Bergvärme/frånluft

Madick

Trådstartare
Vi måste byta värmepump och har fått offerter.

För en ny frånluftspump, större och anpassad för husets storlek, skulle kosta 87.000 kr med installation.
För en bergvärmepump inklusive borrning, 119.000 kr.

När jag borrade bergvärme på mitt gamla hus 2006 betalade jag 250.000 kr och husen är av jämförbar storlek. Vad i hela friden kan ha hänt? Blev jag tvärlurad på gamla huset? Eller har någon räknat fel nu?

Vad skulle DU välja och varför. Beräknad besparingsdiff på dessa två är 4000 kr/år.
 
När jag borrade bergvärme på mitt gamla hus 2006 betalade jag 250.000 kr och husen är av jämförbar storlek. Vad i hela friden kan ha hänt? Blev jag tvärlurad på gamla huset?

Det har gått 11 år..

Har man tillräckligt med element så hade jag satsat på bergvärme. Har man för få element så får man antingen betala dyrt för att frysa på vintern, eller så får man koppla in fler element för x antal 1000.
 
Det har gått 11 år..

Har man tillräckligt med element så hade jag satsat på bergvärme. Har man för få element så får man antingen betala dyrt för att frysa på vintern, eller så får man koppla in fler element för x antal 1000.
Är tekniken bättre eller vad har hänt?

Vad är tillräckligt med element tro... Vi har under varje fönster.
 
Bergvärme är nog att föredra !Tyckte det var dyrt med 250 000 för bergvärmen .Dom som borrat här har leget mellan 100-180000
 
Mitt intryck är att borrkostnaden kan skilja en hel del beroende på flera faktorer - som borrdjup och hur mycket av hålet som behöver fodras. Sen har väl iofs vp-tekniken utvecklats, marknaden breddats och konkurrensen ökat också, men det tror jag inte kan ha påverkat så mycket.

Själv skulle jag nog lutat åt bergvärme, framför allt för möjligheten att få en tystare uppvärmning än med de frånluftinstallationer jag hört/sett.
 
Vi måste byta värmepump och har fått offerter.

För en ny frånluftspump, större och anpassad för husets storlek, skulle kosta 87.000 kr med installation.
För en bergvärmepump inklusive borrning, 119.000 kr.

När jag borrade bergvärme på mitt gamla hus 2006 betalade jag 250.000 kr och husen är av jämförbar storlek. Vad i hela friden kan ha hänt? Blev jag tvärlurad på gamla huset? Eller har någon räknat fel nu?

Vad skulle DU välja och varför. Beräknad besparingsdiff på dessa två är 4000 kr/år.

Det beror väl mest kanske på hur djupt man måste borra för bergvärmen, och hur långt det är ner till berget. Ju större jorddjup, destu mer foderrör måste man ha, dvs det blir dyrare. Tror att kostnaden idag ligger på runt 1000 kr metern (men det kanske finns någon annan som har mer aktuella uppgifter vad det kostar per meter).
 
Det beror väl mest kanske på hur djupt man måste borra för bergvärmen, och hur långt det är ner till berget. Ju större jorddjup, destu mer foderrör måste man ha, dvs det blir dyrare. Tror att kostnaden idag ligger på runt 1000 kr metern (men det kanske finns någon annan som har mer aktuella uppgifter vad det kostar per meter).

Nu anlitar ju inte jag borrare för bergvärme utan för prospektering men vi brukar betala ca 1000 kr plus moms per m för casingborrning (dvs foderrörsborrning). Vi betalar också för foderrör som lämnas kvar (ibland finns det skäl för oss att lämna kvar dem) samt casingkronan och priset där är 1300 kr per m plus moms samt ca 3500 kr plus moms för kronan.

Att betala 1000 kr per m för foderrör till bergvärme låter väldigt rimligt tycker jag.
 
Nu när jag har flera som verkar kunna det här långt mer än jag: varför välja det ena före det andra?

Ljudnivån sa någon, bergvärmepumpen är alltså tystare? Vad är det som gör det och vilka parametrar ska jag titta på för att jämföra?

I det långa loppet, vad är nackdelen med att fortsätta med frånluft?

Hur länge håller pumparna normalt? Vad kostar enbart en bergvärmepump (jag har ju bara köpt i samband med borrning). Den frånluftvärmepump vi har nu är överarbetad, dimensionerad för bara undervåningen och har nu gått med hela huset i mer än 7 år.
 
Ljudnivån sa någon, bergvärmepumpen är alltså tystare? Vad är det som gör det och vilka parametrar ska jag titta på för att jämföra?
Kompressoraggregaten är i grunden jämförbara, både i kapacitet och ljudnivå, men frånluftskonceptet bygger på forcerad ventilation - vilket de flesta villor, framför allt äldre, inte är byggda med. Det blir alltså en tillkommande bullerkomponent dels från fläktaggregatet och dels från ventilationsdonen. En bergvärmepump jobbar normalt mot ett vattenburet värmesystem, som ju i normalfallet är helt tyst i sig självt.
Dessvärre är det inte möjligt att göra någon särskilt relevant jämförelse utifrån tillverkares angivna produktspecifikationer. Olika tillverkare redovisar olika slags mätningar, och dessutom beror bullernivån i praktiken mycket på de specifika omständigheterna (huskonstruktion, installation).
Hur länge håller pumparna normalt?
Jag tror att de flesta tillverkare och leverantörer av villavärmepumpar pratar om att skriva av pumpen på tio år, all livstid utöver det är ren bonus. Med det sagt så håller nog många pumpar längre än så. I mitt förra hus bytte vi år 2005 (tror jag) ut en grundvattenvärmepump som installerats 1984 och fortfarande gjorde ungefär samma jobb såvitt vi kunde bedöma. Den var dock underdimensionerad och krävde mycket tillskottsel från inbyggd elpatron.

Grundvattenvärme är ett attraktivt alternativ till exempelvis bergvärme, i de fall där grundvattentillgången är riklig. Själva kompressoraggregatet är tekniskt precis samma sak som en bergvärmepump, skillnaden är att medan en bergvärmeanläggning cirkulerar köldbärare (läs: sprit/brine) i en sluten slinga ner-och-upp i ett borrhål så tar grundvattenanläggningen enkelt uttryckt in grundvatten och släpper ut det i exempelvis dagvattenavloppet. Fördelarna är en påtagligt bättre driftekonomi eftersom dels grundvattnet som regel håller ungefär samma temperatur året runt och dels flaskhalsen med frusna bergvärmeborrhål försvinner. Är det svinkallt flera veckor i sträck ändras inte verkningsgraden som den kan göra när berget kyls ner efter hand.
Vad kostar enbart en bergvärmepump
Det enda exempel jag kan ge är från den nyinstallation vi gjorde 2005, det var en Viessmann värmepump (samma aggregat används för både bergvärme, grundvattenvärme, jordvärme etc) med separat 300 liters vv-beredare. Pumpen gav (ger) upp till 17 kW vid ett inflöde på strax över 2 kubikmeter grundvatten per timme, och värmde 480 kvadratmeter 50-tals trähus i fyra våningsplan utan något eltillskott ens de kallaste februarinätterna neråt -20. Den maskinen, komplett med installation mot befintligt borrhål och dränkbar pump, kostade 117 tkr då och visade sig vara en ren sparbössa.
 
250000 kr låter väldigt dyrt! Vi satte in bergvärme för 11 år sedan och betalade då 120000 kr.

Jag väljer bergvärme alla dagar i veckan. Luftvärmepump var aldrig ens något alternativ för oss. Främst pga ljudet. Jag klarar inte att vara i ett hus med luftvärmepump någon länge stund utan att få sprängande huvudvärk av ljudet och bergvärme värmer bättre och är effektivare.
 
Vi satt in bergvärme för två år sedan. 117'000:- kostade det. Vårt hus är 74+50kvm.
Mamma och pappa satte in i samma veva, de har större hus och det kostade 130'000:-

Jag som är van vid vedeldning och pelletseldning tycker det är helt otroligt bekvämt det här med bergvärme :)
 
Kompressoraggregaten är i grunden jämförbara, både i kapacitet och ljudnivå, men frånluftskonceptet bygger på forcerad ventilation - vilket de flesta villor, framför allt äldre, inte är byggda med. Det blir alltså en tillkommande bullerkomponent dels från fläktaggregatet och dels från ventilationsdonen. En bergvärmepump jobbar normalt mot ett vattenburet värmesystem, som ju i normalfallet är helt tyst i sig självt.
Dessvärre är det inte möjligt att göra någon särskilt relevant jämförelse utifrån tillverkares angivna produktspecifikationer. Olika tillverkare redovisar olika slags mätningar, och dessutom beror bullernivån i praktiken mycket på de specifika omständigheterna (huskonstruktion, installation).

Jag tror att de flesta tillverkare och leverantörer av villavärmepumpar pratar om att skriva av pumpen på tio år, all livstid utöver det är ren bonus. Med det sagt så håller nog många pumpar längre än så. I mitt förra hus bytte vi år 2005 (tror jag) ut en grundvattenvärmepump som installerats 1984 och fortfarande gjorde ungefär samma jobb såvitt vi kunde bedöma. Den var dock underdimensionerad och krävde mycket tillskottsel från inbyggd elpatron.

Grundvattenvärme är ett attraktivt alternativ till exempelvis bergvärme, i de fall där grundvattentillgången är riklig. Själva kompressoraggregatet är tekniskt precis samma sak som en bergvärmepump, skillnaden är att medan en bergvärmeanläggning cirkulerar köldbärare (läs: sprit/brine) i en sluten slinga ner-och-upp i ett borrhål så tar grundvattenanläggningen enkelt uttryckt in grundvatten och släpper ut det i exempelvis dagvattenavloppet. Fördelarna är en påtagligt bättre driftekonomi eftersom dels grundvattnet som regel håller ungefär samma temperatur året runt och dels flaskhalsen med frusna bergvärmeborrhål försvinner. Är det svinkallt flera veckor i sträck ändras inte verkningsgraden som den kan göra när berget kyls ner efter hand.

Det enda exempel jag kan ge är från den nyinstallation vi gjorde 2005, det var en Viessmann värmepump (samma aggregat används för både bergvärme, grundvattenvärme, jordvärme etc) med separat 300 liters vv-beredare. Pumpen gav (ger) upp till 17 kW vid ett inflöde på strax över 2 kubikmeter grundvatten per timme, och värmde 480 kvadratmeter 50-tals trähus i fyra våningsplan utan något eltillskott ens de kallaste februarinätterna neråt -20. Den maskinen, komplett med installation mot befintligt borrhål och dränkbar pump, kostade 117 tkr då och visade sig vara en ren sparbössa.
Men funkar det med de nya värmepumparna med varvtalsstyrning? Jag tror inte det finns på någon vattenpump som går att reglera så den behöver gå med full effekt hela tiden och det är inte så lyckat.
 
Men funkar det med de nya värmepumparna med varvtalsstyrning? Jag tror inte det finns på någon vattenpump som går att reglera så den behöver gå med full effekt hela tiden och det är inte så lyckat.
Nja, hela tiden behöver pumpen inte gå - den går i intervaller, och hur långa de är beror till stor del på hur stor termisk massa värmesystemet utgör (och hur stor nyttjandegraden är). Viessmannpumpen i mitt förra hus gick på konstant varvtal och en typisk nollgradig vinterdag som idag gick den kanske fem-tio minuter i halvtimmen. Det huset var mycket stort och radiatorsystemet också, i ett mindre hus hade man antagligen velat ha en ackumulatortank som buffert för att hålla drifttiderna rimligt långa så pumpen inte behöver starta och stoppa så ofta.
I mitt nuvarande hus har jag en helt nyinstallerad luft/vatten värmepump, med varvtalsstyrning. Den jobbar inte mot någon tank och här är radiatorsystemet rätt litet - så det är tyvärr sällan som pumpen står helt stilla, i det här vädret står den kanske still fem minuter i halvtimmen vilket är litet (men bara litet) irriterande ur bullersynpunkt. Dessutom upplever åtminstone jag de kontinuerliga varvtalsändringarna som litet mer störande än om pumpen slagit till/från med ett konstant varvtal.
 
Nja, hela tiden behöver pumpen inte gå - den går i intervaller, och hur långa de är beror till stor del på hur stor termisk massa värmesystemet utgör (och hur stor nyttjandegraden är). Viessmannpumpen i mitt förra hus gick på konstant varvtal och en typisk nollgradig vinterdag som idag gick den kanske fem-tio minuter i halvtimmen. Det huset var mycket stort och radiatorsystemet också, i ett mindre hus hade man antagligen velat ha en ackumulatortank som buffert för att hålla drifttiderna rimligt långa så pumpen inte behöver starta och stoppa så ofta.
I mitt nuvarande hus har jag en helt nyinstallerad luft/vatten värmepump, med varvtalsstyrning. Den jobbar inte mot någon tank och här är radiatorsystemet rätt litet - så det är tyvärr sällan som pumpen står helt stilla, i det här vädret står den kanske still fem minuter i halvtimmen vilket är litet (men bara litet) irriterande ur bullersynpunkt. Dessutom upplever åtminstone jag de kontinuerliga varvtalsändringarna som litet mer störande än om pumpen slagit till/från med ett konstant varvtal.
Fast då missar man poängen med en varvtalsstyrd värmepump, meningen är ju att den inte skall behöva starta/stanna utan reglera med varvtalet på pumpen. Att hela tiden starta stoppa sliter väl ganska mycket på pumpar och kompressorer? Vi har funderat på grundvattenvärme, bergvärme fungerar dåligt här eftersom det är kalkberggrund och jordvärme är i vårt fall svårt utan att riskera skada rötterna på stora parkträd, men med de nya luftvärmepumparna verkar verkningsgraden bli nästan lika bra så vi kommer nog satsa på det och ha kvar pelletspannan som extra säkerhet om vargavintern slår till.

