Besiktning: Hovbroskförbening båda fram.

JessicaM

Trådstartare
Han hade tecken på hovbroskförbening båda fram. Veterinären sa att han inte bör tävla och kan utan prob vara promenadhäst + lite hobby hoppning.
Tur att jag inte är tävlingsintresserad då ;)

Men vad innebär promenadhäst? Detsamma som fritidshäst eller? Låter som man bara ska skritta :eek:

Han hade även mjuka gallor ?kotsenskidor? tror jag det står. De skriver ju så slarvigt!

Böjprovet hade han 1 grad på båda fram.

Tänkte på hovbroskförbening, är det något speciellt man bör tänka på? Finns det något som är "bra" att göra tex linda ben på natten eller ja, vad som helst? :)

Sv: Besiktning: Hovbroskförbening båda fram.

Är det en häst du ev ska köpa eller precis har köpt eller redan äger?

Hovbroskförbening kan du inte direkt göra något åt, det finns där. Det kan vara så lite att det aldrig spelan någon roll (som på en av mina hästar) eller så är det så mycket att hästen inte bör tränas hårt.

Om hästen har gallor så kan man med fördel linda benen med stallbandage på natten (jag använder Back on Track-paddar och tycker att det håller benen tunnare och finare än vanliga paddar).

Promenadhäst brukar innebära att hästen kan ridas i alla gångarter, kortare och lätta dressyrpass men oftast inte bör hoppa eller gå någon högre dressyr med samling osv.

Är det en häst du ev ska köpa eller precis har köpt eller redan äger?

Hovbroskförbening kan du inte direkt göra något åt, det finns där. Det kan vara så lite att det aldrig spelan någon roll (som på en av mina hästar) eller så är det så mycket att hästen inte bör tränas hårt.

Om hästen har gallor så kan man med fördel linda benen med stallbandage på natten (jag använder Back on Track-paddar och tycker att det håller benen tunnare och finare än vanliga paddar).

Promenadhäst brukar innebära att hästen kan ridas i alla gångarter, kortare och lätta dressyrpass men oftast inte bör hoppa eller gå någon högre dressyr med samling osv.

Har köpt han på öppet köp tills vetbesiktning.
Vetten sa att han inte borde tävla och hårdträning. Men hobby hoppning kunde jag göra ibland.

Jag tänkte träna 1gång i veckan för instruktör men det blir ju inte hårdträning, utan det är ju för att jag ska utvecklas i min ridning + lära mig det ena o det andra (western)

Har du sådana där paddar som du sedan lindar som vanligt utanpå eller allt i ett stallbandage/benskydd stuk?

Helt ärligt så skulle jag inte köpa hästen. Problem får man tids nog med en häst som går fläckfritt genom vet. besiktningen också, det är dumt att köpa en häst som döms ut som promenadhäst redan från första början. Och om du någon gång vill ta din ridning till en ny nivå så är det dumt att ha köpt en häst som du då måste sälja (och som kan bli svårsåld pga. problemen) eftersom den inte håller för lite med avancerad ridning.

Jag har lösa paddar som jag lindar med fleecelindor.

Helt ärligt så skulle jag inte köpa hästen. Problem får man tids nog med en häst som går fläckfritt genom vet. besiktningen också, det är dumt att köpa en häst som döms ut som promenadhäst redan från första början. Och om du någon gång vill ta din ridning till en ny nivå så är det dumt att ha köpt en häst som du då måste sälja (och som kan bli svårsåld pga. problemen) eftersom den inte håller för lite med avancerad ridning.

Jag har lösa paddar som jag lindar med fleecelindor.

Jag har inget intresse av att tävla. Enligt vetten så tyckte hon inte att det var något större problem och det gör inte jag heller.. Han hade lindrigt och visar inget alls på obehag

om hästen är lika halt på båda fram kan det mkt väl vara så att den har ont även utan böjning. dvs den är lite halt på båda fram och då syns det inte.... gallor är även det ett tecken på problem i benen, det är inte normalt.

skulle aldrig betalat något för den hästen, den kommer kosta dig tillräckligt mkt ändå.

