Beridarelev

L

Lillgangstah

Hej!
Hur är det att vara beridareelev,är det som en utbildning eller kan man bara göra det för att det är en kul grejj typ?
Hur duktig måste man vara,vad får man göra osv?
Berätta gärna om ni har varit det hur det har funkat osv.
Tack på förhand:bow:

Sv: Beridarelev

i sverige så ska man gärna tävlat upp till msv i en eller flera grenar och ett plus är om man har gått unghäst utbildning. i england, där jag jobbat som beridare, så är det lite lättare ( om man inte ska vara hos internationella tävlingsryttare så klart!). jag jobbade med in- och tillridning av ponny. har bara tävlat loka klasser men är utbildad msv dressyr och hoppar gör jag mer än gärna har dock inte tävlat. så mitt tips är att åka utomlands och testa!!

vet inte hur de är i sverige eller så men i tyskland så krävs de inte att man har några meriter eller så utan man kan komma dit o vara "normal" duktig, klart man borde ha en bra sits osv.

vad ja fattat de som så jobbar man i ett stall och går lektioner 1 gång per vecka och sen rider man i princip resten i de stallet man är på, men de är mycket jobb och nästan ingen ledighet alls..men de kanske beror på vilket ställe man är på men på de stället så va man ledig ca 2 veckor på sommaren bara.

så de är ju en lång utbildning och jobbig men säkert jätterolig och man lär ju sej massor och förhoppningsvis så klarar man att bli beridare sen.

Lina_kj: hur hittar man jobben utomlands då?`hur länge kan man va det,funkar det att bara vara det över en sommar?
uddatyp: måste man gå lektioner en gång i veckan,måste man ha det som typ en utbildning och inte bara som en kul grej?hur längre ska man vara det?

uddatyp: måste man gå lektioner en gång i veckan,måste man ha det som typ en utbildning och inte bara som en kul grej?hur längre ska man vara det?

de är en utbildning på 5 år, så de är ju inte bara en kul grej som man sen slutar på efter en sommar.
sen när man gått dom åren så blir man beridare och då har man ju chans också att få jobba och rida hästar helt som jobb med bra lön.

okej tack för svar,då är det inte aktuellt

du kan väl jobba som hästskötare? de är också lärorikt och man kan faktiskt få rida en hel del om man har tur.

näe=) har inte fått rida på länge,då min d-ponny är för liten,så jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att få rida lite i sommar,ska börja gymnasiet till hösten så=)

näe=) har inte fått rida på länge,då min d-ponny är för liten,så jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att få rida lite i sommar,ska börja gymnasiet till hösten så=)

just därför är de bra att jobba som hästskötare just för att man ofta iallafall utomlands får rida en del och motionera hästarna om man är någolunda duktig...också får man ju lära sej massor.
sen så är många sånna jobb under bara några månader.

hade du tänkt jobba som beridare så måste du ju vara duktig...eller som beridarelev kanske de va.

så du har ridit på länge och vill vara beridar elev över sommaren?

de kan du nog glömma. skaffa sommar häst?

Eve: näsh mina föräldrar gå inte med på det:/
uddatyp:Jasså,fast jag är lite osäker på om jag vill bo utomlands,är jätteflyg rädd,plus att jag flytta iväg till varberg i höst med skolan,så vill helst vara hemma i sommar

Hästskötare eller beridarelev skulle jag INTE rekommendera om det inte är för att man har ett brinnande intresse och är ambitiös, för det finns för många baksidor med det hela som man måste väga upp! :crazy:
Visst kan man ha tur och hitta ett jättetrevligt ställe utan alltför mycket jobb, men då är det i gengäld oftast väldigt dåligt betalt, kräver skills sen tidigare, att man inte får så mycket ridning/hjälp med ridningen eller andra "baksidor". Inte för inte som hästskötarjobb klassas som skitjobb, skulle snarare se det som praktik.

Skulle själv vilja vara beridarelev till någon tränare som jag annars velat träna för men som antingen bor för långt, som helt enkelt inte finns möjlighet att träna för här, eller som skulle bli så sjukt dyra att rida för så ofta man vill för att utvecklas snabbt. Men ser man det så (att man själv plockat ut tränaren och hade varit villig att betala för lektionerna om man haft råd) så blir det ju helt plötsligt väldigt mycket ridlektioner med jobb i gengäld.
Ska se till att gå klart min distansutbildning först (så jag inte behöver spara ihop pengar till kurserna längre) och förmodligen säga upp mig från jobbet när det känns som jag har råd, sälja lägenheten och åka iväg och praktisera ett tag. Väldigt riskabelt projekt, men förhoppningsvis lyckas man hitta ett jobb när man kommer tillbaka! :crazy:

funkar inte beridarutbildning likadant här i sverige som den gör i tyskland? för de är ingenting man betalar för att utbilda sej till..iallafall inte där för där är man ju i de stallet man fixat och rider och får hjälp med ridning för att klara av utbildningen, klart man får jobba en hel del men de är ju mycket ridning och mycket träning med bra tränare, iallfall om man hittar rätt stall.

men man måste ju som sagt verkligen veta att man vill sattsa på ridningen för annars orkar man nog inte med utbildningen med tanke på att den är så lång.

de är mycket jobb men man får rida mycket och får bra träning, annars är de svårt att klara proven i slutet.
men de funkar som sagt kanske inte likadant i sverige.

Senast ändrad av en moderator:

Nu tänkte jag snarare på "ridelev" än praktikant för att kunna bli beridare! :p Dvs inte för att gå beridarutbildningen utan för att lära sig rida hos skicklig tränare.

Att gå beridarutbildningen har jag själv inte haft en tanke på och tycker inte man ska göra som en "kul grej" om man inte tänkt bli beridare eller satsar stenhårt på att jobba inom hästbranchen! :crazy:

Senast ändrad:

hur funkar en sån utb i tyskland då? Söker man in på ngn skola? Förkunskaper? Eller hittar man ett stall att jobba i?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt