Besiktning av bostadsrätt?

Mischmasch

Trådstartare
Läste på internet att det bara är 3 av 10 som besiktar sina bostadsrätter innan dom köper dom. Men att det är något som man bör göra.

Hur har ni resonerat när ni köpt BR?

Om det efter köpet skulle visa sig vara exempelvis fuktskador i kök eller badrum så har jag förstått det som att man själv får stå för kostnaderna. Gäller det även om det är föreningen som gjort kök och badrum?

Om man har en fuktmätare och lite kunskap, räcker det att kolla själv eller är det viktigt att man har ett papper från en besiktningsman? Hur skulle/har ni själva gjort?

Hej!

Vi köpte vår förra lägenhet nyproducerad så besiktning "ingick". Nuvarande lägenhet borde vi definitivt besiktigat, men man lär sig så länge man lever. Nästa gång vi flyttar blir det besiktning, vi har själva ingen kunskap och vi hade heller inte kunnat hitta felen som fanns i denna lägenhet (feldragen el med möjlighet att döda grannen vid normal användning, jordat uttag som inte var kopplat till jord mm mm. Hur badrum och kök ser ut vill jag helst inte veta med tanke på hur dåligt gjort resten var.).

/L

Man bör besiktiga lägenheten med bostadsrättsföreningsrepresenant, som lägst. För att inte i efterhand bli ansvarig för något man inte orsakat (spräckt ruta, bucklat element, märken i ytterdörr - det som normalt är föreningens ansvar och inte innehavarens).

Känner man att man har dålig koll på läget hade jag nog tyckt att det var väl investerade pengar att ta en besiktningsman för att kolla t ex golvbrunnar, ledningar, el etc. Inte minst för att ha en uppfattning om vad som kan komma för föreningsrenoveringar inom kort. Det är ju inte helt ovanligt att omfattande renoveringar (avlopp, vatten, el) innebär en avgiftshöjning som kan vara sur om man inte har klart för sig hur det ser ut och vet vad som är att vänta.

Man bör besiktiga lägenheten med bostadsrättsföreningsrepresenant, som lägst. För att inte i efterhand bli ansvarig för något man inte orsakat (spräckt ruta, bucklat element, märken i ytterdörr - det som normalt är föreningens ansvar och inte innehavarens).

Känner man att man har dålig koll på läget hade jag nog tyckt att det var väl investerade pengar att ta en besiktningsman för att kolla t ex golvbrunnar, ledningar, el etc. Inte minst för att ha en uppfattning om vad som kan komma för föreningsrenoveringar inom kort. Det är ju inte helt ovanligt att omfattande renoveringar (avlopp, vatten, el) innebär en avgiftshöjning som kan vara sur om man inte har klart för sig hur det ser ut och vet vad som är att vänta.

När det gäller ev avgiftshöjningar har jag pratat med ordförande och dom har inga större underhållsåtgärder inplanerade inom den närmaste framtiden som skulle kunna innebära en avgiftshöjning så det känner jag mig rätt trygg med.

Det är mer det här med fuktskador i badrum/kök som skulle kunna bli riktigt surt om man upptäcker det i efterhand och blir tvungen att exempelvis riva ut och göra nytt badrum för typ 100 000

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Äldre Jag kommer eventuellt flytta utomlands i april-maj om allt går som det ska. Jag har en bostadsrätt som jag då tänkte hyra ut. Att man...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: niardasp
·
Hemmet Hej, jag och min sambo hyr för tillfället ett hus, men nu när bebis är på väg så har vi beslutat att huset vi nu hyr inte är säkert nog...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: aneka
·
Hemmet Mamma och pappa gjorde om ena badrummet i huset (bostadsrätt) och anställde en som fixade det (han hade det som yrke mao) och de nya...
2
Svar
23
· Visningar
2 390
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA