Beräkna mängd hösilage

Piffpuffen

Trådstartare
För våra kommande inackorderingar så kommer hästarna att ha fri tillgång på hösilage (eller hö).
Hur ska man räkna på åtgången=priset på detta.

Är ju ganska varierande hur mycket det går åt beroende på häst och väder.

Ska man ha ett fast pris där hösilaget ingår eller ska man räkna ut, så gott det går, för varje häst vad kostnaden blir för den?

Vad blir bäst?

Sv: Beräkna mängd hösilage

Vi har ett pris för ponny och ett högre för storhäst. Men inga uträknat för varje häst. Tur för mig då.....

I vissa stall ingår ett fast antal kilo hö, ensilage, halm osv. Allt över det får man betala extra för.

Enklast är nog att ha ett fast pris oavsett. Det mesta jämnar nog ut sig i längden. Den häst som äter lite mera kanske är renligare i boxen och den som äter mindre kanske gnager på inredningen.

Har hästarna fri tillgång i hagen äter dom iof mer men man slipper packa, släpa och fodra=man spar tid...som sagt...jag tror att det mesta jämnar ut sig.

Ponny och häst kan man ju göra olika priser på.

I mitt förra stall så ingick 8 kg hö i hyran (räknat på inköpspriset) och sen betala jag inköpspris + 25 öre /kg för det hon åt utöver det.

Min granne har inackorderingar och dom har ett visst antal kilo hösilage som ingår (10 kilo/dag) och sen fick man köpa till det som behövs.

Ska hästarna ha fri tillgång = storbal i hagen? Eller ska ägarna ha fri tillgång = får ta så mycket dom vill till sin häst?

Är det fri tillgång till hästarna där dom äter tillsammans går det ju inte att ha koll på hur mycket varje häst äter så där skulle jag sätta ett fast pris. Möjligtvis då ett ponnypris och ett för stor häst.

Står hästarna uppstallade och ägarna gör iordning fodergivorna skulle jag ta betalt för det dom tar. Detta för att undvika att någon ger sin häst alldeles för mycket så att det mockas ut nästa dag igen.
Jag har 10kg hösilage/dag som ingår i stallhyran, 5kg för ponnyer. Detta får dom betala för oavsett om dom ger det eller inte. Detta för att undvika att någon häst får alldeles för lite grovfoder. Vill dom ge mer så får dom betala det extra. Räknar ut i slutet på månaden hur mycket extra som har getts och fakturerar i efterhand.

Har klurat lite på olika lösningar.

Skulle tänka mig att den bästa lösningen är att dom som står uppstallade på box har ex 10 kg som ingår i hyra och allt utöver det faktureras ihop med stallhyra.

Frågan är hur man gör för dom som står på lösdrift, där ska det ju vara fri tillgång. Får väl räkna på ett genomsnitt per häst och göra en uppföljning efter några månader hur väl det stämmer.

Hej!

Det beror ju väldigt mycket på storlek på häst och om den är lätt eller svårfödd. 10kg hösilage låter lite i mina öron om det är en storhäst, då måste man ju veta Ts halten, annars får den på tok förlite om man har en 1,70 häst som är svårfödd och Ts halten kanske ligger på 30. Se till att ni betalar hösilaget per kilo ts och inte per kg. Annars betalar man för vattnet. Då kanske ni har råd att låta grovfodret ingå helt med fri tillgång. Alternativt upp till 10kg för ponny och 15-20kg per häst (beroende på Ts-halten)

Ja 10 kg är oftast alldeles för lite för en stor häst. Det var bara ett ex.

Jag har 10kg hösilage/dag som ingår i stallhyran, 5kg för ponnyer. Detta får dom betala för oavsett om dom ger det eller inte. Detta för att undvika att någon häst får alldeles för lite grovfoder.

Men 10 kg ensilage
som ingår i stallhyra blir för lite för en stor häst ?
Stämmer inte med argumentet som du skrev ovan ?
Hur menar du ?

Mvh mia

Jag tror att om det gäller en grupp hästar på lösdrift så är du nog tvungen att prova dej fram. Räkna hur ofta du måste ställa in en ny bal och på det viset kan du ganska snabbt göra en rimlig uppskattning, som du sedan finjusterar.

Det låter så käckt med rundbal i hagen, men det är inte så självklart att det fungerar så bra som tänkt. Hästarna äter mer än de behöver, det blir mycket spill, balen måste gå åt inom max 5 dagar annars får man ta ut resten, man får vara noga med att få bort all plast och allt nät, och dessutom är risken stor att de ranghögre hästarna blockerar hela balen för de ranglägre, hela dagarna. Så ha ett vaket öga!!!

Vad gäller uppstallade hästar så är det käckt med en hyra för storhästar och en för småhästar, och fri tillgång. Kanske även ytterligare en för shettisar. De har iallafall olika stora boxar mm. Om du däremot tar pris per kilo över en viss dos så blir det krångligare = riskfaktor för konflikter men också att man som ägare ger sin häst för lite för att snåla. Alternativet är att man alltid betalar per kilo. Att det uppföljs är lätt att kontrollera för det ser man på de i förväg uppvägda hökassarna.

Så tror jag iallafall! Lycka till!!

Det är inte ofta jag har andras hästar här men när det har hänt och de har fått fri tillgång på grovfoder så har jag helt enkelt delat kostnaden för det med antalet hästar. De har då legat på ca 800:- per månad/häst. Har hästen sedan även fått annat foder så har jag tagit den faktiska kostnaden för det fodret. Då har hela kostnaden för foder legat på omkring 1200:- till ganska tungfodrade hingstar. Vilket tycks vara det enda som hamnar här.

För våra kommande inackorderingar så kommer hästarna att ha fri tillgång på hösilage (eller hö).
Hur ska man räkna på åtgången=priset på detta.

Är ju ganska varierande hur mycket det går åt beroende på häst och väder.

Ska man ha ett fast pris där hösilaget ingår eller ska man räkna ut, så gott det går, för varje häst vad kostnaden blir för den?

Vad blir bäst?
Ha ett fast pris där grovfodret ingår. Folk är snåla och drar sig gärna för att ge mer grovfoder även om hästen skulle behöva det. Bättre att ta betalt per kilo kraftfoder och per spånbal/torvbal om du använder det. Det medför att folk blir lite noggrannare med att mocka ordentligt istället (blir mindre gödselstack) Dock ska du behålla kravet på en tjock bädd förstås. Du kanske kan minska hyran för en ponny med tanke på boxstorlek eller så istället.

Jag håller med om att 10kg hösilage är för lite för en stor häst. Men jag har haft torrt hösilage så 10kg uppfyller den rekommenderat lägsta ts- mängden. Har jag en shire på ett ton så gör det ju inte det men ett medelstort halvblod iaf. Sen har alla köpt till extra men jag har också blivit av med hyresgäster som inte velat betala för 10kg eftersom deras häst inte har ätit så mycket.

Någonstans måste man ju sätta gränsen och med mitt hösilage så funkade det med 10kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka