Benzyl Benzoatare!

E

Emoyeni

Hur går det för Er?
I sommar är det första gången jag kommer att pröva Benzyl Benzoate på mitt importsto som kliar sönder sig på somrarna. Läste en tråd här om BB i höstas och beslut mig för att pröva med några flaskor. Köpte fyra stycken och har nu börjat använda det. Än så länge ingen som helst tillstymmelse till kli, men så har det ju varit svalt också så knotten kanske hållt sig borta.
Blev för två dagar sen släppt i stora sommarhagen där det finns massor av träd att klia mot. Dränkt med benzyl i man och svans och har flughuva på men ännu inget kli. Jag lever på hoppet :banana:

Hur går det för er som använder BB i år? Har dom börjat klia sig ännu eller ska vi skylla på det kalla vädret?

Sv: Benzyl Benzoatare!

Jag har också använt BB för första gången i år.

Jag hoppas verkligen att det är det som hjälper. Det känns verkligen hoppfullt.

Sto 1 köpte jag i augusti förra året och hon hade sönderkliad svans då. Hon började klia iår igen men efter behandling med BB är det inget kli alls.

Sto 2, med det svåraste eksemet är väldigt fin jämfört med fg år. Hon har lite fnas på juvren och lite lite eksem mellan frambenen.

I början så dränkte jag in luggen på sto 1 (som kliat sönder luggen) och juvren på sto 2, två ggr om dagen.
Sto 1 fick riktigt irriterad hårbotten i luggen, t om sår, o sto 2 blev röd och irriterad på juvren :o så jag tror man ska vara försiktig med att ha på för mycket.
Nu smörjer jag bara juvren på den ena en gång/dag och det fungerar bättre.
Den andra har jag inget BB på just nu eftersom hon är helt syptomfri.
Jag har som sagt slutat använda det i förebyggande syfte, men så snart det kommer en prick eksem t ex i örat så behandlar jag och det är borta efter någon dag.

Det är ganska starkt det medlet.

Jag sprayar dem med BB utspätt med vatten och man ser verkligen hur myggen backar direkt när man sprutat.:devil:

Jag blev nyfiken och gogglade lite på BB, det verkar som om det är den verksamma substansen i Ivermectin... Intressant!
Och att det finn naturligt i kamfer... Hmmm, nu ska här kollas och undersökas!

Jag köpte det ifrån Chemist Direct, tror jag det hette. Betalade ungefär 400kr för 2 liter. Hoppas att det ska räcka hela sommaren men gör det inte det så beställer jag nytt! Jag fick leverans efter ungefär en vecka.

BB används även i hudprodukter för människor, antaligen för att vi inte ska få några reaktioner utav allt annat mojs dom lägger i salvoran. Kolla på närmaste handkräm, så läser du säkerligen bb som aktiv ingrediens ;)

Nu när det verkar ha blivit svårt (?) att skicka efter bensylbensoat-lösningen från England kan man be en veterinär skriva ut recept på BB-salva. Salvan heter Bensylbensoat 35 % i sebum, blandas till på beställning av APL (sebum är fårtalg). En burk innehåller ca 800 gram och tar ungefär en vecka att få hem. Priset i fjol var 650 kronor, plus receptavgift. Salvan är fet och väldigt dryg, en burk räcker länge. Fungerar utmärkt för klihästar, håller knotten borta!

Eller så beställer man Killitch från Prexem här i Sverige. Mycket dyrare än Benzylbensoat, men vad gör man när det inte går att beställa hem från England? :crazy:

Det var slut på båda ställena. Jag har börjat leta i Tyskland, men min tyska är obefintlig :angel:

KL
Kommer precis hem från England med 2 flaskor och ska prova för första gången. Har någon haft negativa reaktioner/överkänslighet av detta? Hur visade det sig och hur snabbt? Tvättade hästen igår och la i ca 5-10ml i en fjärdedel av manen igårkväll för att testa. I morse verkade allt OK så jag kletade i resten av manen och lite i svansen, ca 20ml. Hoppas på det bästa...
Hur mycket använder ni. hur ofta? Instruktionerna på flaskan verkar lite överdrivna 75ml 2ggr/dag i början!? VÄLDIGT MYCKET tycker jag det låter som. Speciellt som jag hoppas att detta ska vara drygt!
Man skulle ha handskar stod det, lite överkurs tyckte jag och hade inte det... Tvättade händerna efteråt men sen kändes de ändå lite stumma och "hala" efteråt (svårt att beskriva men i morse använde jag handskar). Undrar hur det känns på hästen!
Rörigt inlägg ser jag, men har lite bråttom:angel:

Senast ändrad av en moderator:

jag lägger bara i när jag tycker att det verkar behövas. Hon är lugn och tillfreds hela dagarna när hon är nysmord, men så efter ett par dagar tycker jag att hon börjar vanka lite för knotten och verkar få tendenser att klia, då går jag ut i hagen och lägger i mer i både man och svans. Har ingen direkt dosering utan utan häller en pöl i handen som jag masserar in. Första flaskan gjorde jag åt på ungefär en dryg månad. Knotten är ju som värst på försommaren också så jag tror att smörjandet kommer att minska ju längre sommaren lider.

jag använder handskar. Det är ju ett ganska starkt preparat som är till för att döda löss och skabb.

