berätta om hingsten Beach Boy

Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Zeus var väl helbror med Swift som inte heller lämnat dom mest snällaste.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Nja, Zeus eller Nurzeus är far till Swift.
Att Zeus var imponerande i aveln och en god producent av både avels och sporthästar råder ju inget tvivel om.
Han hade åtminstone 31 hingstar efter sig i aveln.
I världscupfinalen hade han 5 avkommor med. Ganska bra?

Hans stam är idel prestation och goda sportproducenter.
Han är fransk och står otroligt högt i blod, samt har en god skvätt anglo.

Återigen tror jag att man nuförtiden har vant sig lite vid dessa hästar?

Lite mer info, glatt saxat!
As a 9-time champion of his age group, and with the earnings of his offspring totaling almost 4 million DM, in Germany alone, Zeus is known as one of the best producers of jumpers the world has ever seen. In the Oldenburg stallion approval ( 1992), he sired the first and second Reserve Champions.
Zeus has presented numerous top international competetion horses. In 1993 at the German Championships Zerberus ( Ludger Beerbaum,) became the champion of 5-year old jumpers. In '94 at the Vechta Auction Zino, was the top foal (went for 60,000 DM). In the 1995 World Cup finals not less than 6 Zeus offspring participating. At the auction in Zangersheide in '98, Zeus was the sire of the highest priced horse .
mvh
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Ja! Beatrice Pan:love: är en underbar häst! kanske inte alltid så rolig att trimma haha, men svår i munnen el huvudet är hon absolut inte. och major toms resultat ja!
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

*Knapprån*

Jag har haft ett sto efter BB undan elitsto, som är precis som de flesta beskriver, lite knepig. Hon var liten och lätt och rörde sig helt okej, tyvärr byggd lite framåtlutande. Hon var väldigt het att hoppa men jösses vilken kapacitet, skuttade över 1.40 oxrar från lugn trav. Gick breedersfinalen i flt som 5+6 åring. startade 130 hoppning som 6-åring. Tyvärr ganska dålig mun och därmed ridbarhet, skadade sig i ena framknäet och fick en avkomma innan hon togs bort.
Har även haft ett Swiftsto som var gudomlig i temperamentet men lite begränsad i övrigt.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Hmm vilken var det som gick finalen?? Jag minns det där swiftstoet , jag var och provred henne när hon var 4 tror jag.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Ballerina hette hon. Ett svart litet sto med stjärn som IZ red ett tag innan mig.
Fuxstoet var egentligen superfin och hade alla förutsättningar men var för feg så hon blev begränsad pga det (överhoppade mycket och blev väldigt stressad om hon var i, inte idealisk flt häst) synd på himla fin häst! Bor i dalarna nu och trivs utmärk som familjehäst :) Funkar lika bra som tolkningshäst som hopphäst i lättare klasser och för skogsturer.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

*kl*

Stora fina Rabbisch (*** fältt) var också efter BB, snällare häst fick man leta efter. Han var rätt känslig i munnen & överlag, men inte jobbig alls. Tyvärr fick han tas bort för något år sedan.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

jag har aldrig sett en bild på Beach Boy där en ryttare sitter på ryggen!!:eek: Snälla om någon har sett en sådan bilde eller har en så lägg in den här!!!
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Han finns på Flyinges hemsida bland utländska hingstar, där står det vad det kostar att betäcka med hans frysta.:idea:
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

*kl*

jag rider ett sto just nu e. Beach Boy. Hon är väldigt "vass", hon kan vara lite bråkig i munnen, är stark och även lite lynnig ibland.. MEN det är en fantastisk häst! Hon hoppar fantastiskt , har fantastiska gångarter .. you name it ;) Hon fick diplom som 3-åring.

:D

Bianca
8261607.jpg
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Jag rider en valack som är e: Beach boy. Han är 1,73 i mankhöjd. Men en väldigt härlig häst med underbar galopp. Hoppar gör han bra också.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Personligen är jag väldigt förtjust i Beach Boy, har sett ganska många avkommor som både hoppar och rör sig bra!
På skolan har de rätt många eftersom han stod på station där (Bollerup), men visst har man hört om honom, haha, han galopperade visst ut ur stallet varenda gång han visste det var dags för betäckning :p
En av skolhästarna är e. Beach Boy-Amiral, låter kanske inte som det tamaste men hon är jättesnäll och väldigt fin att rida!
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Nu väcker jag en gammal tråd då jag har fått ebjudande att ta emot en avkomma efter honom gratis. Eller rättar sagt min svärmor har fått erbudandet.
Jag vänder mig till er då jag inte vet så mycket om honom och hela historien låter skum. Nu ska jag försöka va så kort som möjligt, kan bli lite virrigt.

Min Svärmors syster känner en som har uppfödning och har en 5 årig Valack efter Beach Boy. Hästen har tydligen något fel med sitt ben, han har fått det för att han väva/väver??
Ägaren ska fixa detta på egen bekostnad och om han blir bra ges han bort:crazy:, om inte så blir det slakt..
Jag har själv inte pratat med ägaren och har heller inte sett hästen själv än men ska eventuellt dit på Söndag.

Jag tycker att allt detta låter jätte konstigt men visst kan de finnas en av 100 som ger bort en häst så här bara för att den bryr sig. Men är detta verkligen en av de få som gör så..

Till en annan fråga om nu allt visar sig vara frid o fröjd o Svärmor tar emot hästen.. Det är så att hon haft hästar i ca 10 år för 15 år sedan men är nu som en nybörjare igen och fruktansvärt försiktig, rädd, nästan mesig.. Hon vill ha en trafiksäker lugn häst som man kan lita på. Ska man då satsa på en häst efter Beach Boy?

Hoppas det inte blev helt för rörigt.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Beach Boys yngsta avkommor i Sverige är födda 2001, är den importerad eller är det något missförstånd angående pappan?
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Ja du, Jag har som sagt bara fått höra detta. Inte pratat med ägaren själv eller sett hästen.
Som sagt, det låter skumt
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Absolut,

Jag har en praktik på Flyinge hingstdepå, 93, och fick då hand om Beachboy och Bartok. Beachboy var en lugnt hingst, med lite småhyss för sig. Han var en dröm att hoppa med, som en stutsboll, elastriskt och mjuk. Kyra red honom en dag, och tyckte att han var oböjlig och hård i munnen. Vilket jag inte alls upplevde. Men det klart hon är ju världsklass och det är inte jag.
Men jag har ändå haft en väldigt god psykologiskt kunskap när det gäller att förstå hästar.

Lite kort om Beachboy...
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Cissi Qwarnströms duktiga körhäst Marco Bay är efter Beach Boy.

Ja jag vet att det är ett gammalt inlägg här över, men just Marco Bay har jag känt väl (känner en tidigare ägare) och även hanterat. Han var allt annat än skarp. jättegullig, men känslig "på rätt sätt" och väldigt trevlig att rida :love:
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Har haft en Beach Boy-avkomma - min absoluta favorithäst! Han var ganska tittig, men inte dum, hård i munnen eller skarp på fel sätt. Rörde sig bra, hoppade bra och var snygg.
Tyvärr fick vi avliva honom pga tarmproblem, men skulle utan tvekan skaffa en ny Beach Boy om jag hade hittat nån (kollade faktiskt med Flyinge för ett antal år sedan om de hade nån kvarglömt skätt fryst sperma kvar från honom, men icke).
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Absolut,

Jag har en praktik på Flyinge hingstdepå, 93, och fick då hand om Beachboy och Bartok. Beachboy var en lugnt hingst, med lite småhyss för sig. Han var en dröm att hoppa med, som en stutsboll, elastriskt och mjuk. Kyra red honom en dag, och tyckte att han var oböjlig och hård i munnen. Vilket jag inte alls upplevde. Men det klart hon är ju världsklass och det är inte jag.
Men jag har ändå haft en väldigt god psykologiskt kunskap när det gäller att förstå hästar.

Lite kort om Beachboy...
Enligt hörsägen.... var det antingen B B eller Swift som inte "gick" att rida på.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 934
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: L(i)FE
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 237
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp