Besiktigade idag - gick inte bra förstås...

U

Username

Provred för en vecka sen vilket såklart gick så bra att jag ville göra besiktningen. Under provridningen kändes eller syntes inget konstigt.

Vi började med att springa rakt fram på löpargången. Helt u.a. Sen var det dags för böjprov och då är den lille hästen 3 grader halt på ena fram, 2 grader halt på diagonala bak samt 1 grad halt andra fram. Sista bak u.a.

Direkt efter det bar det av till longervolten och detta moment klarade han förvånande nog u.a. Inte minsta rörelsestörning eller annat som kunde skvallra om att han försökte avlasta något ben.

Pga detta bad veterinären om ett uppsuttet arbetsprov som även det var helt u.a. i alla gångarter.

Övriga punkter på besiktningen u.a.

Nu frågar jag inte om jag ska köpa hästen eller ej för det ska jag inte. I alla fall inte förrän den är hältutredd på klinik.

Däremot undrar jag om någon varit med om ett liknande scenario. Dvs halt som tusan vid böjning med helt ok annars?

Vad har det i så fall varit för problem hos hästen? Pålagringar? Lösa benbitar?

Bara lite nyfiken på era erfarenheter - jag kommer ju själv att få svar på vad som felades denna häst och uppdaterar då givetvis tråden för eftervärldens lika nyfikna bukare :)

Sv: Besiktigade idag - gick inte bra förstås...

Min häst hade precis ett sånt problem i somras. Han hade vilat p.g.a. hosta i en dryg månad och när vi skulle sätta igång igen var han tjock i benen så vi åkte till kliniken för att kolla så han inte fått fång.

Vi hade ungefär samma scenario som du beskriver, u.a. rakt ut, u.a. på volten men på böjprovet var han i princip blockhalt på tre ben, så halt att han inte ens kom iväg. Fjärde benet helt u.a. Veterinären var väldigt förvirrad och menade att det går inte att börja behandla när hästen är så vrålhalt, så hon skickade hem oss att skritta i två veckor.

När vi kom tillbaka var han fortfarande ohalt rakt ut, på volten samt uppsuttet arbetsprov. Eftersom han inte är till salu eller nåt så valde vi att inte böja, utan ta hem honom och sätta igång lite försiktigt för att återkomma till kliniken om det blev problem.

Han har nu gått i snart fyra månader helt utan problem, har bl.a. sprungit en tremils distansritt och gått igenom u.a. efteråt, samt hopptävlat på låg nivå.

Jag har pratat med veterinären om detta och hon tycker som så att så länge han inte mår dåligt utan är pigg och glad så finns det ingen anledning att böja i hans gamla ben (eller gamla och gamla, han är 14). Hon menar att antingen tålde han inte vila, eller så tål han inte böjprov längre (är ett par år sen sist). En del hästar gör tydligen inte det. Eller så kan det varit nåt virus, eftersom han var lite tjock i benen när vi kom in.

Så han får väl knalla på, han är som sagt pigg och glad vid både hoppning, dressyr och distans och vi ser ingen anledning att börja mecka och spruta i leder på en häst som mår såpass bra.

Självklart är det en lite annan situation med köp, det blir inte minst en försäkringsfråga. Jag håller tummarna för att det är något litet och lätt på din potentiella häst och att det går över fort!

Tack för svaret! Ja denna häst har också vilat hela våren men varit igång igen sedan i somras. Han är född 1995 och har gått höga klasser dressyr. Under provridningen visade han upp allt han kan utan minsta protester.

Min veterinär var minst sagt förvirrad även han. För att inte tala om säljaren och jag själv då.

Jag kan förstå om 0,5-1 grads hälta inte syns vid arbetsprover men 3 grader? Något borde man väl anat?

Precis lika gammal som min då! Han går dock inte svår dressyr, men väl medelsvår stabilt.

Nej, det är jättekonstigt hur det kunde bli sådär. Ni kanske ska testa igen helt enkelt?

Jag och veterinären pratade lite om det där med böjprov, det används ju knappt utanför Sverige och det har väl sin anledning..

Jag skulle nog inte köpa förrän det är utrett varför denna ledpåverkan finns, Helt klart ar att något är fel, det visar böjprovet genom att det finns en diagonal ledpåverkan med ett ytterligare försök till avlastning.

Uppdaterar för de som är intresserade och kanske vill spåna vidare.

Hästen kördes till klinik i veckan och samma procedur upprepades där. Ohalt rakt fram på löpargången. Vid böjning 2 grad halt vänster fram. Övriga hältor var som bortblåsta! Vid longering återigen helt ren.

På kliniken böjdes han fraktionerat och hältan kunde sedan genom bedövning lokaliseras till kotan.

Veterinären föreslog att prover skulle tas för borrelia och erlichia. Svaren kommer under nästa vecka. Ska bli spännade att få se vad de visar.

I övrigt visade inte röntgen av frambenen något att anmärka på. Inte heller verkar det sitta något i ryggen.

Alla inblandade är överens om att det är ett något märkligt fall. Vad säger ni kloka bukefalister?

Jag tycker det här är intressant eftersom min var medom liknande men lämnades därhän, sas. Vi tog också fästingprover men de visade inget (märkligt nog, tre andra hästar i stallet har haft erlichia under samma period så det hade ju inte varit så konstigt!)

Jag antar att du inte kommer köpa hästen nu, men uppdatera gärna om du får reda på något mer.

Jag tänker inte engagera mig i hältfrågorna, men bestämmer du dig för att köpa hästen - ta blodprov vid besiktningstillfället. "Bortblåsta" hältor kan lika gärna ha dolts med smärtstillande.

Ja, jo visst kan man maskera hältor med smärtstillande. Men i det här fallet känns det rätt befängt att slösa både tid och pengar på att åka till klinik för att hältureda, inte besiktiga om, en smärtstillad häst.

Nåja, nu återstår bara att vänta och se vad provsvaren visar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 545
Senast: Goldilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka