Beroende av glucosamin?

S

San Q

Jag har en 13 år gammal halvblodsvalack som haft en del problem med kotledsinflammationer i frambenen. Dock inte på de senaste åren. Under november-december är det tänkt att han ska ta det lugnt, bara skrittas 3-4 dagar i veckan. Han har tävlats i hoppning och dressyr på LA-nivå hela året och gått bra så han förtjänar lite paus. Jag har funderat på att ge honom glucosamin under hans "semester" som en liten rundsmörjning av lederna, men plötsligt blev jag lite undrande. Blir hästarna "beroende" av glucosaminet? D v s behöver jag fortsätta med glucosamin i tid och evighet om jag en gång börjar?? Det är ju inte gratis precis.... Är det kanske osmart att ge honom det över huvud taget?

Nästa fråga, om jag nu ska köpa... vilken sort rekommenderar ni??

Sv: Beroende av glucosamin?

Jag tror inte hästarna blir beroende av glucosamin, har aldrig läst något som tyder på det. Däremot tror jag snarare på att ge hästen det under perioder då den ansträngs, och verkligen behöver hjälp med att"smörja" lederna än att sätta in det under en viloperiod. Tycker det verkar vara att kasta pengarna i sjön.

Alltså: Hade jag varit du hade jag antingen inte givit hästen glucosamin alls, eller så hade jag gjort det under den mer intensiva delaen av året när han tränas och tävlas. Har själv goda erfarenheter av glucosamin och använder det ffa under tävlingssäsong i förebyggande syfte, samt att min snart 22- åriga ponny får en liten dos dagligen (ung halv dos) för att hålla sina gamla leder mjuka.

Viloperioden i sig är ju jättebra, och hästen får möjlighet att läka ut små skavanker innan det blir något av dem.

Lycka till!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat