Sv: Besiktning: Hovbroskförbening båda fram.
Jag har en häst som konstaterades ha hovbroskförbening på båda fram i augusti och det upptäcktes efter diffusa rörelsestörningar och väldigt mycket spänningar och ovilja att gå. När det är jobbigt så är det riktigt jobbigt! Jag skulle aldrig köpa en häst med de problemen, absolut inte, men nu fanns inte detta på plåtarna när vi besiktigade (tre vet. som inte har sett detta alltså) och nu försöker vi se om han kommer palla att gå som dressyrhäst. Det som är så jobbigt är att då han reagerade gick han inte ens för fullt och på blandat underlag, d.v.s. ridhus, ridbana, gräsbana, skog etc etc. Och jag har aldrig varit dumdristig när det gäller att rida på osäkra underlag.
Det blev boxvila och lugn igångsättning, hittills har han vart symptomfri så vitt vi vet, han har väldigt mycket nerv och blir lätt nervös och orolig men vi har inte sett några rörelsestörningar ännu.
Jag låter honom gå med sulor fram, efter mycket prat med vet. efter ÅB då hästen var helt ren och fräsch på böjprov m.m. så beslöt vi att inte göra något annat d.v.s. sko med några beslag eller så.
Att köpa en sådan häst kan lika bra funka som gå åt helvete, det beror helt på. En del hästar går med det och är helt symptomfria och kan tävla höga klasser, andra är mycket känsligare och kan knappt gå på en väg.
Nej, jag skulle inte köpa en sådan häst och jag tror få skulle överväga det faktiskt. Jag går konstant och oroar mig för att problemen ska komma tillbaka. Jag kyler alltid fötterna och benen, är han svullen i senfästena får han vila för jag tror det är en indikation på att han kan ha gått för hårt eller så. Det är ju hela tiden en chansning och man får överväga vad som är värt vad etc. Man ska aldrig köpa sig problem, det kommer (precis som någon annan sa) alltid ändå på div. olika vis!