Här tycker jag att det står väldigt bra om just berikning: http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=hagnberikn

Jag barfar, därför får hundarna automatiskt en del berikning i form av olika typer av mat att jobba med osv. Jag serverar också maten på olika sätt och på olika platser. Dessutom ser jag till att lite då och då sprida ut godis i en hundbädd med massor av lakan, gömma godis på olika ställen utomhus och sprider ut godis på gräsmattor m.m.
Aysu på godisjakt:
10154341_741764972541724_2880403913354078705_n.jpg

Aysu får även leka med andra hundar, vilket är jätteviktigt för vinthundar. Det är då hon "tränar jakt". Även när jag bara har en hund så är jag noga med att låta den umgås med andra hundvänner regelbundet, gärna i hemmiljö för att låta dem "vara hundar", låta dem kommunicera på sitt sätt osv. Dessutom är vi iväg på lure coursing för att låta henne jaga trasa med annan hund på ett sätt som är så likt vinthundarnas riktiga jakt som möjligt.
10153885_736271673091054_8813354732125385136_n.jpg

Jag har även placerat min säng precis vid ett fönster för att hundarna ska kunna ligga på den och spana ut. Det ger möjlighet att hålla koll på omgivningarna lite och spana efter roligheter. Helt klart uppskattat av samtliga hundar som kommer hit!

Under promenaderna ser jag dessutom till att ha hundarna lösa så mycket som möjligt alternativt låta dem gå i flexikoppel för att få så mycket frihet som möjligt, få möjlighet att strosa runt och nosa på olika ställen och undersöka allt möjligt.

Sist och slutligen är jag väldigt mån om att inte ha massor av regler "bara för att" utan de flesta av mina regler för hundarna har att göra med säkerheten. De har väldigt fria liv jämfört med många andra hundar, samtidigt som de också har mer regler för att kunna leva de fria liven. Sedan jag blev mer noga med sådant har jag fått mer avslappnade, samarbetsvilliga hundar som verkar ha större självförtroende jämfört med tidigare då jag försökte att nästintill millimeterstyra det mesta.

Spårar, framför allt vilt. Låter hunden gräva ner saker. Serverar inte mat i matskål. Klänga och klättra på olika saker. Mycket "näsa" mycket leta är berikning för min. Skulle vilja släpspåra mer och även låta honom bära/apportera fågel, men jag måste få tag i en döö pippi.

Ja, jag tänker en del på det.
Det "passiva" ärr framförallt tuggben (riktiga ben) samt att de går mycket promenader lösa och får "sköta sig själva" med allt det innebär av lek, nosande, badande, rullande, släpande på pinnar, osv. De har i princip alltid sällskap av varandra och leker även med vissa andra hundar. Även lite kravlösa nosövningar ibland som tex godissök.
Den ena älskar även att stå och titta ut genom fönstret och följa allt som händer där.

Det mer aktiva är väl frågan lite var man ska dra gränsen mellan berikning och målinriktad träning. Spårar (tränar även lydnad, freestyle och agility men det är nog enbart träning), kör lite sakuppletande, fystränar (springa, drag, balansövningar, kroppskontrollsövningar).

(Och lika viktigt såklart; Tid att slappna av däremellan).

Berikning= utlopp för naturliga beteenden. För mig är det jätteviktigt att djuren får vara sig själva så det blir massor av gnagande på köttben, grävande, nosjobb, spår, födosök, lek, sociala lekar och (viktigt för min ras) vallning.

Dessutom är jag en stenhård följare av att saker som uppmuntrar till reflektion är utvecklande, så de får ofta smaka på saker jag tror att de inte tycker om (sallad, träbitar osv osv)och undersöka olika föremål. Jag är väldigt noga med att besvara deras kommunikationsinitiativ för att de ska uppleva någon typ av kontroll över sin vardag. Besvara ögonkast, busa lite i farten om vi möts i en dörröppning mm. En av de (få) bra råd jag hört från han hundcoachen: bete dig med hunden som du gör med din partner när du är nykär. Flirta, ta kroppskontakt, le... Därmed inte sagt att de får aktivitet så fort de ber om det.

Min tik har ganska fria tyglar… :D
Dels jagar vi, vilket är den absolut största berikningen i våra hundars liv. Utöver det spårar vi, hon får apportera och bära mycket, hon gräver mycket, får mycket köttben, födosök och umgås mycket med andra hundar.

Hemma på gården går hon mycket lös, och då hittar hon på det hon vill för stunden. Jagar fåglar, nosar omkring, ger sig ut på egna små upptäcksfärder på gården osv.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
536
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 053
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10