Avstå. Hovbroskförbening kan slå till med full kraft efter nästa skoning, det gick jättesnabbt för det sto jag hade innan. Från att fungera bra till att efter skoningen inte ens vilja gå ur boxen. Mycket plågsamt, både för hästen och för oss som försökte lindra genom olika beslag.

Dyrt att sko är bara förnamnet om du ska försöka lindra effekterna av hovbroskförbening.

Vi fick ta det tråkiga beslutet att avliva redan mycket kort tid efter konstaterandet.

Avstå. Hovbroskförbening kan slå till med full kraft efter nästa skoning, det gick jättesnabbt för det sto jag hade innan. Från att fungera bra till att efter skoningen inte ens vilja gå ur boxen. Mycket plågsamt, både för hästen och för oss som försökte lindra genom olika beslag.

Dyrt att sko är bara förnamnet om du ska försöka lindra effekterna av hovbroskförbening.

Vi fick ta det tråkiga beslutet att avliva redan mycket kort tid efter konstaterandet.

Hade hon lindrig hovbroskförbening då?

Lindrig HBF blir ju alltid värre med tiden, processen är ju redan påbörjad.

Hon var alltså fullt fungerande med träning på msv-dressyrnivå, men över en timme helt obrukbar.

Får man reda på så mkt mer om man röntgar? Syns det kanske om det är nyuppkommet eller inte?

Hovbroskförbening är lurigt det kan hålla sig stilla även i hårdträning på vissa hästar men hos andra så klarar de knappt promenadridning.

Mammas häst har tendenser till det och han kan gå som hobbyhäst rider och kör 5 dagar i veckan ungefär, aldrig hoppning och försöker undvika hårt underlag i möjligaste mån.

Jag skulle aldrig köpa en häst med de tendenserna.

Huu skulle ALDRIG köpa en häst med kroniska problem i benen om jag överhuvudtaget skulle rida den, förmodligen inte som sällskap heller. Rätt vad det är blir den så dålig att den inte ens klarar era westernträningar. Det är inte kul att behöva rida omkring och oroa sig och känna efter om den har ont eller är halt hela tiden. Till slut blir inte ridningen rolig längre. Nej köp en kärnfrisk häst så har du i alla fall en chans till att ha turen att ha en frisk häst länge framöver.

Det kostar mkt att ha häst, ännu mer om den är sjuk, och då är det bara en massa jobb och ingen rolig ridning.

tänkte precis skriva det samma. den där veterinären verkar tämligen oseriös om h*n diagnostiserar hovbroskförbening utan rtg och säger att det samt fyllda senskidor "inte betyder något". :crazy:

Är det samma häst som går med huvudet långt ner när du rider? Det kanske är pga besvär med hovarna han gör så då och isf kommer det väl knappast att bli bättre... :(
Oavsett så verkar han ju ha ONT (du skrev en grad båda fram) så om jag var du skulle jag tänka både en och två ggr innan jag använde honom som ridhäst.

Senast ändrad:

1. hovbroskförbening
2. Gallor
3. Halt på böjprov

Det låter ju inte direkt som ett lockande köp. Hovbroskförbening kan gå snabbt och då är antagligen skritta det enda du kan göra (om ens det).

Det finns just nu hur måga hästar som helst ute på olika annaonssidor till bra priser. Några av dem borde vara friska, sök dig en frisk häst istället för att köpa problem.

Haka inte upp dig på själva tävlingsbiten, vissa som tävlar tränar just en gång per vecka. Du verkar ha högre ambitioner än vad hästen genom visade symptom kommer att klara.

man hör ibland om solskenshistorier då hästar klarat rätt hård träning trots hbf men de fall jag vet om har alla slutat dåligt.

Han hade tecken på hovbroskförbening båda fram. Veterinären sa att han inte bör tävla och kan utan prob vara promenadhäst + lite hobby hoppning.

Men vad innebär promenadhäst? Detsamma som fritidshäst eller? Låter som man bara ska skritta :eek:

Han hade även mjuka gallor ?kotsenskidor? tror jag det står. De skriver ju så slarvigt!

Tänkte på hovbroskförbening, är det något speciellt man bör tänka på? Finns det något som är "bra" att göra tex linda ben på natten eller ja, vad som helst? :)

Flera med mig innan i tråden ger dig rådet---KÖP EJ!!!

Visst, köp hästen. Men kom ej någonstans och beklaga dig för att hästen ev ej kommer att gå att rida om ett tag. Felet finns och går ej att åtgärda.

Det finns tusentals friska hästar, välj en av dem!

Inte ens om jag fick en häst med hovbroskförbening gratis skulle jag ta den, vem vill betala stallplats och foder för en ev oridbar häst? Hur roligt är det att lägga ner timmar, veckor osv på att lära känna och fungera ihop, då det vilken dag som helst tar slut? Risken finns dessutom att du fäster dig så mycket vid hästen, så att den kommer att tillbringa resten av sitt liv hos dig. Ev som oridbar... Då kanske du varken har råd eller tid att skaffa dig en annan.

Från en som köpt en... Då veträkningarna, uppgått till 25000 kr gav jag upp. Röntgen, smärtstillande och specialskoning... Gick ej att försäkra för detta då hovbroskförbeningen redan fanns där.

Hade jag ägt en häst som fått diagnosen under tiden som jag ägt den så hade jag avlivat. Blir aldrig bättre...

Senast ändrad:

Hej!

Jag instämmer i kören om att inte köpa sej problem.

Om hästen nu var halt båda fram kom vet. på varför? Kan det ha berott på hovbroskförbeningen eller är det nåt Annat som också spökar?? Och vad menas med "tecken på" hovbroskförbening? Blev hästen inte röntgad kan ni inte veta vad som finns därinne.

Det du också bör tänka på är att risken är att hästen får reservationer på frambenen i försäkringen, vilket innebär att den blir ännu dyrare när det blir dags att åtgärda hältan.

Om du nu ska köpa hästen, se till att den är ordentligt utredd innan. Tro mej när jag säjer att du inte vill köpa en häst för att sen gå runt och oroa dej för dens hälsa hela tiden- du vet ju redan att den är halt. Det är inget roligt att hela tiden oroa sej för att den är sämre.. Det tar på krafterna att oroa sej och du verkar ju vara mån om att hästen ska ha det bra.

/ Lavinia, som köpte sej en frisk häst med bra försäkring och tackar gudarna för det- annars hade jag varit helt pank

Nu är det ju säkert väldigt olika från häst till häst..

Men kan ändå berätta att min irländare har haft hovbroskförbening båda fram sedan han var 6 år.

Han har jobbat på ridskola i 11 år av sitt liv, tävlat i hoppning och gymkhana samt snart vart en pigg pensionär i 10 år. Han blir snart 27 år gammal och har endast vart halt 1 gång vad jag vet sen han var 6 år då vi först träffades..

Då pga av att han blev lite tufft verkad..Men det var ju mer en ömhet och gick över på någon dag.

Han har således fungerat i hela sitt liv, trots sina sneda framhovar, kraftigt inåttåad båda fram, arbetat hårt och är still going strong.

Så trots att de har hovbroskförbening så kan dom fungera ett helt hästliv..

Nu är det ju säkert väldigt olika från häst till häst..

Men kan ändå berätta att min irländare har haft hovbroskförbening båda fram sedan han var 6 år.

Han har jobbat på ridskola i 11 år av sitt liv, tävlat i hoppning och gymkhana samt snart vart en pigg pensionär i 10 år. Han blir snart 27 år gammal och har endast vart halt 1 gång vad jag vet sen han var 6 år då vi först träffades..

Då pga av att han blev lite tufft verkad..Men det var ju mer en ömhet och gick över på någon dag.

Han har således fungerat i hela sitt liv, trots sina sneda framhovar, kraftigt inåttåad båda fram, arbetat hårt och är still going strong.

Så trots att de har hovbroskförbening så kan dom fungera ett helt hästliv..

Skor du med pg beslag eller vanligt?

Det lutar mot att jag ska ha kvar honom..

Liknande trådar

Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix