Besiktning av häst från den övre prisklassen

Sv: Besiktning av häst från den övre prisklassen

kl

Jag tycker inte att du behöver rönga/scinta ryggen på den hästen. Lägg pengarna på något bättre. Benen däremot kan väl vara intressanta kanske. Lycka till med vet.besiktningen! Tänk på att ca 7 st av 10 hästar har anmärkningar på klinikbes.

Ju mer man röntgar, desto mer riskerar man att hitta... Och som ngn annan skrev, det är vanligt att väl fungerande tävlingshästar har ryggförändringar av något slag.

Är det en fux du ska köpa? ;)

Är det ett klassiskt kännetecken för fuxar??

I så fall är rådet mkt lätt till TS.

Köp inte en fux.;)

Nä, själva färgfrågan hade inte så mkt med sakfrågan att göra.

(Det andra jag skrev har jag dock fått från en klinikveterinär + att annan användare skrev samma sak.)

Kan tillägga att vi inte har röntgat rygg vid köp av någon häst.

jag har råkat ut för att köpa en häst som kostade mig massa mer pengar än tänkt just för att han var dålig... köpte honom för 25' och fick vetkosnader på 10-15 tusen till.
jag kommer ALDRIG att köpa en häst igen som jag inte röntgat, hovar, kotor, knän och rygg ska med. nästa häst kommer inte riktigt ligga i samma som nuvarande öket :p :love: och därför kommer jag vara supernoga med att det ska vara rätt. jag vill inte köpa en till häst som jag får ställa mig och vårda i ett halvår.. roligare saker kan man ha för 40 lopper sas och nästkommande gång kommer det som sagt vara mer än 40 lopper det handlar om.

corai, himla smart poäng om dopingprovet, aldrig tänkt på.. tack, det är bra att ha i huvudet inför nästa hästköp!

Ojojoj! Är det verkligen 7 av 10 hästar? I så fall måste jag ha haft ruggigt tur med mina två senaste hästar som varit prickfria på röntgen av ALLT och dessutom gått igenom övrig besiktningen UA. Jag lärde mig vikten av att röntga genom köp av min första häst som jag naturligtsvis inte röntgade tyvärr. Han hade cystor och fick somna in på tok för snabbt efter inköp. Men de nästkommande hästarna har varit prickfria överallt även på röngten (även rygg så jag måste tydligen ha skaffat två av dessa 5 %).

kl

Jag tycker inte att du behöver rönga/scinta ryggen på den hästen. Lägg pengarna på något bättre. Benen däremot kan väl vara intressanta kanske. Lycka till med vet.besiktningen! Tänk på att ca 7 st av 10 hästar har anmärkningar på klinikbes.

Tack! Vi har nu valt att inte röntga ryggen efter råd av veterinär, men kommer att kosta på blodprov och exportröntgen + stålben.

Oj, är det så få hästar som går igenom:eek: Får hålla alla tummar vi har på att denne går igenom prickfritt :)

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 016
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Tänkte höra era åsikter litegrann... Jag köpte en ny häst (hblsto f. -97) i november. Hon var då kontinuerligt riden i ett och...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Kalasbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18