Sv: Berätta om Bosal
Ja, jag har av kända skäl här på buke (sönder sparkad mun), ridit in min unghäst på bosal, och tyckt det funkat kanon på honom.
Fick många varningens fingrar för att det inte skulle gå att ta ledande tygeltag med bosal, men på min häst har det inte varit några problem alls. Tvärtom faktiskt: när jag provat honom på bett två gånger har han inte riktigt fattat att han ska följa tygeln, så jag har fått ta i lite extra. Vi fick även problem med tappade innebogar, vilket jag inte riktigt kommit på varför. Så nu är vi tillbaka i bosalen, då jag funderar på att tävla om några veckor och inte vill börja rota i det nu, när det ändå funkar i bosalen.
Enda svåra som jag upptäckt med att rida unghäst i bosal, är nu när jag jobbar med galoppen. Han har nu i början svårt för att inte "hänga" sig i bosalen på volterna, när han ännu inte klarar att bära sig själv riktigt. Men efter några gånger har det blivit mycket bättre och jag hoppas att det ska sitta fint tills det är dags att tävla.
Jag rider ut mycket när jag rider och det funkar finfint även det. Så det kommer nog bli så att jag fortsätter med det, och mer eller mindre bara "tränar" med bett.
Iof sa P.L att 20-25% av hästarna är sk bosalhästar - dvs extra känsliga över nosryggen. Kanske min är just en sådan, och det är därför det funkar så bra.
Så jag gör tummen upp för detta