Besiktning av häst från den övre prisklassen

M

moalin

Har äntligen hittat en passande ponny som ska besiktigas till veckan.
Det blir besiktning på klinik, dvs. en vanlig besiktning + att vi ska exportröntga (benen).

Hästen är en 11årig dressyrponny med fina meriter. Aldrig visat tecken på ömmhet och regelbundet behandlad med laser/massage.
Även besiktigad inför varje tävlingssäsong ua.

Till frågan, vi funderar på att betala 3000 extra för att röntga ryggen (ifall det skulle kunna visa kissing spines) men är osäkra på om det är nödvändigt då vet. sagt att flera hästar har ryggförändringar som inte skulle kunna bli något.

Åsikter! Dyr ponny.

Sv: Besiktning av häst från den övre prisklassen

jag tkr absolut att du ska röntga! det ska vi göra när vi har hittat en till mig.
Är det en dyrare häst/ponny så är det ju skönt att veta att allt är ok.

Tycker inte att ni behöver röntga ryggen på hästen om den inte har problem. Som sagt många hästar går om kring med förändringar utan att det har klinisk betydelse...

Det där med priser varierar så mkt, att det bästa är att man ringer och frågar den klinik man vill anlita!

Har äntligen hittat en passande ponny som ska besiktigas till veckan.

Åsikter! Dyr ponny.

På en "dyr häst" skulle jag som köpare kräva att säljaren även bekostade ett nedfryst doping blodprov som tas vid besiktnings tillfället. Börjar hästen uppvisa "mystiska hältor" drygt tre månader efter köpebesiktningen som uppvisar U.A. så bör köparen på egen bekostnad begära att detta nedfrysta blodprov ska analyseras. visar det possitiva resultat så kan köpet hävat direkt och kostnaderna för denna analyt kommer att bekostas av säljaren.

Jag skulle aldrig rekomendera ett köp på en "dyr" häst utan att vid köpebesikningen det tas ett dopingprov.

Detta är mkt viktigt och bra för både säljaren och köparens framtida ev. tvister.

Har de antytt några problem med ryggen? Eller har du kännt ngt vid provridning?

Om det inte finns ngn ssk anledning så skulle inte jag bry mig om det (har också köpt dressyrhästar för väldigt mkt pengar som tävlat höga klasser, men jag har aldrig röntgat ryggen).

Om det däremot finns ngn anledning, att de ex antytt problem eller att du kännt ngt, så skulle jag göra det. Men med tanke på att den är 11 år, tävlar högt och fungerar så är det väl kanske inte så troligt att ni hittar ngt som kommer förändra framtiden.

Väldigt viktigt är ju dock att försäkra den väl.

På en "dyr häst" skulle jag som köpare kräva att säljaren även bekostade ett nedfryst doping blodprov som tas vid besiktnings tillfället. Börjar hästen uppvisa "mystiska hältor" drygt tre månader efter köpebesiktningen som uppvisar U.A. så bör köparen på egen bekostnad begära att detta nedfrysta blodprov ska analyseras. visar det possitiva resultat så kan köpet hävat direkt och kostnaderna för denna analyt kommer att bekostas av säljaren.

Jag skulle aldrig rekomendera ett köp på en "dyr" häst utan att vid köpebesikningen det tas ett dopingprov.

Detta är mkt viktigt och bra för både säljaren och köparens framtida ev. tvister.

Det var ju faktiskt klokt!

Det var ju faktiskt klokt!

Även en blind höna kan finna ett påsk ägg.:angel:

Klokt??? Näää,,,,,,,,,,, bara logiskt och jag fattar inte att detta logiska tänkande nått fram.

Nu ska vi fira påsk!!! Jag rotar upp en ny tråd i ämnet.

Låter som något som borde göras, kostar vad?

De har aldrig antytt något om det och hästen känns fin. Härligt musklad överlinje.

Då hade jag inte brytt mig om det. Bättre då att lägga pengarna på dopingkontroll som Cori så klokt tipsade om.

En sak till som man däremot kan tänka på är att kontrollera om hästen de senaste veckorna verkligen varit i arbete. Har den tävlat nyligen? Varit på träning? OM de gett den vila inför besiktningen så ska man bli väldigt misstänksam. Mga skyller ex. på att nya hästen tagit tid osv, i flera fall handlar det dock om att man vill förbättra förutsättningarna för u.a på besiktningen.

En häst jag var spekulant på (YR-häst som gått George) blev jag lovad att den skulle hållas i arbete från sista gången jag provred fram till besiktning, trots att deras nya häst skulle hinna anlända. När de anländer till besiktningen så ser jag m blotta ögat att den tappat i muskeltonus. Och när jag ifrågasatte det så kröp det fram att de trots allt ställt av den.

Trots vilan hittade vet markering på en kota vilket var tillräckligt för mig för att dra mig ur eftersom de även gett vila. Tydde på att de troligen känt av att ngt var på G.

Så inför och vid besiktning, var misstänksam, sträng och kritisk. Det tjänar alla parter på.

Hoppas besiktningen går bra och att du blir med ny häst! :banana:

De kommer inte att ställa av hästen, den är i kondition och tävlas ja.
Vi har 'allting' bokat för vet. besiktningen med röntgen av rygg och allt men när vi ringde idag och hörde oss för lite mer sa vet. att det är riktigt svårt att få bra bilder och att det inte var nödvändigt menade han.

Så vi satsar nog hellre på blodprovet som någon sa i tråden.

Ja, tack! :bow: Det känns jättebra och det skulle bli surt ifall nåt gick snett.

Låter som något som borde göras, kostar vad?

Själva blodprovet i sig och nedfrysningen kostar inte speciellt mkt. Det som kostar är när man bestämmt sig för att dopingkontrollera det tidigare nedfrysta blodprovet,, jag vet inte exakt men det ligger runt 10.000:- . Det är därför man fryser ner det och hoppas på att man slipper senare kontrollera det. Fast 10.000:- på en "dyr" häst som senare visat sig vara dopad vid försäljningstillfället är ju ganska billigt med tanke på dom efter räkningar säljaren kommer drabbas av.

Jag vet säljare som "backar" på ett tänkt köp när man nämner att man vill ta ett doping blodprov och frysa ner,, med andra ord så säjer säljaren rakt ut att deras häst är dopad, och den informationen får man helt gratis.:angel:

80 % av alla sveriges hästar har kissing spines. Så det är ganska troligt att ni kommer hitta det på honom, och även på nästa häst ni röntgar ryggen på så det tycker jag inte är nödvändigt. Det är endast 5 % av alla hästar som har ryggproblem som har det pga av KS, resten har det typ av fel sadel, fel skodda, ryttare som inte kan rida ordentligt, hälta osv. Så jag tycker i stället ni ska lägga dom pengarna i en del av en bra sadel för ex.

(Om du söker på Kissing Spines på typ google så kommer denna fakta upp, tror folksam har en artikel bla)

80 % av alla hästar idag har ryggförändringar, inte KS.

Coari, låter som en bra grej. Vi ska ringa och säga att vi kommer att ta blodprov på besiktningen så borde dom bli avskräckta med att ge något.

Min vet sa 80 % och han sa ks men han kanske menade ryggförändringar:P
för ett tag trodde vi att min kuse hade det men min vet tyckte bara att det var dumt att röntga.

Varför blodprov och inte urinprov?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 016
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Tänkte höra era åsikter litegrann... Jag köpte en ny häst (hblsto f. -97) i november. Hon var då kontinuerligt riden i ett och...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Kalasbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18