Vilket fabrikat har ni på er luft-vattenvärmepump?
 
Fast då missar man poängen med en varvtalsstyrd värmepump, meningen är ju att den inte skall behöva starta/stanna utan reglera med varvtalet på pumpen. Vi har funderat på grundvattenvärme, bergvärme fungerar dåligt här eftersom det är kalkberggrund och jordvärme är i vårt fall svårt utan att riskera skada rötterna på stora parkträd, men med de nya luftvärmepumparna verkar verkningsgraden bli nästan lika bra så vi kommer nog satsa på det och ha kvar pelletspannan som extra säkerhet om vargavintern slår till.
Jo, men i fallet med grundvatten så tror jag nästan att varvtalsreglering vore en nackdel och inte en fördel. Den dränkbara pumpen i borrhålet går ju inte att varvtalsreglera (med bra resultat) så vattenflödet skulle likväl behöva vara 100% så fort pumpen bara startat och gick på lägsta varvtal. Bättre då med konstant varvtal och ackumulatortank (och långa driftintervaller) som jag ser det, den stabila temperaturen på grundvattnet (i vårt fall ca 7 grader året runt) gav ändå en rejäl(!) effektivitetsfördel på vinterhalvåret.

En erfarenhet jag kan delge från min nya luft/vatten vp, är att varmvatten är dyrare än husvärmning... :angel: Den insikten var inte alls lika tydlig med grundvattenmaskinen.
Den nya pumpen är en Mitsubishi Ecodan EHST20C med utedel PUHZSW75, och inbyggd 200-liters vvb. Den har varit i drift sedan i sensomras, och vid sådär +15 utetemperatur är COP bara runt 2,2 - 2,4 för tappvattenvärmning (52 grader maxtemp på tappvattnet). Pumpen visar förbrukad och avgiven energi, och vid +15 är det nästan uteslutande tappvattenvärmning. Enligt installatören skall man vara glad för all COP över 2,0 för tappvattenvärmningen, oavsett fabrikat.

Nu runt 0 grader ute och 40 grader framledningstemp till radiatorerna ligger COP runt 3,0 och de kallaste veckorna har det legat runt 2,2 - 2,4. Räknar med uppåt 3,6 - 3,8 när det blir varmare ute, men de där reklamsiffrorna runt 4,5 tror jag inte är realistiska, uppvärmningsbehovet av huset är ju som sagt rätt begränsat vid +15 ute... :)
 
Gå in på Värmepumpsforum och ta del av alla nördars ;) kunskaper där!
Jag byggde ut min lilla timmerstuga med 68 kvm och då var det för liten yta för att det skulle funka med en "vanlig" värmepump, så jag köpte en varvtalsstyrd luft/vatten från Jula. (skjut mig inte)
Enbart golvvärme och klinkersgolv i den nya delen.
(Jag har direktverkande el i gamla delen.)
 
Mycket att läsa, får återkomma när jag har lugn och ro. Huset är byggt 2006 och byggdes med frånluftsvärmepump. Det är alltså inte nån sån där fläkt som går utan bara "pannan" som låter vid drift precis som en bergvärmepump.
 
Mycket att läsa, får återkomma när jag har lugn och ro. Huset är byggt 2006 och byggdes med frånluftsvärmepump. Det är alltså inte nån sån där fläkt som går utan bara "pannan" som låter vid drift precis som en bergvärmepump.
Ja jag blev lite fundersam, jag tänkte om jag missuppfattat något. Vi har en frånluftvärmepump och den står i tvättstugan och låter inte mycket. Men ibland när vi står i tvättstugan så klart :)

Livslängd ca 15 år.

Vi har förmodligen en mindre för vi betalade under 55 000 i år. Bergvärme var inget alternativ för oss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp