berätta om hingsten Beach Boy

M

Monny

Någon som vill berätta lite om hingsten Beach Boy och kanske har några bilder? tacksam för svar.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Beach Boy är e: Zeus - Lucky Boy xx, född 1983 i Holland. Prem A.

Exteriörpoäng: 99889=43

Elegant maskulin hingst av utmärkt ridhästmodell. Vacker huvud, väl ansatt välvd hals, djupa välligande bogar. Bra överlinje med välmusklad rygg och kors. Välbenad. Taktmässig vägvinnande skritt. Utmärkt trav med stor bogfrihet och driv i steget.

Två godkända söner Billy Boy (står på V-listan) och Pasolino (ur avel).

Exp till Kanada -01. BB var känd för att ge skarpa avkommor, men det ska man som alla andra rykten ta med en nypa salt.

Här en bild (inte så tydlig):

BeachBoy.jpg
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

En jättefin hingst som var fruktansvärt ouppskattad i Sverige och därför gick på export. Gick under smeknamnet "bit boy" men det var nog mer en fråga om "skit bakom spakarna" då han var mycket svårhanterad på Flyinge i samband med betäckningar men efter en tid på Bollerup så lugnade han ner sig radikalt.

Cissi Qwarnströms duktiga körhäst Marco Bay är efter Beach Boy.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Japp, det är jag enig i.
Hade han kommit idag, så hade nog inte avkommornas ev skarphet blivit diskuterad över huvudtaget! ;)
Han ligger fortfarande förvånansvärt högt i indexen.
Och har många avkommor i svår och klasserna därunder.
mvh
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

I Skåne är han ju, som sagt, känd som "Bitch Boy". Detta är nog inte särskilt rättvist då det faktiskt har visat sig att han lämnade en hel del bra.

Nån som vet hur det har gått för honom efter exporten?

//E
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Det var ett repotage i Ridsport för något år sen om hans liv i Kanada. Någon kanske kommer ihåg exakt när det var och vad som stod, jag minns tyvärr inte.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

ZEUS - är tyvärr en hingst som inte heller har något speciellt gott rykte om sig utomlands. Svåra individer med "dåliga munnar" o ett vasst temperament. Det kanske inte var det mest optimala att kombinera i hop med våra svenska ston, kanske därav resultatet på avkommorna. Personligen har jag inget emot Beach Boy "barn" då jag faktiskt har sett o ridit ett par rätt OK.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

han har ju fått en del framstående avkommor! :D alla jag har träffat har varit urtrevliga! tex Beatrice Pan som har gått YR-EM i hoppning, väldigt snäll och trevlig! :D
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

*KL*

Håller med flera av de andra. BB var under sin aktiva tid ouppskattad som hingst i sverige. Detta trots att han en tid hade fantastiska BLUP siffror E-150, G-150 och H-150!!
Svårslaget!
Har var en förädlare som lämnat mycket bra, främst hoppning men även dressyr. Lämnar ofta mörka hästar eller fuxar.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Trist att svenska uppfödare ofta inte inser sitt eget bästa och använder det som är vedertaget bra utan istället förlitar sig på oprövade bruksprovssegrare och i många fall annat skräp som fått rätt sorts (öh) marknadsföring.....
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

knapplån

Tror att Beach Boy var lite före sin tid. Hade han kommit idag hade han troligtvis blivit mer uppskattad. Idag är det mer "poppis" att använda hingstar som är ädlare och står högre i blod. Under 90-talet, då BB var aktiv i Sverige, var det fortfarande den lite större och grövre hingsten som gällde (iallafall för många), däremot hade man nere i Europa (Tyskland, Holland och Beligen) redan börjat använda sig att lättare avelsmaterial. Personligen tycker jag Arko III är en av de trevligaste hästarna i "världscirkusen".
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Man märker många gånger omhäeten är efter beach boy, I don´tlike it. Men såklart inte i alla fall, han var säkert jätte duktig oxå!
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Håller med. Roffe fick styra in Pasolini i väggen för att få stopp på honom under hopprovet, och han kan man ju inte anklaga för att vara dålig pilot.
När testryttaren satt upp på Montgomery (mitt framför näsan på oss på läktaren) såg han fundersam ut och drog ut bettet lite ur munnen, han gick på tvinnat "trådbett".
Montgomery har ju också Zeus i andra led.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Fast det rättade väl sig till?
Pasolini var oerhört väldresserad, när jag såg honom ett par år efter bruksprovet på en Franketränkin. Och fick beröm för just det.
Då satt alla knappar på plats.

Att Zeusavkommor kan vara knepiga i munnen, är väl det franska som vanligt. Men avkommornas prestationer talar ju å andra sidan för sig självt.

Mvh
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

Absolut. Det viktiga är att vara medveten och inte använder ston med tråkiga munnar.
 
Sv: berätta om hingsten Beach Boy

han har ju fått en del framstående avkommor! :D alla jag har träffat har varit urtrevliga! tex Beatrice Pan som har gått YR-EM i hoppning, väldigt snäll och trevlig! :D


Och Major Tom som varit felfri i badminton och uttagen till EM och VM i fälttävlan och placerad i WC-finalen i år.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 934
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: L(i)FE
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 237
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp