Berätta om Bosal

G

gneignei

Är lite nyfiken på Bosal, är det bra eller ska det undvikas. Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att använda det till unghästen när denna lilla lort ska ridas in framöver, men jag vet inte om det är bra eller dåligt, fungerar den på samma sätt som hackamore eller är den mer eller mindre skarp??

Sv: Berätta om Bosal

vet heller inte så mkt om bosal, men tycker själv man kan sätta det på en redan utbildad häst som vet hur den ska jobba, använder sidepull på ungisarna här hemma, funkar bra det

Ja, jag har av kända skäl här på buke (sönder sparkad mun), ridit in min unghäst på bosal, och tyckt det funkat kanon på honom.
Fick många varningens fingrar för att det inte skulle gå att ta ledande tygeltag med bosal, men på min häst har det inte varit några problem alls. Tvärtom faktiskt: när jag provat honom på bett två gånger har han inte riktigt fattat att han ska följa tygeln, så jag har fått ta i lite extra. Vi fick även problem med tappade innebogar, vilket jag inte riktigt kommit på varför. Så nu är vi tillbaka i bosalen, då jag funderar på att tävla om några veckor och inte vill börja rota i det nu, när det ändå funkar i bosalen.

Enda svåra som jag upptäckt med att rida unghäst i bosal, är nu när jag jobbar med galoppen. Han har nu i början svårt för att inte "hänga" sig i bosalen på volterna, när han ännu inte klarar att bära sig själv riktigt. Men efter några gånger har det blivit mycket bättre och jag hoppas att det ska sitta fint tills det är dags att tävla.

Jag rider ut mycket när jag rider och det funkar finfint även det. Så det kommer nog bli så att jag fortsätter med det, och mer eller mindre bara "tränar" med bett.

Iof sa P.L att 20-25% av hästarna är sk bosalhästar - dvs extra känsliga över nosryggen. Kanske min är just en sådan, och det är därför det funkar så bra.

Så jag gör tummen upp för detta :bump:

jag håller med, för min häst funkar det också bättre med bosal än med träns (hon kanske också tillhör de 25%-en?). ledande tygeltag är inget problem (trodde det också eftersom 'tygeln' sitter under, men ger tryck på sidan också). fast side pull vore väl också ett alternativ i början och sedan övergå till bosal, med det kan man nog göra ännu tydligare ledande tygeltag.

Jag kom på en annan sak idag när jag var ute och red. Min häst har blivit väldigt känslig vad gäller min sits. Han är riden i drygt tre månader , och kan nu stanna, sakta och öka fart i alla gångarter enbart genom min sits. Jag får iof whoa i galoppen, om jag vill att han ska nita. Men lägger jag ner tyngden i ben o säte så stannar han, även om det tar några meter extra i galopp.
Detta har jag inte upplevt vara så befäst vid så tidig ridning förut, med mina andra "inridnings hästar" - så det är nog något som har kommit mer atomatiskt iom att jag rider på bosal.

Bättre aldrig än sent....Tjena!
Bosal är det ända bettlösa huvudlag som man får tävla med Tror det är till det år dom fyller fem, som sex åringar ska hästen gå på stångbett och enhandsfattning. Hackamore och sidepull är inte tillåtet. Dom flesta rider sina unghästar på Bosal tills dom är "färdiga" alltså klara med markarbete och svarar för sitts och skänklar innan det stoppas in bett i munnen. Av den anledning att unghästar byter tänder och man rider inte western med mycket kontakt i hästens mun. Hästen ska ju kunna gå i sin naturliga form och bära sig utan att du tar i tygeln. Bosal är därför ett bra träningsredskap för unghästar och äldrehästar med problem i munnen. Självklart ska du lära din häst att ha bett i munnen, men som första steg ska den lära sig vikt och skänkelhjälper. Markarbetet är grunden för hur bra det går uppsuttet och Bosalen påverkar nosryggen genom tryck. Samma som repgrimman i markarbetet.
Lycka till Vännen
Kramiz

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 782
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
586
Senast: MJLee
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka