Beräkna vikt på Islandshäst

M

Moniq

En formel som jag hittade på en tysk sida hade jag inte hört talas om tidigare.

De hade vägt 51 islandshästar och sedan gjort en formel på genomsnittet.

Vikten på islandshäst = 4 * (Bröstomfånget i cm - 160) + 340

pferdegewicht.gif

HÄR finns hela sidan.

Personligen tycker jag vikterna låg lite i underkant, jämfört med de hästar som jag själv vägt under årens lopp. Men en liten fingervisning hur mycket hästen väger kan det säkert ge. I alla fall bättre än de vanliga viktmåttbanden som gäller för alla raser och inte bara specifikt för islandshäst.

Sv: Beräkna vikt på Islandshäst

Var ju bara tvungen att gå ut och mäta direkt. Mina tre hästar är väl alla lite grövre. Vet ej mankhöjden, men uppskattar dessa nedan:

Ponny 1: Medelhög, "kort" kroppsbyggnad, lite överviktig, vikt ca 430 kg

Ponny2: Något över medelhög, lång i kroppen, normalhull, vikt 390 kg

Ponny3: Hög och grov, påminner nästan om en ardenner, groteskt överviktig, vikt 500 kg :o

Vikten blev något högre på Ponny 1 och 2 med viktbandet, medan Ponny 3 väger ca 560 kg :eek: enligt viktbandet. Verkar ju helt osannolikt. Vi kämpar förstås med hans övervikt.

Men hur mäter man bröstomfånget? Finns det punkter man kan gå efter?
Eftersom jag inte kan tyska begriper jag inte vad som står på hemsidan.

Då jag läst analys på KTH måste jag nog tyvärr tillägga att metoden är bristfällig, framförallt med antalet i undersökningen. :smirk:

Se mer till dina egna kunskaper och ta hjälp från andra häst-människor du litar på! :)

Allt sånt här mätande är naturligtvis bristfälligt, men det kan väl vara inressant att jämföra sin gissning på pållens vikt. För gissar, mer eller mindre kvalificerat, gör man ju. Helt säker på vikten kan man inte vara förrän man väger hästen.

Alla andra måttband och formler är ju inte utarbetade specifikt på Islandshäst, om än detta nu bara var gjort på 51 islandshästar. Vi kan väl plussa på statistiken lite om det är någon/några som nyligen vägt sina hästar och kan jämföra ;) .

Jag har mätt med olika formler och olika måttband och det skiljer inte mycket. MEN jag har ju inte vägt min som ser tyngre ut än andra med samma omfång. Jag använder måttbandet för att se ungefär hur mycket han går upp och ner. Nuförtiden mest ner.

Jag har mätt på andra sätt och fått fram en ungefärlig vikt, men tyckte att detta sätt skulle kunna komplettera ytteligare.
Men hur mäter man bröstomfånget? Från vilken punkt till vilken punkt mäter man?
Med de metoder jag har använt tidigare skilde det ca 50 kg, och hade därför kunnat klargöra ytterligare då jag har en stooor och ganska grov islandshäst.

Veters sida var bra, där kan man även få vikten uträknad åt sig genom att mäta bröstomfång + längd. *LÄNK*

Jag måste leta upp mina papper, mätte o räknade ut i höstas. Då använde jag den mall som finns i "Islandshästar" av Ericson, Frey, Lennartsson.

Sedan jämförde jag med måttbandet. Om jag lade måttbandet precis bakom manken och armbågen exakt så som bilden i "Islandshästar" visade blev mina uträkningar och vikten på måttbandet exakt lika på valacken och ca 20 kg skillnad på stoet om jag minns rätt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Hästvård Hej alla, som vissa av er kanske vet bor jag med min häst i Tyskland. Idag hade vi besök av hästvagen (tangentbordet pa den här datorn...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: svea
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästvård Hej jag har ett Islandssto som jag skulle veta vikten på för att beräkna foderstat ordentligt.. Har inte möjlighet att väga henne på...
2
Svar
20
· Visningar
5 752
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV