Beräkning baserad på gräs?

K

knasan

Håller på att sätta mej in i foderstatsberäkning. Men hur ska jag kunna kontrollera vad hästen får i sej när den äter så mycket gräs den vill om dagarna 10 månader om året?
Även om gräset vore analyserat skulle dels värdena variera väldigt mellan de olika årstiderna, dels vet jag ju inte alls hur många kilon hästen tuggar i sej om dagarna. Vet bara att hon uppenbarligen får i sej för mycket...
Beräkningarna baseras på höet/grovfodret, men jag vågar inte ge min häst i närheten av de kilon som rekommenderas, det går bara inte, då sväller hon över alla gränser av fetma, gräset är nog! Alltså kan jag inte göra en beräkning?
Hos oss är både betet och höet oerhört näringsrikt...
Ja, ja, häng mej om jag har fel, hellre det än att pållen far illa!
 
Sv: Beräkning baserad på gräs?

Var bor du? Bor du i Sverige så är gräset i princip bara bukfylla den här perioden och erbjuder ingen näring, men däremot bukfylla och sysselsättning.

På sommaren däremot får man kasta sina räkningsgener överbord och se hur hästen står sig på betet och sen stödfodra utefter det.

Men det gräs som finns nu ger som sagt inget av värde om du hör hemma inom Sveriges gränser.
 
Sv: Beräkning baserad på gräs?

Man följer ju inte sina uträkningar slaviskt utan får använda sig av sitt sunda förnuft också. Om hästen är för tjock så får den alltså i sig för mycket energi. Det första man drar ner på är kraftfodret. Om sedan hästen har att tugga på hela dagarna i hagen även nu på höst/vinter behövs kanske inte så mycket hö ute.

Gräs innehåller ju inte särskilt mycket näring nu eftersom det inte växer längre utan funkar mer som bukfylla.

Sommartid klarar sig de flesta hästar på bara betet.

Vad har du för värden på höt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beräkning baserad på gräs?

Tack för svaren!
Fick mer klarhet ur ett förvirrat tillstånd!
Blev så förbryllad, bara, när alla beräkningsmodeller grundar sej på hö/hösilage och jag behöver räkna, men kan inte bara för att vi har så mycket gräs fortfarande!

Har tyckt att det varit bäst att hästen ätit av det förhållandevis lagom näringsrika gräset så länge det går, och givit sparsamt med hö. Men sista två veckorna har det varit frost flera gånger, så nu räcker definitivt inte gräset längre näringsmässigt.
Läste också nu i min foderbok att gräs mest innehåller socker och vatten nu. Så det är väl som ni säger att jag nu får utgå från att näringen ligger på nästan noll, fast det är högt och grönt.
Vårt hö är inte analyserat, håller på att nysta i det nu... men det är så bombarderat med näring att det nästan är giftigt istället... :crazy:
Har använt ett minimum av kraftfoder, då jag trappat ner på arbetet inför vintervilan, och betet varit så starkt innan.
Tack än en gång, jag bara flippade ur på något sätt och kastade ur mej frågan innan jag tänkt efter...
 
Sv: Beräkning baserad på gräs?

Jodå visst kan hästen livnära sig väl på bete upp till 10 månader om året åtm i södra Sverige om man har stor betesareal per häst och hushållar väl med den. Långt förvuxet gräs har föga näringsvärde men det nya gräset som kommit upp på hösten och förvintern kan vara väl så näringsrikt. Grannen analyserade sitt naturbete i februari och fick toppenvärden – smältbart råprotein per kg torrsubstans 72,7 mg, energi 5,7 MJ.
 
Sv: Beräkning baserad på gräs?

HelenaHandberg skrev:
Jodå visst kan hästen livnära sig väl på bete upp till 10 månader om året åtm i södra Sverige om man har stor betesareal per häst och hushållar väl med den. Långt förvuxet gräs har föga näringsvärde men det nya gräset som kommit upp på hösten och förvintern kan vara väl så näringsrikt. Grannen analyserade sitt naturbete i februari och fick toppenvärden – smältbart råprotein per kg torrsubstans 72,7 mg, energi 5,7 MJ.

Och TS-halten var? Och hästen orkar äta de kilon de behöver?

Det ha ju forskats på det där, HUR bra ett betet behöver vara för ett digivande sto t ex ska livnära sig på det etc. Och det går (både i teori i praktik) men ett problem som lätt uppstår är att pga den låååga TS-halten som är i gräs så börjar det bli mängder som det inte är säkert att hästen har ro att äta/kan äta per dygn. 60 kg bete är en del t ex, och om det då är rörigt i flocken, insekter som irriterar etc så är det inte säkert hästen kan komma upp i tillräcklig mängd. Trots att värdena per KG TS är SKYHÖGA. Men det är ju kilo foder som blir intressant för hästen äter ju kilo foder och inte kilo TS.

Sen, om det sker grästillväxt (aldrig sett det vintertid ens nere i 'södern' men det kanske existerar då) så kan säkert en lättfödd häst klara sig.

Men som sagt, jag är nyfiken, vad var TS-halten på det där gräset?
 
Sv: Beräkning baserad på gräs?

TS-halten var 26


Helena
 
Sv: Beräkning baserad på gräs?

HelenaHandberg skrev:
TS-halten var 26


Helena

Det är blir intressant..

TS-halt på 26% och 5,7 MJ/kg TS blir ca 1.5 MJ per kilo foder.

Sen, 72,7 MG srp/kg TS är ju inte ens värt att räkna med. Men jag antar (hoppas iaf ;)) att du skrev fel, att det ska stå 72,7 g SRP/kg TS (aldrig varit med man satt decimal på SRP-värdet..men men). Det ger 18,9 (vi säger 19 för enkelhetens skull) gr SRP/kg foder. SRP/MJ-kvoten blir dock bra, 12.5 (avrundat)

Således, 1.5 MJ och 19 gr SRP. INGET jag skulle kalla för kanonvärden direkt, snarare en veritabel mardröm. Men, det borde ju vara väldigt bra för att hålla hästen sysselsatt länge, så vi kikar lite hur mkt det behöver äta då..

Min valack behöver 75 MJ. 75 dividerat med 1.5 = 50. Han skulle alltså behöva äta 50 kg av det där gräset per dygn...

För att täcka sitt behov av TS skulle han behöva äta (han väger 400 kg) drygt 15 kg gräs/dygn...

Så, även med den där analysen, jag hade inte räknat med gräset vintertid (däremot är såklart er betesperiod längre än vår häruppe så de kan leva längre tid av året på gräs), men tackar för det fanns där som sysselsättning.

När jag bodde i Gävletrakten hade jag 'vinterbete', dvs hästarna hade (tills snön kom) gräs året om. Men det syntes tydligt att efter september, så även om det kom upp friskt, grönt gräs, så var det inte speciellt mycket i det, det var KANON som sysselsättning och bukfylla, men det märktes direkt när det var dags att börja lägga på hö och kraftfoder, helt enkelt för gräset inte räckte till (i näring, mängden var det inget fel på). Och då hade jag LÄTTFÖDDA individer..
 
Sv: Beräkning baserad på gräs?

Ja inte motsvarar februarivärdena ett försommarbete utan snarare ett sensommarbete som blommat. Men nog tror jag din vallack skulle försörja sig på det betet. 50 kg gräs per dygn för en 400 kg häst är enl Planck/Rundgren inte onormalt att beta. Dock kommer han sannolikt att omvandla en stor del av proteinet till energi eftersom det blir en rejäl överdos av protein. Så han behöver nog inte äta 50 kg.
 
Sv: Beräkning baserad på gräs?

Alexandra_W skrev:
Sen, om det sker grästillväxt (aldrig sett det vintertid ens nere i 'södern' men det kanske existerar då) så kan säkert en lättfödd häst klara sig.

Jo, men är det inte så att gräs växer så länge det är plusgrader, om än långsamt? På den svenska solkusten är det ofta plusgrader även på vintern. :cool:
Om jag förstått alla inlägg rätt (här och annorstädes) så kan det vara mycket protein i det betet som redan är snaggat eftersom det mest är späda skott där. Och omvänt så det gräs som stått orört sedan sommaren och således är relativt högt och grönt (fast det blir ju gulare och lägger sej mer för varje frostnatt/frostperiod) är väldigt fattigt på protein, det innehåller mest socker och vatten. Alltså det ger hästen bukfylla och bakfylla... ;) ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mina hästar äter fortfarande gräs till allra största delen. De delar på ett par kg hö per dag (som jag vet av analysen att det ligger...
Svar
13
· Visningar
1 433
Senast: trofé
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 785
Senast: Eliin98
·
Avel Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på foder, men nu blev det här iaf. Märren, 4 år, har 3 mån gammal fölunge vid...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
27 924
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp