Besiktiga hästtransport

AmyPond

Trådstartare
Såå jag ska besiktiga hästtransporten för första gången i mitt liv, nåt speciellt att tänka på? Ska jag sopa ut halmen eller tänker de inte snoka runt därinne?

Jag ber alltid specifikt om att de ska inspektera golvet väldigt noga. Det är mitt tips.

Det gör de normalt underifrån då antar jag? Men vill man ha en noga inspektion så borde de ju behöva lyfta på mattan, kanske lika bra att sopa rent den, just to be on the safe side.

Jag besiktigade min igår. Jag sopade rent den eftersom jag inte visste hur de brukar göra, jag har aldrig besiktigat den i min ägo. Jag bad dem specifikt kolla golvet och jag var med själv under när de gjorde det. Ingenting kollade de inuti, men det kan ju bero på att det inte fanns några misstankar utan att de var väldigt nöjda med golvet. Kollade med hammare och jag blev även visad vad man ska tänka på och när man kan misstänka nåt.

I övrigt kollades bromsar, lyktor, reflexer, stomme osv. Så det du kan förbereda innan är ju just att gå igenom sådant du själv ser från utsidan. Bromsarna kanske är lite svårare att kolla själv om du har en tid tätt inpå.

Jag rekommenderades att bromsa hårt några gånger innan jag åkte in på besiktningen så bromsarna inte skulle kärva, vet inte om det behövs eller gör nån skillnad, men det gjorde jag iaf :)

Fick föresten en påpekan på "påbörjat rostangrepp på ena axeln", bara skönhetsrost n så länge, vad gör man åt det? Eller väntar man tills axeln behöver bytas?

Har ju en relativt ny transport och det brukar gå väldigt fort på besiktningen. De kollar lampor och broms, sen går de en sväng under och konstaterar varje år att släpet är som nytt. Har besiktigat två gånger och fått blankt papper båda gångerna (vilket jag förväntar mig av en 2008)

Har ju en relativt ny transport och det brukar gå väldigt fort på besiktningen. De kollar lampor och broms, sen går de en sväng under och konstaterar varje år att släpet är som nytt. Har besiktigat två gånger och fått blankt papper båda gångerna (vilket jag förväntar mig av en 2008)
Förvänta dig inte för mycket. Jag besiktigade mitt släp från 2010 i förra veckan. Första besiktningen någonsin alltså. Nyservat som det var, fick jag "ojämn bromsbalans på främre axeln" och ombesiktning inom en månad. Servicefirman fick tillbaka släpet, fixade det och ombesiktigade igår, så nu får jag köra igen.

Min transport är 10 år äldre än din så de kanske får ta sig en lite noggrannare titt på den ;)

Förvänta dig inte för mycket. Jag besiktigade mitt släp från 2010 i förra veckan. Första besiktningen någonsin alltså. Nyservat som det var, fick jag "ojämn bromsbalans på främre axeln" och ombesiktning inom en månad. Servicefirman fick tillbaka släpet, fixade det och ombesiktigade igår, så nu får jag köra igen.
Har aldrig servat eller gjort någonting med mitt släp. Utav ren nyfikenhet: Vad har du för släp?

Min transport är 10 år äldre än din så de kanske får ta sig en lite noggrannare titt på den ;)
Ja jag kan ju tycka att de är lite väl slappa med mitt släp faktiskt... De kunde ju åtminstonde känna lite på golvet! Men det ska jag be dom om om två år när det är dags igen :)

Har aldrig servat eller gjort någonting med mitt släp. Utav ren nyfikenhet: Vad har du för släp?
Boj Bravo. Det var väl inte direkt släpets fel. Det var använt vid fem tillfällen senaste året och det hade stått i drygt fyra månader sedan det användes senast. Inga bromsar klarar av att stå med så lite användning. Däremot så borde verkstaden ha fixat bromsarna när jag lämnade in släpet på service, något som de också själva tyckte, de fixade bromsarna och besiktigade om på egen bekostnad.

Liknande trådar

Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
339
Senast: lillan222
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31