Jag smorde på rejält med BB två gånger om dagen och det var inte bra för mina hästar.

Den ena blev sårig i pannluggen och den andra blev alldeles röd på juvren :cry:

Nu smörjer jag när de börjar klia sig och det fungerar fint. So far.

Ooooo äntligen svar!:laugh:
Jag la på 2ggr per dag de första dagarna och sedan 1gång per dag men märkte att hästen verkade öm i mankammen även om ingen irritation kunde ses så höll upp i 2 dagar och la på igen igårkväll. Funkar helt fantastiskt! Hon har inte kliat sig alls i natt och är inte öm längre. I vanliga fall borde hon ha schamponerats igår eftersom det är en vecka sedan sist (och manen brukar vara ganska svintoaktig vid det laget), men jag såg ingen anledning. Öron och pannlugg har jag behandlat EN gång (innebär brems och tvång och ledsen häst och matte...) och öronen som varit såriga har börjat läka och klådan har minskat betydligt även där. Tror jag ska försöka behandla öronen 1 gång per vecka. Svansen har fått sig ett par behandlingar, men eftersom hon inte verkar klia svansen speciellt mycket i år har jag låtit den vara (förrutom att den är inkletad i skillingarydsalva). På dagarna ute går hon med huva som täcker huvud öron och hals ner till manken. Resten av kroppen är naken (i år) och på nätterna (inne) är hon naken.

Men visst är BB ett STARKT medel. Hade lite i en vanlig engångsplastmugg som verkade smälta bort efter ett par dagar:o Verkar drygt med. ca 10ml per applikation i manen. Fantastiskt! :banana: Om jag bara behöver behandla var tredje dag så är det ju nästan som att ha en vanlig häst... Hoppas verkligen effekten håller i sig!

Jag smorde 2 ggr/dag första säsongen, inga problem. Nu smörjer jag inte alls, men i början av den här säsongen 1 gång/dag, men sen verkade det som han tyckte det sved/irriterade så då glesade jag ut till varannan/var tredje dag.

Och nu smörjer jag inte alls, och hästen har svansen intakt, kliar inte alls någonstans och som sagt förutom att han har insektstäcke då, så ser man honom inte med det skulle ingen kunna gissa ens i sin vildaste fantasi att det är en eksemhäst.

Bara badat honom EN gång i år, och jag tar av täcket inne nattetid nu och då. Och ändå - INGET kli whatsoever!

Och ändå går det inte att få tag i i Sverige!? Billigt var det med! Man borde kanske starta en importverksamhet:idea:
Vågar man fråga vad tävlingskarens kan tänkas vara...?:angel:

Det går att köpa KillItch i Sverige, vars aktiva ingrediens är bensylbensoate.

Jag skulle inte våga räkna med mindre än 96 h tävlingskarens, men risken är ju man kan behöva vänta mer.

Min häst som i alla år har haft knottallergi i man och svansrot har varit helt symtomfri i år. Detta är en gåta för mig... Nån som vet- är det väldigt lite knott i år (Stockholmstrakten)??

Har gett han tillskottsfoder "stomach-plus" för magen + linfrökaka hela året och sprayar nu mankammen + svansroten med insekts sprayen som heter "Broms-blockare". Det var allt...:)
Detta skulle aldrig ha hjälpt tidigare, då jag kletat och smetat med allt möjligt.
Är mkt tacksam iaf, så länge det nu varar!!

min ponny var helt symtomfri hela våren, ja ända fram tills nu. Han har stått först i Skara, sen utanför Kristianstad och nu i Småland. Här är det enda stället där det är panikmycket knott och andra insekter..

Ingen som hittat någon mer återförsäljare av BB? De engelska sidorna har ju fortfarande inget..

Jag beställde från hyperdrug punkt com, dock till en engelsk adress... De har för £13 per liter. Om de skickar till sverige vet jag inte, frakten kan väl bli ganska dyr också men ändå "lite" skillnad i pris från Killitch i sverige för 580kr/l... Killitch på samma ställe kostar iofs £30, men det är den billiga jag köpt och använt en vecka och funkar kanon!

Sen om det är mindre problem med exem generellt i år vet jag inte. Vet bara att även innan denna upptäckt av bb så har min häst varit betydligt mindre inbyltad i år. Klagar inte!

Ang Karens så trodde inte svenska återförsäljaren att det var någon karens för tävling, men de skulle kolla upp det. Kamfersalva innehåller någonslags Benzoate men har 0 i karens. Å andra sidan har ju Horsol 4 dagar... Annan ingredient men samma syfte.:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: hekla
·
V
Foder & Strö En vän till mig läste idag i en tidningsartikel om hur giftig vitsippan är. Där stod endast ur människans synvinkel och att ett barn som...
Svar
6
· Visningar
5 368
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024