sådan häst och jag tror få skulle överväga det faktiskt. Jag går konstant och oroar mig för att problemen ska komma tillbaka. Jag kyler alltid fötterna och benen, är han svullen i senfästena får han vila för jag tror det är en indikation på att han kan ha gått för hårt eller så. Det är ju hela tiden en chansning och man får överväga vad som är värt vad etc. Man ska aldrig köpa sig problem, det kommer (precis som någon annan sa) alltid ändå på div. olika vis!

Liknande trådar

Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix