Bergart/stenar?

Ok, @aprilmaj, det här är värre än när någon kommer med en sten och säger: "Vad är det?" :nailbiting: :D Det är rent ut sagt skitsvårt när man inte kan titta ordentligt, få en färsk brottyta och veta var den kommer ifrån.

Första bilden är en kalifältspatsgranit med mycket grov kornstorlek (det rosa är k-spar).

Andra bilden är skitsvår, jag skulle behöva en skarp bild och gärna en färsk brottyta (dvs attack med geologhammare) men den svarta är förmodligen en amfibolit (beroende på kornstorlek, är kornen stora är det mafiskt berg typ gabbro). Den ljusa är omöjlig att säga något om, men ev sandsten eller karbonat (kalksten eller dolomit). Är det gröna sten och inte mossa blir det ännu fler möjligheter: skarn, finkornig vulkanit osv.

De två sista bilderna är jag rätt säker på är migmatiter (iaf den den tredje bilden) men det var länge sedan jag lekte med sådant berg så jag skulle behöva se dem live för att säga säkert.

Dög det? :p
 
Senast ändrad:
Ok, @aprilmaj, det här är värre än när någon kommer med en sten och säger: "Vad är det?" :nailbiting: :D Det är rent ut sagt skitsvårt när man inte kan titta ordentligt, få en färsk brottyta och veta var den kommer ifrån.

Första bilden är en kalifältspatsgranit med mycket grov kornstorlek (det rosa är k-spar).

Andra bilden är skitsvår, jag skulle behöva en skarp bild och gärna en färsk brottyta (dvs attack med geologhammare) men den svarta är förmodligen en amfibolit (beroende på kornstorlek, är kornen stora är det mafiskt berg typ gabbro). Den ljusa är omöjlig att säga något om, men ev sandsten eller karbonat (kalksten eller dolomit). Är det gröna sten och inte mossa blir det ännu fler möjligheter: skarn, finkornig vulkanit osv.

De två sista bilderna är jag rätt säker på är migmatiter (iaf den den tredje bilden) men det var länge sedan jag lekte med sådant berg så jag skulle behöva se dem live för att säga säkert.

Dög det? :p
Tack! Du kan allt! Spelar ingen roll vad man undrar över :bow:
 
Å andra sidan, vad vet vi? @athena_arabians kan ju hitta på vilka namn som helst eftersom vi inte vet bättre. ;) :angel:

Retas bara, lite. :p

:up: :rofl:

Det går nog att googla namnen om man är misstänksam ;)

Lite allvarligt: Jag älskar mitt jobb och det jag är utbildad i. Eftersom kunskapen om geologi inte är så stor bland gemene man hjälper jag gärna till att sprida information. Jag har deltagit på flera Geologins dag (är i september varje år) och det är verkligen jätteroligt.
 
:up: :rofl:

Det går nog att googla namnen om man är misstänksam ;)

Lite allvarligt: Jag älskar mitt jobb och det jag är utbildad i. Eftersom kunskapen om geologi inte är så stor bland gemene man hjälper jag gärna till att sprida information. Jag har deltagit på flera Geologins dag (är i september varje år) och det är verkligen jätteroligt.
Vore jättekul att ha dig vandrandes här bland mina stora stenar på tomten och i vattnet berättandes vad det är jag har här. Har några stooora svarta som jag gillar. Vore coolt att kunna säga vad de är också :p
 
@aprilmaj: ALLA är väl inte jättepoetiska: skarn, gråvacka (fult namn, fult berg) och pimpsten.

Fast mylonit, ryolit, migmatit, pyroxenit, breccia, diabas, peridotit och diorit låter ju rätt nice.
Gråvacka var ju jättefint! Säkert en diskret bergart, en som är ståtlig utan att yvas. En distingerad grå eminens, modest och hövlig.

Inte heller alla färger är poetiska. Vad sägs om brun, gul och röd? Eller den tillgjorda cerise? :yuck:
 
Inte @athena_arabians inte :up: Om det var du, så kanske jag skulle tvivla :D (Retas också :p)

Bergarterna har så häftiga namn. Precis som färger; cinnober, umbra, karmosin, sienna, sepia, ockra, indigo, titan, terrakotta och purpur. Poesi för bövelen.
Cinnober ger mig kalla kårar, ett ruskigt pigment. Men när det gäller namn som ockra, umbra sienna osv håller jag med, de är fina.
 
Jag gillar bättre jordfärgerna där både namn och innehåll är ofarligt, som tex. Ocre d'or (guldockra) som används lite överallt på uthusen här (när jag var liten kallade jag färgen för ett mindre smickrande namn) :)
 
Senast ändrad:
Åh vad kul att jobba med Geologi, @athena_arabians ! Har läst en kurs i berggrundsgeologi och det var verkligen jätteintressant (även om ingen annan förstod att det kunde vara roligt att titta på sten :D )

Min favorit är Ådergnejs :o
 
Åh vilken stenkul tråd!;)

Har gått och plockat sten på våra stenrika åkrar under några dagar den senaste veckan, och är "stenförvirrad".

Där jag bott tidigare, så var de flesta stenarna, av någon granitvariant, runda, och slipade av inlandsisen, och den sortens stenar är jag van vid, men där jag bor numera, så verkar stenarna kunna ha vilken form som helst, och vara av alla möjliga bergarter, både lagrade (typ skiffer) och andra.

Och jag undrar verkligen vad som finns för sten och jord på våra marker. Det har funnits en hel del järngruvor här i trakten, och en del stenar är väldigt rostiga, hur vet man om det är malmbitar?

Finns det någon enkel handbok, typ fågelbok eller flora, där man kan se bilder olika stenarter och gissa lite grann när man är ute?
Finns det kanske något slags "Geologigrundboken för dummies" som man kan läsa?
Finns det kartor som åtkomliga för gemene man, som visar vilken berggrund som finns under just min gård?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp