Beredning av lammskinn

Forest Autumn

Trådstartare
Det var några år sedan vi skickade lammskinn för beredning till tvättbara plädar. Då skickade vi till Tranås skinnberedning och jag minns att transporten dit inte var en obetydlig del av kostnaden.

Jag undrar helt enkelt om det är ngn som har ngt bra tips på vart man kan skicka dem och hur man kan lösa transporten dit? Det är inte så många skinn, max 5 st.

Jag vet hur man gör med saltning osv.

Sv: Beredning av lammskinn

Det finns ett till ställe i Tranås som jag har för mig heter Donnas.. men kostnaden för att skicka dit är ju densamma.

Det man vanligtvis gör numera, som även blir mkt billigare, är att när man slaktanmäler så säger man till att man vill skicka skinn, då får man öronbrickor med en egen färg som du märker lammen med innan de skickas till slakt.

Slakteriet tar sen hand om skinnen skickar de skinnberednings företaget som behandlar skinnen o sen skickar dom direkt hem till dig. Supersmidigt

Senast ändrad:

jag vill ha ett fint tvättbart skinn
men tack för tipset

Det går att tvätta ett fettgarvat skinn i tvättmaskin. Ullprogrammet 30 grader med skinntvättmedel. Sedan gnuggar man skinnet mjukt igen efter att ha torkat det långsamt vid rumstemperatur.

Skinnen brukar bli lika fina som de som kommer från ett garveri om man gör rätt vid garvandet. OCH det är miljövänligt.

vi har bla ett skinn som fettgarvats med hjälp av olivolja och det är helt okej.

Det finns ett till ställe i Tranås som jag har för mig heter Donnas.. men kostnaden för att skicka dit är ju densamma.

Det man vanligtvis gör numera, som även blir mkt billigare, är att när man slaktanmäler så säger man till att man vill skicka skinn, då får man öronbrickor med en egen färg som du märker lammen med innan de skickas till slakt.

Slakteriet tar sen hand om skinnen skickar de skinnberednings företaget som behandlar skinnen o sen skickar dom direkt hem till dig. Supersmidigt

Donnia, heter stället. :)

Vi skickade via slakteriet sist, smidigt och billigt. (fast de lyckades tappa bort en av våra fällar trots märkningen, mindre kul...)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka